Sök Sök på hela TimraHus.se

Timmerbila

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Timmerbila

Inläggav mykee » 2016-12-15 22:33

Hej!

Jag har gått en kurs för ett bra tag sedan i timring och funderar på om man skulle påbörja något litet projekt.

Givetvis så har jag inga verktyg (yxor) och funderar på att skaffa en timmerbila till att börja med, däremot så känner jag mig lite villrådig över vad man ska välja.

Gränsfors verkar vara en vanligaste timmerbilan, finns skaften raka eller vridna åt höger eller vänster. Är ett vridet skaft att föredra eller fungerar det lika bra med ett rakt? Antar att det är en smakfråga men när man inte kan testa olika modellerna innan man köper så känns det svårt att veta vad som passar en.

Wetterlings, är det någon som har erfarenhet av dem?
mykee
Nying
Nying

Re: Timmerbila

Inläggav Mathias » 2019-04-15 04:07

Bumpar lite och bidrar med det lilla jag kan.

Skaftet är vinklat åt höger/vänster (eller rakt) beroende på vilken arbetsmetod man använder.

Om du jobbar över stocken, dvs. fötter på vänster sida, yxan på höger, går det nog bra med rakt skaft även om jag personligen skulle föredra högervinklat skaft eftersom det är lättare att se snörlinjerna och hugglinjen då.
Dessutom är risken mindre att du drämmer knogarna i stocken. :D

De riktiga proffsen (som inte är småfeta och saknar balans) står väl ovanpå stocken när de skrädar, och där vet jag faktiskt inte vad som är "bäst", men jag förmodar att rakt skaft är funktionellt vid sådant arbete, såvida du inte har höjt upp stocken så pass att du kan hugga hela vägen ner, då är det den där biten med knogarna igen, att du vill ha kvar dina. =)

Om du inte redan gjort det såhär tre år senare, kontakta Gränsfors eller Wetterlings (eller någon som har bilor/yxor du är intresserad av) och se om du kan låna ett par olika och prova dig fram.
Mathias
Nying
Nying

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.