Sök Sök på hela TimraHus.se

Som sagt nybörjare

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Som sagt nybörjare

Inläggav HasseErlands » 2016-03-23 22:28

Hej
Jag funderar på att timra mig en bastu ute på en ö och har en del totala nybörjarfrågor.
Hur smala stockar kan man/bör man använda till rundtimring?
Kan man blanda halvkluvor och rundtimrat?
Hur länge måste timret torka?
Hur barkar man på enklast sätt?

Jag är inbokad på en helgkurs i timring i april men behöver hugga innan så därför vill jag ha svar snarast.

mvh Hasse
HasseErlands
Nying
Nying

Re: Som sagt nybörjare

Inläggav TW » 2016-03-27 12:19

-Jag skulle aldrig försöka blanda in halvklovor i en bastu. Det blir problem både med draget och knutarna. Visst kanske det går man jag är säker på att du inte vinner någonting på det och att resultatet blir anskrämligt. I glestimrade hölador fungerade halvklovor bättre.
-Timret får gärna torka en vecka efter att man har barkat innan man börjar timra. Då har saven på ytan torkat så stockarna halkar inte omkring men om det är nödvändigt kan du timra av nyhugget.
-Enklaste sättet att barka mindre stockmängder är med barkkniv. Gränsfors har en bra modell. Om man hugger av kvistknaggarna med yxa före man barkar så går barkningen snabbt. Riktigt bra går det om man barkar medan stocken savar. Fasttorkad bark och frusen bark är tungarbetade.
-Timmerdimensionen beror litet på hur stor bastun är. Dessutom blir det mer arbete med riktigt klent timmer. För en vanlig liten bastu skulle jag inte gå under 16-18 cm i toppdiameter under bark och på en större byggning inte under 20 cm men det är bara min uppfattning. Jag har sett små rundtimmerhus där timret har varit ännu klenare men det såg petigt ut.
Det är svårt att blanda grovt och klent virke i samma vägg.
TW
Administrator
Administrator

Re: Som sagt nybörjare

Inläggav langdraget » 2016-05-10 21:18

Hasse,
hur har det gått med både kurs (berätta lite om det var en bra) och rundtimmer?
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Nybörjare på timring