Sök Sök på hela TimraHus.se

Plank timring med laxstjärts knut.

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Plank timring med laxstjärts knut.

Inläggav HAJ » 2016-01-05 14:26

Hej.

Vi skall bygga en planktimmring med måtten ca 2,6 x 7,0 meter. Det kommer finnas en mellanvägg ca 2,5 meter från ena gaveln.

Jag har noterat att de flesta säljer planktimmer i dimensionen 45 x 145, men jag skulle vilja ha 45 x 220 om det inte finns några uppenbara nackdelar med det?
Tänker exempelvis på om virket eventuellt vrider sig, kanske blir större konsekvenser med högre profil?

Bör man beställa virket färdigtorkat samt några cm för långt så renkapar man själv just när man skall timmra?

Tacksam för svar

Mvh:
Haj
HAJ
Nying
Nying

Re: Plank timring med laxstjärts knut.

Inläggav TW » 2016-01-11 19:14

Jag är illa rädd att 45mm är i klenaste laget för en byggnad i den storleken. I synnerhetmed laxknutar som ju inte stagar upp timran så som utknutarna gör.
TW
Administrator
Administrator

Re: Plank timring med laxstjärts knut.

Inläggav Camwood » 2016-01-14 17:07

Hej HAJ! Det här är mitt första inlägg på det här forumet. Men till din fråga om planktimmer med måtten 45x220 mm kan du utveckla vad du vill med ditt bygge? Det blir lättare att svara då. Är det en fråga om utseende på byggnaden som gör att du vill ha 220 mm höjd, för att det skall se ut som att det är timrat med grova bitar?.
Sen laxknutar? Den knuten använder man bara om man ska dölja timret med en ytterpanel.(eller om man ska snobba lite då den knuten är svår) Så jag förstår inte vad du vill med ditt bygge. Som du har märkt så finns det sällan bredare dim, på planktimmer än 6" därför det är en lämplig kombination av bredd kontra tjocklek på virket. Det finns en regel som säger att ska man öka bredden på en planka så måste man gå upp i tjocklek. Typ 63x175 och 75x200 ohyvlat sen hyvlat 57x170 eller 70x195 osv.
hälsningar från Ulf ny på det här forumet som verkar väldigt trevligt. :D
Camwood
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring