Sök Sök på hela TimraHus.se

Ställning bör dymlingsborrning

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Ställning bör dymlingsborrning

Inläggav roer » 2008-11-16 17:22

Den här ställningen använder jag när jag borrar dymlingshål. Bra arbetsställning och säkert. Lätt att hålla borrmaskin rätt

Bild
[/b]
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-11-18 20:17

Ja denna ställning ser prima ut, själv vinglar man och far när det ska borras. Det kommer inte att funka i längden man ramlar nog ner till slut :?

Vad har du för mått från steget upp till handtaget? Man vill ju att det ska vara komfortabelt finns nog en risk annars att man tappar kraft om det är för långt.
Det kanske ska vara justerbart beroende om det är en lång eller kort person som borrar.

Samt att ju lättare och bättre det går att borra ju roligare blir det, som det är nu så är borrning lika kul som böter för fortkörning :D
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav roer » 2008-11-19 19:08

Henke skrev:Ja denna ställning ser prima ut, själv vinglar man och far när det ska borras. Det kommer inte att funka i längden man ramlar nog ner till slut :?

Vad har du för mått från steget upp till handtaget? Man vill ju att det ska vara komfortabelt finns nog en risk annars att man tappar kraft om det är för långt.
Det kanske ska vara justerbart beroende om det är en lång eller kort person som borrar.

Samt att ju lättare och bättre det går att borra ju roligare blir det, som det är nu så är borrning lika kul som böter för fortkörning :D

Jag har använt fyrkantrör 20x20 mm. Höjden är 62 cm. Fotplattorna 600 x 170 Uppvikt 30 mm i utkanten. Bredden på ställningen är justerbar beroende på väggtjocklek
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-11-19 19:51

Ok man tackar för måtten, riktigt bra att ha det justerbart för olika tjocklekar på timret.

Det ser ut som att min bror kommer få fullt upp på skolan med olika ställningsbyggen :lol:
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.