Sök Sök på hela TimraHus.se

Kammartorkat VS Lufttorkat

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Kammartorkat VS Lufttorkat

Inläggav Stefan » 2007-04-17 22:03

Jag har hört många som förutspråkat Lufttorkat, men själv är jag rätt novis i frågan. Kanske någon annan som vet...!

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet ... hp?aid=278

http://www.google.se/search?hl=sv&q=virkestork&meta=
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav Tjalle » 2007-04-20 22:43

Det finns ofta dom äldre timmermännen som säger, att det timmer som skall hålla länge,skall torka av sej själv,och ej påskyndas av värme.Virket bli ju ganska sprött om man tvingar bort fukt från virke.

Det tog ganska lång tid förr, när det ej fanns någon påskyndande av torktiden,det tog flera år att torka ut timmret,och det finns stugor som är flera hundra år, och det är av en kvalite som kan vara bättre än nytt.

Man valde ut sina träd i skogen som man ville ha,som man tyckte var av god kvalite,men den tiden har man ej idag på samma vis.Så jag har väl ej så bra koll på detta heller,men man lär,och hör av andra och dom erfarna som har varit med en del.Men fortsätt vetja om detta :?
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Pelle » 2007-04-24 18:44

Tror jag läst att bästa torktiden är från mitten på vintern fram till mars någon gång (rätta mig om det är fel). Lär skall vara väldigt torr luft då. Eller i alla fall förr i tiden, nu kanske det är värre med klimatförändringarna :shock:
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-04-25 21:55

:D Det är nog så att klimatförändringen påverkar till stor del,då det ej är samma väderförhållande träden växer upp i, det är milda vintrar, och virket får inte den viloperiod som var förr.

Men torktiden kan nog vara som du säger,det är möjligt när det är mildväder stor tid av vintern,vi får kolla vidare då allt kan ändra sig mot vad det varit. 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Tjalle » 2007-04-30 17:15

:D En annan mycket äldre torkmetod som andvänts i århundraden, är rottorkat virke,där man hugger av toppen av trädet,för att saven skall stiga upp till några grenar man lämnat kvar högt upp.

Efter ca 2 år är trädet helt dött,och genomkådat med en tjärvedstam som är mycket varaktig och fet,men det är säkert många tidsödande arbetsmoment, som man ej har tid eller pengar med idagens tidspress 8)
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Stefan » 2007-07-03 21:40

JA, jag har hört att bl.a. finnarna brukar "torka på rot".

...och att stocken (stockarna) ska bli rätt bra.
Stefan
Skogstroll
Skogstroll

Lufttorkat virke

Inläggav Måns » 2008-04-21 18:15

Sågat virke torkar bäst från mitten av mars till midsommar.
Efter midsommar så blir det en fuktigare värme,detta har jag själv praktiserat i flera år.Även dalbränd trätjära skall strykas under samma period för att torka.
Måns
Nying
Nying

Virkestorkning

Inläggav Tjalle » 2008-04-21 19:14

Hej Måns och välkommen till forumet :D

Som regel är det som du säger med torktiden,då det numera är väldigt hög fukttighet under den senare delen av försommaren, som det varit en del år nu.

Det med dalbränd trätjära låter intressant,det finns lite om träskydd/ytbehandling under tråden Timringsteknik som det kanske passar in i sammanhanget med trätjäran.

Hoppas du skall trivas framöver på forumet och skriva innlägg.

Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Måns » 2008-04-22 07:24

Det kanske finns en geografisk del i torkningsprocessen,även klimatpåverkningar.Kan bara tala för min region (norrbotten) och att det är av gammal hävd,fungerar dock än så länge.

Jättekul att det finns ett timmerforum.
Måns
Nying
Nying

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.