Sök Sök på hela TimraHus.se

Halvstock till bastu

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Halvstock till bastu

Inläggav kalhan » 2014-10-17 16:34

Jag har en hög med torra halvstockar som från början var avsedda för ett gapskjul. Nu skulle vilja bygga en bastu av materialet. Jag har timrat några små hus med block, men det skulle vara roligt att prova stavverk. Bitarna är ju plansågade i kanterna. Finns det något smart sätt att täta mellan stockarna? Hur gör man avslutningen mot stolparna om man använder halvkluvor för att det ska bli snyggt? Hugga? Har någon sett ett exempel eller en beskrivning?
Bastun blir 3x4 m med snedtak och en sida öppen med mycket glas.
Tack på förhand!
kalhan
Nying
Nying

Re: Halvstock till bastu

Inläggav jakobn » 2014-10-23 12:49

Hej, jag har sett en norsk film på youtube där de bygger stavverk. Har för mig att den postades någonstans på forumet men kunde inte hitta den i brådrasket. Återkommer om jag hittar den.
Vad gäller tätning är väl invändigt kline alt kalkbruk som lämpar sig bäst.
Jag har stött på exempel där man byggt hus med en otät konstruktion (precis som staverket blir) och sedan reveterat hel insidan av väggarna för att få huset tätt och få en yta som troligtvis ansågs finare..
jakobn
Moderator
Moderator

Re: Halvstock till bastu

Inläggav kalhan » 2014-11-30 13:17

Hej, och tack för tipset! Jag kollar in youtube efter stavverksfilmen. Kline? Vad är det.
kalhan
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring