Sök Sök på hela TimraHus.se

Fräs "typ bamsefräs"

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Fräs "typ bamsefräs"

Inläggav Henke » 2008-11-16 20:55

Hejsan jag undrar om det är någon som har erfarenhet av fräsning av blocktimmer, det jag är ute efter är en fräs som man kan fräsa till rundningen på över och undersida av stocken. Undrar även om det går att fräsa stocken och fortfarande behålla topp och rotvariation?

långdraget vill jag gärna göra med motorsågen vill bevara så mycket av hantverket som möjligt=).
kuttermärken bandar jag givetvis bort med bandkniven.
Som det ser ut nu så har jag kört med en vanlig hyvel av märket dewalt, klart det funkar men det tar lång tid.

så är det någon som vet lite om fräsning, gärna hur lång tid det tar för att fräsa över och undersida samt pris på maskinen. länka gärna till någon försäljare. ( har tittat på logosols Fräs)
/Henke
Henke
Kung
Kung

Re: Fräs "typ bamsefräs"

Inläggav roer » 2008-11-18 15:33

Henke skrev:Hejsan jag undrar om det är någon som har erfarenhet av fräsning av blocktimmer, det jag är ute efter är en fräs som man kan fräsa till rundningen på över och undersida av stocken. Undrar även om det går att fräsa stocken och fortfarande behålla topp och rotvariation?

långdraget vill jag gärna göra med motorsågen vill bevara så mycket av hantverket som möjligt=).
kuttermärken bandar jag givetvis bort med bandkniven.
Som det ser ut nu så har jag kört med en vanlig hyvel av märket dewalt, klart det funkar men det tar lång tid.

så är det någon som vet lite om fräsning, gärna hur lång tid det tar för att fräsa över och undersida samt pris på maskinen. länka gärna till någon försäljare. ( har tittat på logosols Fräs)
/Henke

Jag har använt Logosol. Det är inga problem att behålla top och rotvariation. Du höjer bara olika i ändarna.
En femmetersstock tar ca 1-2 min per sida. Sedan vändning och ytterligare 1-2 min. Viktigt att ha samma sida mot anhållet. Så du måste vända stocken 180 grader. Detta beroende på att stocken kan variera i tjocklek.
roer
Ivrig
Ivrig

Bamsefräs

Inläggav Henke » 2008-11-18 18:33

Hejsan roer.
Det låter ju hur bra som helst om det inte tar längre tid än så att fräsa bägge sidorna. Verkar finnas mycket tid att spara här:lol: själv har man harvat med en handhyvel samt bandkniven.

Brukar du fräsen ofta vid timring eller är det bara ibland beroende på hur fint timret är?

Man vill ju fortfarande fast man använder fräsen att det ska vara lite liv i stommen, man får komplettera med bandkniven om du förstår vad jag menar?

Är det krångligt att byta skären? Jag blir nog att timra det mesta i 6 tums timmer, men har alltid varit sugen på en stomme i 8 tums timmer.
Om du har tillfälle och lust får du gärna komplettera med lite bilder på fräsen.
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Re: Bamsefräs

Inläggav roer » 2008-11-18 22:30

Henke skrev:Hejsan roer.
Det låter ju hur bra som helst om det inte tar längre tid än så att fräsa bägge sidorna. Verkar finnas mycket tid att spara här:lol: själv har man harvat med en handhyvel samt bandkniven.

Brukar du fräsen ofta vid timring eller är det bara ibland beroende på hur fint timret är?

Man vill ju fortfarande fast man använder fräsen att det ska vara lite liv i stommen, man får komplettera med bandkniven om du förstår vad jag menar?

Är det krångligt att byta skären? Jag blir nog att timra det mesta i 6 tums timmer, men har alltid varit sugen på en stomme i 8 tums timmer.
Om du har tillfälle och lust får du gärna komplettera med lite bilder på fräsen.

Titta på del 3 hur vi fräser stockarna. Här är det 5" men det finns fräsar för 8". Frässtålen är ganska dyra. Det tar 5-10 min att byta. Man fräser ett antal stockar kansken 20 st på undersidan. Sedan byter man frässtål till översidan. Man byter bara frässtålet i mitten eller flyttar det åt sidan.
Är ni två man tror jag man fräser 20 färdiga stockar på 5 m på 3 timmar.
Det är möjligt att 8" går tyngre så det tar lite längre tid.
Vi 5" kör vi fräsen 2-3 gånger på samma sida. Lite beror också på hur hårt virket är. Matar man för mycket slår överbelastningsskyddet till och man får vänta tills det svalnat.
Jag föredrar dock att göra ett riktigt långdrag med motorsåg och yxa.
Bara fräsa båda sidorna konvexa.
http://www.kulturarvsportalen.se/web-co ... ekt9b.html
roer
Ivrig
Ivrig

Fräs

Inläggav Henke » 2008-11-19 17:44

Hejsan.

Det var kanon med länken :D Ja visst har du rätt i att man bara ska fräsa sidorna konvexa. Tycker lika som dig att draget skall göras med motorsåg!

Har en till fråga: Såg på dina bilder att timmerblocket var försågat/blockat på alla fyra sidorna. Är det tvunget att vara det för fräsens del eller går det att bara blocka timret på 2 sidor och ta bort eventuella ojämnheter med motorsågen om det skulle vara något? Om det går så skulle det vara super, det blir ju mycket billigare på bonnsågen då :lol:
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Re: Fräs

Inläggav roer » 2008-11-19 19:04

Henke skrev:Hejsan.

Det var kanon med länken :D Ja visst har du rätt i att man bara ska fräsa sidorna konvexa. Tycker lika som dig att draget skall göras med motorsåg!

Har en till fråga: Såg på dina bilder att timmerblocket var försågat/blockat på alla fyra sidorna. Är det tvunget att vara det för fräsens del eller går det att bara blocka timret på 2 sidor och ta bort eventuella ojämnheter med motorsågen om det skulle vara något? Om det går så skulle det vara super, det blir ju mycket billigare på bonnsågen då :lol:

Det är helt onödigt att blocksåga på fyra sidor. Som nybörjare blev det bara så. I fortsättningen blir det bara sågning på två sidor. Sedan lite rundning med fräsen på båda sidor. Detta spar också virke. Barken bör tas bort innan du fräser. Kan var grus i och frässtålen blir slöa. Ett hugget långdrag ger liv åt väggen
roer
Ivrig
Ivrig

Fräs

Inläggav Henke » 2008-11-23 11:04

Hejsan

Verkar mycket smidigt med en fräs, kanoners att man inte behöver såga fyra sidor.

Tror det blir att handla till våren. Jag tänkte ge mig på att bygga ett härbre och tror då att det ska gå lite fortare om man har tillgång till en fräs.
Mycket tack för svaret.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Fräs

Inläggav Tjalle » 2008-11-25 19:25

Hej!

Jag bruka åka till stora Elmia i Jönköping då och då, om du varit där kanske,då de visa nyheter från olika branscher.Härom året var jag där när dom visade från skog och såg,då visade dom en uppsjö av fräsar till timring motorsågar och eldrivna maskiner och allt vad det var.

Själv har jag alldrig använt fräs till timmerjobben då det skräpa ner en massa,jag kör det mesta med motorsågen som jag tycker går väldigt smidigt.Vad jag ville säg om detta är att det dom visade, imponerade ej på mej, då mycket var skräp med dåligt resultat och för dyra pengar.Så kolla väldigt noga vad du får för pengarna så du inte blir missbelåten med resultatet.En vänlig tanke från mej.Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Henke » 2008-11-25 21:42

Hejsan jag tackar för din synpunkt.

Men kan det vara så att du oftast timrar med bra eller kanonbra kvalite på timret? Jag själv har nu haft rätt mycket stockar med kvistar och andra bulor!

Det kanske inte går så mycket fortare med fräs om man har en bra kvalite på timret överlag?
Hur menar du att du använder motorsågen? jag har använt motorsågen att jämna av bulor och kvistar och därefter använt en elhyvel :? . Visst funkar det, men det är tidsödande. jag personligen tror att det kommer gå betydligt fortare att bruka en fräs :?

Jag tror att ska jag gissa på ett snitt att förbereda stocken för timring så ligger det kring ca; 1 till 2 timmar :cry: .

Men det är klart att har du en bra kvalite och kvistfri stock så kanske det räcker att knalla över den med bandkniven så är det bra. Även om jag kommer att skaffa en fräs så kommer jag att finputsa med bandkniven, dels för att få bort kuttermärken samt att det ska bli liv i timmerväggen, lika bra att kosta på sig det då bygget kommer vara många år :wink:

Ps är det något typ av fräs som du kan rekommendera, med tanke på att du sett flera märken arbeta?
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav roer » 2008-11-26 18:45

Henke skrev:Hejsan jag tackar för din synpunkt.

Men kan det vara så att du oftast timrar med bra eller kanonbra kvalite på timret? Jag själv har nu haft rätt mycket stockar med kvistar och andra bulor!

Det kanske inte går så mycket fortare med fräs om man har en bra kvalite på timret överlag?
Hur menar du att du använder motorsågen? jag har använt motorsågen att jämna av bulor och kvistar och därefter använt en elhyvel :? . Visst funkar det, men det är tidsödande. jag personligen tror att det kommer gå betydligt fortare att bruka en fräs :?

Jag tror att ska jag gissa på ett snitt att förbereda stocken för timring så ligger det kring ca; 1 till 2 timmar :cry: .

Men det är klart att har du en bra kvalite och kvistfri stock så kanske det räcker att knalla över den med bandkniven så är det bra. Även om jag kommer att skaffa en fräs så kommer jag att finputsa med bandkniven, dels för att få bort kuttermärken samt att det ska bli liv i timmerväggen, lika bra att kosta på sig det då bygget kommer vara många år :wink:

Ps är det något typ av fräs som du kan rekommendera, med tanke på att du sett flera märken arbeta?
/Henke

Jag har använt Logosol med bra resultat.
Några märken efrer kuttern blir det inte.
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Jaxxs » 2008-11-27 11:54

Jag har oxå en Logosolfräs , funkar fint..

Ser att Logosol har kampanj på sina grejor om man handlar innan nyår (12,5 % rabatt)
Jaxxs
Kämpar
Kämpar

Inläggav Henke » 2008-11-27 21:22

Härligt Jaxxs mycket trevligt att du hojtade till om rabatten :lol:

Har du använt fräsen mycket? Om du har några bilder att visa så skulle jag vara tacksam!

Jag går i valet och kvalet gällande köpet av fräs :roll: Jag tror det har mycket att göra med kvaliten på timret, har man fint timmer kanske det inte behöver fräsas?
Jag är mycket tacksam för flera vinklar och ide'er gällande fräsar och om man spar mycket tid på att fräsa stocken jämfört med att inte fräsa stocken.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav Jaxxs » 2008-11-28 15:26

Har inte använt den så mycket, jag och far har bara timmrat ett häbre (vi är ju bara glada amatörer). Har aldrig huggit någe långdrag.. så jag har dålig koll på hur mycket tid man spar med en fräs . Men det måste ju vara rätt mycket tid man spar..

Klipp från Logosols hemsida :

"Om du fräser stockarna med Logosol Timmerfräs blir timmerstommen klar på en tredjedel av den tid det skulle ta om du formar timmerblocken för hand."

Tycho Loo, Timmerman
Jaxxs
Kämpar
Kämpar

Inläggav Henke » 2008-11-29 16:06

Det var inte långdraget jag tänkte på när jag undrade om man spar tid eller ej. Det är enbart rundningen jag tänkt fräsa.

Citatet har jag också sett på logosols hemsida :lol:
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.