Sök Sök på hela TimraHus.se

Motorsågen

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Motorsågen

Inläggav Tjalle » 2008-04-11 18:45

Motorsågen är en förhållandevis modern maskin, som började användas mer allmänt först i slutet på 1950-talet.En motorsåg,eller en kedjesåg är en portapel motoriserad såg som vanligen används för att fälla,kvista,och kapa träd,men även utmärkt till exempelvis,vedkapning, eller timmerbyggen.

Hur använder du din såg,och vilket märke tycker du är bra?Vad skall man tänka på före sågning?Vem får såga,och hur skall jag såga vid olika arbeten med sågen? Ja här kan vi diskutera allt som har med motorsåg,och motorsågning att göra.
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: Motorsågen

Inläggav roer » 2008-04-12 19:48

Tjalle skrev:Motorsågen är en förhållandevis modern maskin, som började användas mer allmänt först i slutet på 1950-talet.En motorsåg,eller en kedjesåg är en portapel motoriserad såg som vanligen används för att fälla,kvista,och kapa träd,men även utmärkt till exempelvis,vedkapning, eller timmerbyggen.

Hur använder du din såg,och vilket märke tycker du är bra?Vad skall man tänka på före sågning?Vem får såga,och hur skall jag såga vid olika arbeten med sågen? Ja här kan vi diskutera allt som har med motorsåg,och motorsågning att göra.

Jag använder en Jonsered motorsåg med 13" svärd till att kapa knutar. Att göra tre spår för långdraget. Fräsa till urtgen i knutarna. Ibland motorsåg till hela knuten. Bilan bara till halsningen och finjusteringen. Yxa används också till långdraget. Har du inte motorsågskörkort,
Ta det. Mycket lärorikt och nyttigt. Du skall alltid använda hjälm hörselskydd och ögonskydd. Sågbyxor och kängor eller stövlar med sågskydd och stålhätta. Säg inte bara, jag skall bara såga det här, så då behövs ingen skyddsutrustning. Det är då olyckorna sker. Såga aldrig över axelhöjd. Använd aldrig ovansidan på spetsen av svärdet för då får du lätt kast. Sågen skall också vara modern med all skyddsegenskaper. Kolla särskilt att kedjefångaren är hel och att kedjebromsen fungerar. Att stoppknappen fungerar. Vid all förflyttning använd kedjebromsen. Lär dig fila kedjan rätt. Använd mall. En rätt filad såg skär också rakt.
Fråga gärna om något är oklart.
roer
Ivrig
Ivrig

Motorsågen

Inläggav Tjalle » 2008-04-13 11:47

Hej roer :D
Kul att höra om om din redogörelser för en säker användande av motorsågen, som är ett av våra farligaste verktyg,om man ej kan säkerheten om sågen som är allra viktigast före sågning.

Själv är jag "inne" i detta då jag jobbar på ett skog och naturbrukgymnasie, som har gett mej de bästa förutsättningar för att ta motorsågkörkort,och få lära mej det mesta om skogsnäringen.

Jag har 3 olika märken på såg bla ett Jonsered som du, plus ett äldre Partner,och sen har jag två Husqvarna som jag skaffade till Gudrun stormen,bla ett proffsåg 353G som fått bekänna färg vid alla stormarbeten, då jag sköter min egen skog så gott jag hinner :)

Här finns lite om motorsågskola på Skogsstyrelsen, om man klicka till vänster på Min Skog-För skogsägare.Och sedan klicka på Skogsbrukarsidan där kan man hitta mycket, bla en del om motorsågning http://www.svo.se
Jag diskuterar gärna vidare i ämnet framöver som kan vara lärorikt.

Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Motorsåg

Inläggav Henke » 2008-11-16 23:32

själv använder jag en Husqvarna 346 XPG har funnit den perfekt till timring, den startar väldigt lätt och är pigg och rapp. använder endast 13 tums svärd, jag finner ingen anledning att ha ett längre svärd!

Jag sågar ur långdrag och även allt i knuten utom halsningen, det görs med bilan.
Kan erkänna att jag slarvar med skyddsbyxor när det är varmt ute, men använder jämt huggarhjälm! Vid sågning så står man ju stadigt med stocken på ett par bockar, så jag tror risken är minimal att göra sig illa.

Ps när jag är i skogen så används självklart komplett skyddsutrustning, något jag kan rekommdera är ett par kängor med sågskydd, dom annars vanliga stövlarna med sågskydd får man lätt skavsår av. Iallfall jag :cry:
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Bestämelser

Inläggav Tjalle » 2008-12-04 19:59

Den som arbetar med motorsåg,eller röjsåg, skall-dels känna till sågens
konstruktion,säkerhetsanordningar och egenskaper i den omfattning som behövs för säker användning i olika arbetssituationer,ingen lag,men viktig för kunnandet :?

Dels använda för typen av arbete lämplig arbetsteknik för att undvika ohälsa och olyksfall.Motorsågen är vårat farligaste arbetsredskap, om man handhar såget på fel vis.Här följer ett utdrag från AFS 2002:2 som har hur mycket som hels att diskuterar om, som är väldigt viktigt,och nyttigt för alla som sågar :)
Mvh Tjalle :D

http://www.sakerskog.se/images/Kompleme ... %20mm_.pdf
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Henke » 2008-12-04 22:41

Hejsan.
Tackar för länken, har läst igenom den och det mesta säger sig självt, om man är begåvad med lite sunt förnuft :lol:

olyckorna kommer den dagen man säger "att jag ska bara" :oops:
En annan viktig sak är att man servar utrustningen och håller dom hela och rena.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Bränsle

Inläggav Tjalle » 2008-12-25 18:07

En väl så viktig del i att handha motorsågen,(eller röjsåg) är särskilt om man då hugger sin skog själv, och då går hukad en längre tid över sågen,eller stå och kapar på sitt timmerhus, är naturligtvis bränslet :?

Att andas in ångor från sågen var ju ej så hälsosamt förr om åren, då man blandade till sitt bränsle själv,en del gör kanske det fortfarande,men då är det att rekomenderar Aspen bensin, som ryker betydligt mindre,är skonsammare för hälsan, då nyare sågar är anpassade för detta :)Hälsn/Tjalle

http://www.aspen.se/
Tjalle
Administrator
Administrator

Säkerhet

Inläggav Tjalle » 2009-01-23 18:51

Här lite mer tjat om säkerheten, som jag tycker är det viktigaste för att handha motorsågen.Lite från Skogsstyrelsen om att säkerheten inte kan överdrivas, och lite mer däromkring som är viktigt att veta :roll:
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=22732
Tjalle
Administrator
Administrator

Filning

Inläggav Tjalle » 2009-01-30 19:51

Filning av motorsågen är ju ganska så viktig, vad man än skall såga då skärpan är väldigt avgörande för ett bra resultat.Filbänken har man ju kanske ej med sej i alla lägen, då är denna möjligheten på bilden nedan, som jag tycker är ganska så bra med lagom arbetshöjd, som man själv avgör :) Hälsn/Tjalle
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav braneby » 2009-02-16 12:01

Personligen tror jag att majoriteten av alla olyckor inträffar när man har allt för bråttom utan att ha yrkesmannens kompetens. Om man ägnar en extra sekund vid varje arbetsmoment så tror jag att de flesta olyckor kan undvikas.... Men naturligtvis skall man ha den skyddsutrustning som man tycker är relevant!
Who dares wins
braneby
Nying
Nying

Sågen

Inläggav Tjalle » 2009-11-10 20:33

Här en närbild på ett av mina såg, som är ett Husqvarna 353G som jag både använder till timmerjobb,och i mina skogsarbeten.Och det är ett väldigt lätthanterligt, bra, och tåligt såg,som jag ger ett väldigt högt betyg :D
Hälsn/Tjalle :)

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Stihl

Inläggav Tjalle » 2010-02-26 09:53

Så har jag för en tid sedan utökat mitt motorsågsinnehav, med ytterligare ett såg som jag ej tidigare har haft,nämligen ett Stihl som jag skall ha både till timring och averkning är det tänkt.

Jag har förståss fått ganska så goda lovord om både detta märke, och även andra för den delen, då jag har köpt det genom min arbetsgivare som som är ett naturbruksgymnasie med b.l.a.skogsbruk som inriktning.

Stihl är ju en väldig stor tillverkare av alla världens sågar.Någon på forumet som har ett Stihl såg kanske som kan betygsätta :?:
MvhTjalle :D
http://www.stihl.se/
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: Motorsågen

Inläggav Tobias » 2011-05-03 21:10

Jag har använt både Jonsered och Stihl vid timring och jag föredrar stihl.
Detta beror självklart på vilken modell man använder. Jonsered var tung, klumpig men kraftig.
Den såg som jag använder främst är en stihl ms 200. Otroligt kraftfull och väger ingenting. Till den används en 1,1 kedja istället för 1,3 kedjan som är mer "vanlig". Det är betydligt smidigare att såga långdrag och knutar med en lätt såg tillsammans med 1,1 kedjan. Det är min erfarenhet och jag använder sågen dagligen året runt.
Tobias
Nying
Nying

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.