Sök Sök på hela TimraHus.se

Att slipa & bryna verktyg

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Att slipa & bryna verktyg

Inläggav Henke » 2008-11-27 21:38

Hejsan

Jag tänkte här att vi skulle diskutera slipning av egg och dylikt. Som vi alla vet och kanske känt, så är det inte roligt med slöa verktyg. Det tar på krafterna och det blir oftast dåliga resultat.

Kan börja med att tala om hur jag brukar göra, jag har brukat lämnat bort bilan till en kompis far som är underbart duktig på att få till vinkeln och ett sylvasst egg :lol: Sedan så underhåller jag skärpan med bryne, som jag köpt från gränsfors (en sida på brynet krovkornigt och andra sidan finkornigt) är man noga med det och bryner det ofta så håller sig bilan skärpt.

självklart så slipas det alltid på sten med vattenkylning, så att inte härdningen förstörs. (tror att härdningen går ur vid värme över ca:200grader)

Det kanske är någon här som har andra metoder att tillgå?
Ni är välkomna att berätta hur just ni gör för att hålla egget vasst.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav TW » 2008-12-25 12:29

Yxorna slipar jag på en långsamtgående vattenkyld slipsten med hjälp av några hemgjorda jiggar. Slipstenen är en gammal Gotlandssandsten och maskineriet är by6ggt av en skrotad industritvättmaskin.

Sedan bryner jag med ett Västilä bryne.
TW
Administrator
Administrator

slipsten

Inläggav Tjalle » 2008-12-26 13:15

Hej

Jag håller med om att det är väldigt viktigt med vassa verktyg,så det skadar ej att diskuterar detta,då det är roligare att jobba när man har
dom skärpta :D

Är det väder för att stå ute och slipa, så brukar jag ofta köra på om jag får någon villig till att handraga den gamla slipstenen,typ denna,då jag tycker det är
en skön känsla,och sedan med brynet,som då få ett väldigt bra resultat då det går sakta och fint.
Annars har jag möjlighet att även stå inne, vid en eldriven slipsten :?
Hälsning/Tjalle
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: slipsten

Inläggav roer » 2008-12-26 19:28

Tjalle skrev:Hej

Jag håller med om att det är väldigt viktigt med vassa verktyg,så det skadar ej att diskuterar detta,då det är roligare att jobba när man har
dom skärpta :D

Är det väder för att stå ute och slipa, så brukar jag ofta köra på om jag får någon villig till att handraga den gamla slipstenen,typ denna,då jag tycker det är
en skön känsla,och sedan med brynet,som då få ett väldigt bra resultat då det går sakta och fint.
Annars har jag möjlighet att även stå inne, vid en eldriven slipsten :?
Hälsning/Tjalle
Bild

Hej!

Roligt att du hittat min slipsten. Den är mer än 60 år gammal och byggdes av min far på 50-talet. Den drivs med en motor. Det är flera transmissioner för att få ner varvtalet. Sista biten är det en cykelkedja och kuggdrev från en cykel. Slipstenen har inte använts på 50 år förrän jag började timra och måste ha vassa verktyg.
roer
Ivrig
Ivrig

Slipning

Inläggav Tjalle » 2008-12-26 21:28

Det var ju kul att du kände igen slipstenen,det kanske är du på bilden med åxså.Det var ej så mång bilder på en slipsten med vev som jag hade tänkt mej,så jag fick kanske låna din bild jag fick tag på :?:

Du kanske har bilder på andra slipstenar som kanske passar in här att visa,det vore ju väldigt kul iså fall,jag får leta vidare om jag hitta en som jag hade tänkt mej.Det var ju roligt att höra lite om din slipsten :D
Hälningar/Tjalle
Tjalle
Administrator
Administrator

Slipsten

Inläggav Tjalle » 2009-01-05 12:48

Här har jag en bild på en liknande av de slipstenar med vev jag har och ville visa,som jag tycker ger ett bra resultat,sakta men säkert.Båda behöver nya trädelar som håller allt på plats,hade tänkt av ek som kan stå ute delar av året vid användadet vid dagsljus, som blir lite mer då för min del :)
Hälsn/Tjalle

Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.