Sök Sök på hela TimraHus.se

Laga rutten timmerstock

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Laga rutten timmerstock

Inläggav teamnorrbotten » 2015-07-29 20:01

Hej!
Jag håller på att renovera övervåningen på mitt hus
Väggarna består av timmer med stående panel utvändigt och det har varit treetex invändigt som jag rev bort för att se hur timret ser ut.
Dessvärre hade tydligen den som timrade upp huset använt en rutten stock bland de andra fräscha stockarna. Kan vara så att övervåningen har kommit till i efterhand då det var lite blandat med stockar, någon har tapet på sig och den som är rutten har faluröd färg.
Har försökt att få bort allt dåligt trä på stocken med resultatet att det inte blev så mycket kvar av denna, jag skymtar panelens insida på ett par ställen :shock:
Stocken som ligger ovanpå denna dåliga stock är fräsch och fin, ganska hög, så den bär nog upp ganska bra även om jag låter det vara, men det skulle kännas bra att göra detta ordentligt.
Kan det vara ett alternativ att ordna en bit som passar, klyva den "på höjden" och trä in delen närmast panelen och sedan skruva fast den andra delen, med överlapp mot de ändar där jag kapar?

Tacksam för svar :D

/David
teamnorrbotten
Nying
Nying

Re: Laga rutten timmerstock

Inläggav TW » 2015-08-11 10:09

Ja det kan fungera om du är noggrann och skruvar ordentligt. Bäst är ju om du kan lyfta övre delen några centimeter så att den nys stocken går att få in i en bit.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring