Sök Sök på hela TimraHus.se

Borrmaskin

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Re: Borrmaskin

Inläggav Markus Holst » 2011-02-22 16:33

Kanske är det för att jag borrar genom båda två, som jag får problem, då. Nu har dessutom en av skruvarna i borrmaskin gett sig så jag får inte isär den för att byta kolen :(
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav Markus Holst » 2011-02-22 18:25

med hjälp av den lokala bilmekanikern lyckades jag få loss den kärvarnde skruven så jag kunde titta in i borrmaskinen. Kolen såg fina ut, knappt slitna alls. kanske att felet inte ligger i borrmaskinen utan i borret? Kan det ha blivit skevt? Jag får kika på det i morgon och sedan följa ditt råd att borra en stock i taget, med hopp om att jag borrar rakt.

Frågan är vad jag skall göra med det varv av stockar, sju stycken, som ligger odymlade där ute nu. Om jag skall plocka isär allt för att komma åt och dymla, eller om jag kan lämna ett varv odymlat.
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav TW » 2014-05-26 20:06

Mitt hembygge blev aldrig färdigt för jag insåg att det var på god väg att bli en korsning mellan enmanskarusell och elektriska stolen.
Då fick jag tag i en gammal tvåhandsmaskin som var tillverkad på Naula AB i Jakobstad på 50-talet.
timmerborrmaskin.JPG

Den höll i flera år men till slut brann ankaret. Kollektorn visade sig vara uppnött så maskinen var ingenting att linda om. Den hade varit för klen hela tiden så jag hade överbelastat den konstant. Jag donerade maskinen till stadsmuseet i Jakobstad som ett minne från stadens industrihistoria och började söka efter en ny maskin.

Jag tittade på tvåhandsmaskiner från deWalt och Hitachi och Makita med flera. Den enda maskinen som hade lågt varvtal kombinerat med backväxel och tillräcklig effekt så att tillverkaren vågade rekommendera den för yrkesbruk med 38 mm borr rätt genom en stock och ned i nästa var Eibenstock EHB 32/2.2 R R/L
http://www.eibenstock.com/index_engl.as ... e=21100005
Den är egentligen byggd att borra i metall med. Den kostade 699 euro så den var inte billig men borsett från litet krångel i början med att få borren att sitta fast i morsekonan så fungerar den väldigt bra. Kan absolut rekommenderas för krävande användare. Som ett extra plus har den en ställbar momentbegränsare och det är ju bra för arbetarskyddet.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2014-07-29 18:47

Funderar på att uppgradera för att kunna använda spiralborr i störra utsträckning. Makit har en långvarig borrmaskin, 600rpm.
http://www.makita.se/tool/15243/DS4011.html

Vad tror du om denna kontra den du köpte?
Tror makitan kostar 2500kr
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav TW » 2014-08-03 16:55

Min erfarenhet av den där modeller inskränker sig till någa få dymlingshål. Den motsvarar ganska exakt min gamla maskin från Naula både vad det gäller varvtal och vridmoment. Den är litet för högvarvig och kraftlös men den orkar nätt och jämt. Jag vet att många timmermän använder just den där modellen och betraktar dem som förbrukningsvara men de anser att det förhållandevis låga priset gör att man kan köpa en ny då den gamla brinner.

Makitas representant i Finland rekommenderar inte dem för timring. Antagligen för att de är trötta på att ersätta brunna maskiner på garanti....... men om du bara hobbytimrar litet och tar det försiktigt så kan den säkert fylla sin uppgift i flera år. Min gamla Naula höll ju för flera års sporadiska timmerreparationer innan den brann.

Eibenstock-maskinen sparar arbetstid eftersom man inte behöver backa loss borren och rensa spån hela tiden som jag var tvungen att göra med den gamla. Naula-maskinen orkade inte borra och mata upp spånet samtidigt så det gällde att dra upp borren med jämna mellanrum.
Tyvärr har jag varit sjuk i ryggen sedan i februari men jag försöker vara någon sorts arbetsledare för de som bygger det jag skulle ha byggt i sommar och så ritar jag knutarna och draget och gör andra lättare arbetsuppgifter någon stund så länge jag orkar. De borrar med min Eibenstock-maskin och det har blivit ganska många hål utan den sortens krångel som jag var van vid från tidigare då jag använde Naula-maskinen.

Bara mina funderingar.....
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2014-10-23 13:09

Har hittat en maskin liknande din Naula där hemma. Ska se om den kan duga tillsvidare.

Hjälpte en firma här om veckan med reparation av en knuttimrad lada som vila på fotträ av 8" ek.
De hade en borrmaskin av märket Protool, som utan större protest borra ´35mm hål i fotträt. Skulle leta upp den på internet och upptäckte att Protool numera heter Festo, och festo verkar tagit den modellen direkt in i sitt sortiment.
Priset var om jag kommer ihåg rätt ca 3500 + moms. Det finns dessutom en smidig ställning som tillbehör som är gjorde för långa borr. Ställningen jag använder till min nuvarande maskin klarar bara en bit över 4".
Har börjat smörja med olja när jag borrar och bara det hjälper otroligt mycket.
Länk nedan
Festol DR20
https://www.festool.se/Produkter/Pages/ ... -E-FF-Plus

Var rekommenderar ni att man köper spiralborr?
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav eric » 2016-08-03 11:26

Hur skulle det funka med en borrhammare då? Nån som provat det? :D
eric
Nying
Nying

Inläggav Wizor » 2016-08-10 09:57

Jag kör en vanlig 18v AEG skruvdragare med 38 mm borr, och det funkar kanon. Det kanske beror på borren som jag tror heter "tricut". Har borrat ca 300 hål hittills, och det funkar fortfarande klockrent.
Wizor
Nying
Nying

Inläggav Jocke » 2016-10-13 06:48

Makita borrmaskin med låga varvtal och back.

http://www.bamseprodukter.se/webshop/pr ... cts_id=150
Jocke
Nying
Nying

Inläggav AnnaB » 2016-11-14 16:02

Tyvärr finns det ingen riktigt bra lösning på problemet. Vi timringstokiga är en för liten marknad antar jag.
Användarvisningsbild
AnnaB
Nying
Nying

Inläggav patriknills » 2016-11-18 12:00

Prisvärt och bäst är nog att köpa en maskin med som back varvtal och lågt .
"Vet du inte, min son, med huru litet förstånd världen styrs?"
du kan få en rabattkod från miinto på siten. Välkommen.
patriknills
Nying
Nying

Föregående

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.