Sök Sök på hela TimraHus.se

Glad amatör bygger bastu i skiftesverk

Här diskuteras skiftesverk som är en byggteknik som går tillbaka ända till vikingatiden. Används ofta för ekonomibyggnader.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Glad amatör bygger bastu i skiftesverk

Inläggav Trofast » 2014-05-07 19:15

Hej!

När jag fick ett vedeldat bastuaggregat på min 40-årsdag, för några år sedan, så var planen att bygga en vanlig bastu. Nu, efter några år fyllda av andra projekt så är det äntligen dags. Men under dessa år så har en viss hjärnverksamhet ändå ägnats åt bastun, och resultatet har blivit att jag nu ska bygga i skiftesverk enligt traditionen på Öland.

I samband med detta bygge, vill jag passa på att dela med mig av med- och motgångar som en amatör kan stöta på. Bygget i sig dokumentas i en fristående blogg, men jag kommer att göra inlägg här när det har hänt något nytt. Bloggen har adressen http://bastu40.blogspot.se. För närvarande finns där en hel del tankar, redovisning av den färdiga grundläggningen, samt en massa annat trams :shock:

Min förhoppning är att denna information eventuellt kan vara till nytta för andra.

Sågning av virket ska börja denna vecka så snart hoppas jag att det är dags att sätta syllarna.
Trofast
Nying
Nying

Sättning av syllar påbörjad

Inläggav Trofast » 2014-05-09 21:32

Äntligen! Ungefär 2,5 år efter att jag fick bastuaggregatet i 40-årspresent har bygget startat. Se mer på http://bastu40.blogspot.se
Trofast
Nying
Nying

Re: Glad amatör bygger bastu i skiftesverk

Inläggav Trofast » 2014-05-10 20:37

Syllarna nästan klara. Verkligen imponerande vad man kan göra utan spik och skruv!

http://bastu40.blogspot.se
Trofast
Nying
Nying

Stolparna påbörjade

Inläggav Trofast » 2014-05-11 18:59

Trofast
Nying
Nying

Stolpfabriken

Inläggav Trofast » 2014-05-18 19:56

Nu har tillverkningen av stolparna kommit igång på allvar. Det är ju kul det här! Åtminstone tycker jag det nu när det går bra ;)

http://bastu40.blogspot.se/2014/05/byggdag-15-stolpfabriken.html
Trofast
Nying
Nying

Hörnstolpar resta

Inläggav Trofast » 2014-06-04 22:29

Hej!

Det går faktiskt bättre än väntat, även om jag var tvungen att kassera mellanstolparna på grund av felsågning.
Trofast
Nying
Nying

Sättning av stolparna nästan klar

Inläggav Trofast » 2014-06-08 22:43

Hej!

I det senaste inlägget sammanfattar jag hur stolparna tillverkades och monterades. Kolla i bloggen (se länk nedan).

Förresten, jag undrar om det finns något intresse för detta bygge i forumet. Syftet med att signalera uppdateringar här är att dela med mig av hur jag går tillväga och de misstag jag gör. Är någon intresserad av en fortsättning? Jag funderar på att sluta göra inlägg här eftersom jag inte fått någon respons.

Jonas
Trofast
Nying
Nying

Inläggav langdraget » 2014-06-21 21:37

Kul och informativt, Jonas ! Roligt att se skiftesverk växa fram. Keep up the good work! /d
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2014-06-25 02:44

Tyvärr är folk dåliga på att höra av sig men det är säkert fler än jag som läser med stort intresse.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2014-07-09 09:23

Hej, visst är de fler som följer detta bygge. Mycket intressant och lärorikt.
Natuligtvis dyker det upp lite frågor.
Varför borrar du genom hela bålen till dubben? Har inte sett det förut varken i verlkligheten eller i någon litteratur.

Inte helt säker på hur din arbetsgång ser ut med bålarna men för att slipa bråka med krokiga bålar brukar jag slå i dubben först i den undre bålen och spetsa den del som sticker upp. Därefter kommer spåren i stolparna och dubben räta ut bålen medans man bankar på den.
¨
Ser fram emot nästa uppdatering på bloggen!
jakobn
Moderator
Moderator

Tack för er uppmuntran!

Inläggav Trofast » 2014-07-22 22:51

Hej! Förlåt att jag inte svarat tidigare. Jag hade, om jag ska vara ärlig, gett upp om det här forumet. Mycket glädjande att jag hade fel! :)

Nu jobbar jag på uppåt hammarbandet. Det blir ju lite annorlunda eftersom jag vill ha många fönster på tre sidor ner mot sjön. De hela väggarna i bastun kommer ju att sätta sig 5-10 cm och då går det ju inte att ha stående reglar i det andra rummet. Det blir i stället extremt korta skiftesverkväggar (c:a 30 cm). Spännande att se om det kommer att fungera, annars blir det till att bygga om nästa sommar...

Varför jag borrar genom bålarna? Det handlar bara om tidsbesparing. Tyvärr inte alls traditionsenligt. Tipset har jag fått från två håll; en jobbarkompis och han som sågar virket. "Sågaren" har varit lärare på timringskurser i Gränsfors och har anpassat deras timmerbila. För övrigt är jag nyfiken på när jag kommer att sikta fel så att borren kommer ut ur planken...

Fråga mera! Jag är medveten om att jag antagligen genar lite i förklaringarna.

Återigen, tack för att ni bevisade att jag hade fel angående intresset :)

Må era ovänner ha skogsjobb i denna värme! :o

Jonas
Trofast
Nying
Nying

Snart dags för hammarband

Inläggav Trofast » 2014-07-27 19:47

Härlig värme, eller hur? ;)

Det känns bra att det nu är dags för att lägga hammarband.

http://bastu40.blogspot.se/2014/07/byggdag-39-40-41-fonsterdelen-klar.html
Trofast
Nying
Nying

Inläggav jakobn » 2014-07-29 06:53

Verkar som värmen lock fram blingeknaggar i hela landet. Mitt nuvarande rekord är från förrra veckan då jag inom 30 sekunder slog ihjäl 5st sittandes på mig. Tack och lov kan jag flytta in mitt projekt på logen, så för tillfället lider jag inte så mycket av värme och odjur.

Du får utveckla resonemanget kring fönsterna, såg att du nämde det i bloggen. Hur gör du med sjunkmånen, vilka dimensioner har virket till fönsterna.
Kommer hammarbandet vila på bålarna?

Det verkar smidigt att borra genom bålarna, ska prova det till hösten. Har dock ganska mycket ekebålar och bredder närmare 50cm så det gällar nog att välja vilka man använder den metoden på. Förstår att det spar mycket tid så länge virket är fint och bra sågat.

Det finns en komplett byggbeskrivning skriven av en gotländsk timmerman. Kanske lite sent, men där finns många bra tips och framförallt förklarande bilder. Beställes direkt från författaren.

Gärna lite mer bilder i bloggen :-)
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav Trofast » 2014-07-30 22:40

jakobn skrev:Mitt nuvarande rekord är från förrra veckan då jag inom 30 sekunder slog ihjäl 5st sittandes på mig.

Hahaha, bra jobbat! Där blev jag brädad. Jag har bara fört bok i antal ihjälslagna per slag och där är jag endast uppe i två.

jakobn skrev:Du får utveckla resonemanget kring fönsterna, såg att du nämde det i bloggen. Hur gör du med sjunkmånen, vilka dimensioner har virket till fönsterna.

Nu gjorde jag så att jag avslutade med en invägd bål (översidan enligt vattenpass) under fönstren. Anpassad klyvning alltså. Jag tror att det hade blivit stabilare om jag lagt en vanlig bål och sågat ut urtag för fönstren. Sjunkmånen löser jag genom att göra stolpar med korta bålar som låses fast i sidled med fönsterfodret. Kan du förtydliga på vilken del du efterfrågar dimension på?

jakobn skrev:Kommer hammarbandet vila på bålarna?

Ja.

jakobn skrev:Det verkar smidigt att borra genom bålarna, ska prova det till hösten. Har dock ganska mycket ekebålar och bredder närmare 50cm så det gällar nog att välja vilka man använder den metoden på. Förstår att det spar mycket tid så länge virket är fint och bra sågat.

Sågen har gjort ett mycket bra arbete :)

jakobn skrev:Det finns en komplett byggbeskrivning skriven av en gotländsk timmerman. Kanske lite sent, men där finns många bra tips och framförallt förklarande bilder. Beställes direkt från författaren.

Vad heter han?

jakobn skrev:Gärna lite mer bilder i bloggen :-)

Ok :) Jag ska försöka. Måste erkänna att jag blivit lite bloggtrött i värmen ;)
Trofast
Nying
Nying

Hammarbanden påbörjade

Inläggav Trofast » 2014-07-30 22:41

Trofast
Nying
Nying

Nästa

Återgå till Timringsteknik - Skiftesverk