Sök Sök på hela TimraHus.se

Lista på "måste ha - verktyg"

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Lista på "måste ha - verktyg"

Inläggav braneby » 2008-10-07 10:39

Tjena!
Skall som (nästan) nybörjare försöka flytta en gammal timmerstomme. Kan någon mer erfaren person ge mig exempel på de verktyg som är bra att ha under hela "processen"? Jag menar då under avskalning, uppmärkning, nedmontering, lagring, grundarbeten och uppsättning. Tänkte ha en timmerbil som lyfter av stockarna.
m.v.h,
Braneby
Who dares wins
braneby
Nying
Nying

Inläggav roer » 2008-10-07 12:43

Jag tycker nog du skall gå en kurs i knuttimring. Det är inte så lätt att läsa sig till detta. Där får du också lära dig vilka verktyg du behöver.

Lite av vad du behöver:
Tumstock, penna, vattenpass, gummiklubba, timmerbila, knutyxa, snickaryxa, bandkniv, vinkel, kofot, borrmaskin, navare, timmerpassare, snöre för att snörslå, stegar, bockar, stämjärn, klubba, måttband, motorsåg, hjälm med hörselskydd och visir, sågbyxor, skyddsskor, fogsvans, bågsåg, rasp. Det är möjligt jag glömt något.
Glöm inte att du behöver lindrev eller väggmossa.
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav kenth » 2008-10-08 12:52

Hej
Jag hade förvisso gått en knuttimringskurs då jag började riva ner mina timmerstommar men inte direkt nödvändigt om man inte skall timmra nya stockar, det är egentligen bara att var oerhört noggrann med uppmärkningen så är det ju bara att sätta ihop delarna.

Jag köpte på mig kraftiga rep för att kunna fira ner timmret när jag plockade ner stommen och som hjälp att ta ner stommen hade jag kofot, spett, yxa och kilar (stora) för att hålla uppe timmret i ena änden då man arbetade med den andra, när man fått en lite glipa till underliggande timmer la jag repet om timmerstocken så att den inte bara kunde falla ner på backen med risk för att den gick sönder. Repen hade jag fäst i golv stockarna för att hålla timmret uppe tills jag fått loss hela timmerstocken.

mvh/kenth
kolla mer denna länk
http://zones.alldo.se/TimmerForum/viewtopic.php?t=81
kenth
Ivrig
Ivrig

Vanliga verktyg

Inläggav Tjalle » 2008-12-12 19:48

Här har jag en del bilder på de vanligaste verktyg jag använder, då kanske mest för de vanligaste timmerjobben,men även reparationer,skall finnas en tråd om uppmärkning om den är kvar,vi kollar vidare :) Hälsn/Tjalle

http://www.timran.com/Verktyg.htm
Tjalle
Administrator
Administrator

Verktyg

Inläggav Tjalle » 2008-12-21 21:42

I förgrunden på bilden, en del av timmermannens verktyg som är bra att ha med sig. Fr.v barkspade,svallyxa,skrädyxa,bila,knutyxa,bandkniv och hållake.HälsnTjalle :)

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.