Sök Sök på hela TimraHus.se

Isolera timmerhus invändigt?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Isolera timmerhus invändigt?

Inläggav Jonaz » 2016-02-13 16:26

Hej!

Jag och min sambo är i faggorna att skaffa hus, och jag har alltid drömt om ett timmerhus. Jag har frågat många denna frågan jag kommer ställa, och får olika svar från olika. En del timmermän säger att man MÅSTE isolera invändigt, medan en del säger att man inte ALLS måste det. Kollar man på timmerstugorna uppe i fjällen så är det massivt timmer på insidan..så, vad gäller i ett Småländskt klimat? Måste jag sätta inneväggar och isolera, eller kan jag ha timmer på innerväggen och få den där underbara looken? :?
Jonaz
Nying
Nying

Re: Isolera timmerhus invändigt?

Inläggav honka » 2016-02-14 16:36

Här uppe i norra Sverige sa man förr att 6 tums timmer, med drevade tätade väggar, klarade vinterkylan. Jag håller just på att iordningsställa en timmerstuga från 1800 talet, med 6 tums timmer. Jag har rivit bort 7-8 lager papp och tapeter + masonitskivor. Tänker ha timret synligt invändigt. Om stugan är för kall på vintern, kommer jag att isolera på utsidan om jag byter nuvarande brädpanel.

Tycker du ska ha timret synligt och känna hur det fungerar ett par år.
honka
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring