Sök Sök på hela TimraHus.se

Barka timmer innan sågning

Gran, Ek eller Fura? Vilket träslag är egentligen bäst? Torkning, avverkning, röta och trägnagare. Vilka egenskaper har egentligen de olika lövträden? Frodvuxet eller magert långsamt växande? Allt om de olika trädslagen diskuteras i denna kategori.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Barka timmer innan sågning

Inläggav jakobn » 2013-02-13 12:20

Hej, ska timra ett hus i skiftesverk på ca 5,5 * 25meter. Har börjat hugga och köra hem.
Takbjälkarna och delar av syllen måste jag aptera vid ca 6meter och detta är lite tungt för vår timmerkran att lyfta. Är mestadels fur men även lite ek. Kommer mellanlagra det hemma och sedan köra det till sågverk eller såga upp det själv. Så jag fundera på om det är lönt att barka ovansidan på stockarna för att de ska hinna tappa lite vikt och därmed bli lättare att hantera vid sågning. Blir nog sågade sen vår eller tidig sommar.
Så frågan är väll egentligen om de torkar nämnvärt på 2-4 månader.
jakobn
Moderator
Moderator

Re: Barka timmer innan sågning

Inläggav TW » 2013-02-13 21:08

Våren är ju bästa torktiden så allt du barkar underlättar torkningen. Å andra sidan är det svärt att såga halvtorra stockar så för att underlätta sågningen skall man inte barka (enligt en bekant sågare). Bäst skulle det ju vara att få stockarna sågade redan i snösmältningstiden. Grovt furuvirke brukar blåna rent vedervärdigt om man inte får det tillräckligt torrt före mitten på juli och då gäller det att komma igång med torkningen så tidigt som möjligt på året.

Bara mina åsikter.....
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2013-02-14 19:28

Dina åsikter är alltid välkomna.

Räknar med att få en del blånad på virket eftersom jag inte kommer hinna få allt sågat nu i vinter. Men spelar mig ingen större roll eftersom det mesta ska målas. Jag ska prova barka några furustockar och så får jag se om jag det är värt mödan inför nästa år.
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav Pelle » 2013-02-14 20:55

TW skrev:Våren är ju bästa torktiden så allt du barkar underlättar torkningen...

Exakt, torkningen är fenomenal nu med den torra kalla luften. Tänker på alla växter inne som trånar efter fuktig luft, torra läppar och nariga händer. Den är nu timret ska torkas :) Frågan är som du skriver, hur fort och hur mycket det hinner torka. Finns det kanske besräkningar och kvoter för att mäta ungefärlig torktid tro?
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2013-02-19 19:39

Helst hade jag velat göra det vetenskapligt och väga några stockar och sedan barka dem. Sedan jämföra med obarkade stockar......problemet är bara att jag inte har några vågar som tar 750 kg.
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav jakobn » 2013-02-23 12:16

Ok, jag kom på en ide. Får se vad ni tror om det.
Jag tar min fuktmätare med mig till skogen när jag ska aptera. Sedan mäter jag fukthalt i sågsnitt och under bark på några stockar för att få ett medelvärde. Sedan barkar jag ett antal och när det ska sågas gör jag om mätnigarna på både barkade och obarkade stockar. Till detta ska jag ha ett excel dokument där jag kan föra in värden och hålla reda på vilka stockar jag mätt på. Tänkte försöka följa upp detta under 2-3 år för att få ett någotsånär vetenskapligt resultat. Detta har ju blivit mer en kul grej än något att nu, men är löjligt förtjust i sådana små projekt.
jakobn
Moderator
Moderator

Återgå till Träslag - Gran Fura Ek Lövträd Tall Björk m.fl.