Sök Sök på hela TimraHus.se

Bygga timmerhus råd och tips

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Bygga timmerhus råd och tips

Inläggav danjac » 2015-05-05 15:44

Hej. Vill bygga mig ett mindre timmerhus/stuga. Liknande detta https://www.youtube.com/watch?v=_3J5wkJFJzE
Som man är uppväxt och gilla det gamla sättet som jag säger så kommer jag undvika moderna verktyg så mycket som möjligt. Är bara navare och timmerbila H+V som saknas vad jag vet. Även tips om böcker mm är välkomna.

Men det jag behöver lite tips och råd om är följande saker:

1: Vilket/vilka träslag är bäst och vilket/vilka träslag är sämst?

2: Finns det någon formel som man kan använda för att kunna räkna ut hur mycket timmer man behöver. Som till exempel när man ska tapetsera och måste räkna ut hur många rullar man behöver.

3: Vad kan man behandla träet med för att det ska hålla längre?

4: Någon som har en bra bild på vad allt heter på ett timmerhus.

5: Materialet som läggs emellan innan de slår ihop det i klippet, vad är det? Något liknande som man bör köpa och lägga likadant?

6: Och för att krångla till det extra mycket har jag bestämt mig för att ha spåntak. Lagade ett spåntak för några år sen och blev frälst i det. Vilket hantverk, och vackert är det. Hoppas gubben lever som gjorde spånet. Han använde en spånhyvel som drevs av en tändkulemotor. Fick dock aldrig se den när den var igång :( Och spiken hade inte XL kvar. Någon som vet vart man kan köpa spik till spån?

Alla idéer är välkomna :D
danjac
Nying
Nying

Re: Bygga timmerhus råd och tips

Inläggav langdraget » 2015-10-03 21:16

Hej, tog mig friheten att länka tillbaka lite jag hittade här på forumet!

Lite boktips:
viewtopic.php?f=8&t=187
(jag har flera av böckerna, är bra som referenslitteratur)

Här är det bygge som jag och lilla pappa håller på med just nu:
viewtopic.php?f=5&t=972

Beräkningar av material är trixigt, men utgå från att stockarna är mellan 20-30 cm höga, och kommer i längder om ca 4-5 meter. Sen får du nog snällt räkna antal "varv" som ditt hus behöver, och multiplicera dig fram =)

Men framför allt så tipsar jag om att gå någon kurs, innan du kör igång. Det underlättar betänkligt mycket!!
Lycka till framöver, och länka gärna tillbaka några bilder på hur det går!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Nybörjare på timring