Sök Sök på hela TimraHus.se

Yxor

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Yxor

Inläggav Tjalle » 2009-11-05 20:41

Yxan är kanske det verktyg som förmodligen är det mest använda genom tiderna b.l.a för timring,och därför finns det säkert mycket intressant att ta upp om yxan.Resonemang, eller bilder på yxan är ett måste här.Här finns det mycket att välja på Gränsfors Bruk AB.

http://www.gransfors.com/htm_sve/index.html
Tjalle
Administrator
Administrator

Träverktyg

Inläggav Tjalle » 2010-02-08 19:00

Här är kan man hitta en hel del av verktyg, som verkligen kan behövas för träarbetet,
som kan underlätta jobbet på bygget :D
Hälsn/Tjalle
http://www.djarv.se/yxor.asp
Tjalle
Administrator
Administrator

Re: Yxor

Inläggav honka » 2015-09-11 07:13

Tyngre alternativ till Gränsfors mod 1900 ?

Jag timrar i färsk tall, och jag är inte riktigt nöjd med Gränsfors mod 1900 "avverkningsförmåga". Fin yta, men mycket jobb. Vet någon om ett tyngre alternativ ? Funderar på 1800.
honka
Nying
Nying

Inläggav TW » 2015-09-21 15:44

Jag känner inte till urvalet till nya bilor men i mina händer fungerar den gamla sorten bäst. De med tjockt blad. Båda som jag använder är gamla handsmidda bilor med invällt stål. Jag provade en Gränsfors 1900 en gång och tyckte precis som du att den var för tunn i bladet och för lätt för att skära riktigt bra. Andra kommer bra överens med sina Gränsfors 1900.

Hirsiperinnekeskus säljer en tjockbladig bila
http://www.hirspek.fi/seppa_eng.html

Annars brukar det ju gå att fynda på loppmarknar och auktioner. Om stålet är slutvässt kan man föra bilan till en smed och få den stålsatt. En ganska dyr process men efter det har man en ny bila som håller i 100 år till.
TW
Administrator
Administrator

Yxiga kommentarer på Yx-frågan

Inläggav langdraget » 2015-09-30 20:29

Som nybörjare är jag lite nyfiken, så först en fråga: när använder man bil-yxan?
För oss med sågat timmer, så faller bilningen bort då det är riktigt tidskrävande.
Kanske det inte behöver ta så mycket tid? Och lika viktigt : har man bil-yxan till något mer?

Från arkivbilder från sekelskiftet på "proffs" syntes yxor som pytte-små bilor. hirspek.fi kallar dem "crafting axe". Ytterst kort blad gör att man kommer åt lättare, eller vad säger ni som är veteraner: är de de ultimata verktygen för all timring, och därmed värda 190 euro från finnarna?

Gränsfors har vi som glada amatörer (lilla pappa och jag) testat oss igenom en massa, och kör nu bara med deras "snickaryxa". Dels orkar vi hugga hela dagen med den, dels har den precision (vilket inte bilan och knutyxan har). Ytterligare precision, exvis knutens tröskel/klack, får vi med brett vanligt stämjärn.

Är det till och med så enkelt att om man tar fram motorsågen, och bågsågen, så kommer helt enkelt val av yxan i bakgrunden ?! En effektivitetsaspekt kanske helt tar "udden" av yxan, så att säga... =)

Och viktigast: Hur kan man utveckla sin teknik, och finns det någon form av slutdestination, som man slutligen hamnar i när man timrat många år: vad säger ni ? =)
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2015-10-01 14:11

Om du absolut vill ha en sån där käkyxa av finländsk modell så kan jag nog fixa fram en begagnad åt dig för gissningsvis 30 euro plus frakt men då får du bestå skaftet själv. De finns på varenda loppmarknad i Finland. Billnäs Bruk var den största tillverkaren och de ansågs hålla jämn och god kvalitet. Kellokoski var en annan stor tillverkare med litet sämre rykte och så fanns ju oändligt många bysmeder som smidde dem. I Norrbotten lär de också vara vanliga men där kallas de Piteyxa.
Tycker det är onödigt att du skall betala 190 euro.

Historiskt så använde man en stor långskaftad bila då man skrädde stockarna, det vill säga planhögg båda sidorna. Man stod gränsle över stocken och arbetade sig bakåt. Eftersom man hade den färdigskrädda stocken framför sig gick det bättre att hålla riktningen. Man märkte ut en linje att hugga efter med färglina eller så spikade man fast en ribba att sikta efter. Vissa spände en lina längs stocken och använde själva linan som riktmärke. Då gällde det att inte hugga av linan.
Då man högg halsningar och sedan slätbilade hela väggen efter upptimring använde man en mindre bila. Det korta skaftet var bakåtkrökt här i trakten medan man i vissa trakter föredrog att ha en högerbila och en vänsterbila med skaftet krökt i sidled.

Då jag timrar är det motorsåg och en liten bila och en vanlig yxa och en knutyxa som är de viktigaste verktygen. Stämjärnet kan tas fram för enstaka obekväma arbeten då man reparerar gammalt eller åtgärdar egna misstag och förståss då man timrar med låsnut (kallas alhäringsknut i Sverige).
Yxa är ett mycket snabbare verktyg än stämjärn sedan man har lärt sig använda den. Effektivitetstänkande är ingenting nytt. Därför är det yxan som gäller från gammalt.

Då hör det till sak att jag bara har litet mer erfarenhet än du och din far kommer att ha då ert bygge är färdigt. Skillnaden är att jag bara har reparerat gammalt och aldrig nytimrat någonting. På många reparationsarbeten hinner man se så mycket mer än på ett nybygge med en knuttyp. Den gamla timringen tvingar in en i samma tankebanor som de gamla timmermännen.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav langdraget » 2015-10-01 20:15

Oerhört intressant att reparera gamla timmerhus. Där förs på ett sätt traditionen vidare, indirekt över århundranden !

Då yxor är tråden här: vilka slutsatser får man av föregångarnas resultat (när man renoverar gamla hus etc). Ser man mönster i val och användning av yxor: över tid, geografi, samt kanske husets syfte eller något helt annat?? Finns ekonomiska hänsyn som vi nutida bortskämda superrika lyxtimrare inte förstår att uppskatta?

Precision och hastighet påverkar mitt yxval. Ser man dock gamla arkivfilmer så är där breda raka yxor som gör jobbet på nolltid. Känns för mig som att "proffsen" lika gärna kunnat svinga en vässad skridsko på en pinne och fått perfekt resultat. Hur når man dit? Finnes som sagt en "väg", så skulle vara intressant att veta var den slutar, dvs vad som är den naturligaste yxan och handhavandet.

Bilning är en konstform, där bilan är en pensel. Pro-forma borde lilla pappa och jag bila en hel stock för att uppskatta detta, men tålamodet tryter nog snarast. Just nu är sågverket en gudagåva.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2015-10-02 20:42

Jag tycker att de där snickaryxorna är litet väl lätta och korta i skaftet för att vara effektiva..... fast det är bara min personliga åsikt. Dessutom tycker jag att de har för rak egg för min smak

Ja det har hänt mycket under århundradena. Den äldsta byggnaden jag har varit med och reparerat är byggd av färskt virke sommaren 1693.

Där ser man att bilan har varit extremt liten och ganska lätt med kort skaft. Troligen tjockeggad med relativt konvexa slipfaser och rundad egglinje. De har halsat timret sexkantigt och fört upp hela timran av rundvirke och därefter bilat väggarna. De har bilat med små hugg som har skurit ut så att ytan är vågig och fulljkomligt fri från stickor. Om stocken är det minsta vriden bildar huggen ett fiskbensmönster.
Yxan (yxorna) som de använde hade krökt relativt kort egg och var slipad med nästan plana slipfaser. Antingen en käkyxa eller mera troligt en gammaldags österbottnisk yxa som har kortare egg. Knutarna är huggna med yxa och utknutarna kapade med yxa. Inte ett sågspår någonstans. Sågar var tydligen för dyra eller för ineffektiva på den tiden.

Gamla hus är fulla av ekonomiska hänsyn.
-Så länge man borrade med hemsmidda skednavare som inte hade någon skruv som drog in dem i träet var det ju ett hiskeligt arbete att borra dymlingshål. Då sparade man på dymligar. På den tiden timrade man mycket med varmtand (enkelkatt kallar somliga det). Varmtanden hindrar ju i viss mån stocken från att vrida sig ur knut. Man valde virket betydligt mer kräset än på senare tid. Ju äldre hus ju färre dymlingar.
-Sedan kom moderna fabrikstillverkade navare med skruv. Då blev det hälften mindre arbete att borra. Då blev det mera dymlingar. Varmtand blev mindre vanligt. Fortfarande märkte man ut och borrade två hål mitt emot varandra så att man bara behövde borra genom två halva stockar. Samtidigt kom slätknutarna på modet och de krävde mer dymlingar för att inte stockarna skulle vrida sig ur knut.
-Vi nutidsmänniskor med borrmaskin borrar genom hela överstocken och ned i understocken. Det är snabbast så när man har en elektrisk dräng som drar navaren med en himla fart och aldrig tar paus och kräver mer svagdricka och mer snus.

-Då man ser på boningshus byggda före spännpapper blev vanligt så är de väldigt snyggt slätbilade invändigt. Oftast med ganska små hugg där bilan har fått skära ut mer eller mindre. I något enstaka fall har man rentav oxhyvlat stockarna på insidan.
-Då spännpappret kom började man slätbila slarvigt med en stor tung bila så att huggen ofta stannade i träet och det blev stickigt.

Det här blev bara litet skrap på ytan......det skulle kunna bli enm hel bok....
TW
Administrator
Administrator

Yxor för kant och hörn

Inläggav langdraget » 2015-10-03 16:34

En bok som är skriven utifrån hur gamla timmerhus är genomförda, det vore en riktig guldgruva! Verktyg, typ av knut, konstruktionen, virket. Och rikt illustrerad. Det känns som en bestseller!

På tal om olika yxor, så använder jag stämjärnet för att komma åt i hörn, tex i botten på tröskeln. Nu uppstår frågan, hur kan jag använda yxan för att få samma skarpa resultat? Youtube någon?
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2015-10-04 20:47

Ja jag önskar att det skulle finnas en sådan bok..... men jag behöver nog hålla på ett par tre årtionden till innan jag vet tillräckligt för att kunna skriva den. Jag är bara 34 och alldeles för ung....men eftersom jag har rotat runt i gamla hus och hållit på med trä sedan högstadieåldern har jag sett litet.....

Jag vet bara hur jag själv gör varmtanden med yxa....när jag inte grovformar den med motorsåg.
varmtandshuggning.JPG

Står på utsidan och hugger ned v-format i båda sidorna. Hugger med nedre delen av eggen på yxan så att hörnet skär. Yttre sidan på V-et följer den uppritade ytterlinjen och inre sidan blir som den blir.
Sedan hugger jag in längsmed stocken både lodrätt och vägrätt så att klossen mellan de båda v-huggen lossnar. Putsar till slut med knutyxan.
varmtandsknut.JPG

Utgående från huggspåren i gamla hus är jag någorlunda säker på att det var ungefär såhär som de gjorde förr. Med individuella variationer. Min knutyxa är betydligt tyngre än Gränsfors modell.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.