Sök Sök på hela TimraHus.se

Kran

Yxor, bandknivar, navare, timmerdrag, Gränsfors, timmersax, stämjärn, Logosol, Stihl, Partner eller Husqvarna motorsågar m.m.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Kran

Inläggav kenth » 2009-11-09 16:41

Hej
Någon som har tips om en bra fungerande kran som man kan använda sig av vid tunga lyft som upp och ner med stockarna. Sliter ju onekligen mycket på kroppen, för det blir ju några gånger som stocken skall upp och ner innan den sitter rätt på plats.

Bilder e ju bra på vad ni använder.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav fallhofne » 2010-02-15 18:31

vi på skolan använder tre långa störar ock ett enkelt spärrblock.

lätt att flytta o använda.det tar tid att hissa upp o ned men om man skaffar en elvinsch i topper istället så tror jag det går mkt fortare.

året innan hade de en 9-10 m lång I-balk med långa ben. ock ett spärrblock som hängde o dinglade i mitten. funkade bra det med antar jag.
smide, trä, historia
fallhofne
Kämpar
Kämpar

Inläggav kenth » 2010-02-18 11:10

Du har ingen bild som kompletterar det du säger. Jag har ett block med kedjor som ibland har kommit till användning när jag har jagat och skall flå älgen, nödvändig hjälp för att få upp älgen i taket.

Har också funderat på det där med störar så ett tips med bild skulle hjälpa mycket. Det kanske finns andra som också har en sådan konstruktion som kan ge lite hjälp.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav fallhofne » 2010-02-19 15:49

Jag har ingen bild, men störarna är av senvuxen gran ock minst 5 meter långa ock hopknutna i toppen med ett grovt rep en 4-5 varv runt var stör.
störarna är ca 15+ i rotändan.

svårare än så är det inte.

ang I-balken så byggde de något liknande av 4"x4". tre ben i var ände på balken
smide, trä, historia
fallhofne
Kämpar
Kämpar

Återgå till Verktyg - Timmerbila Yxa Motorsåg Navare Eggverktyg Sågverk m.m.