Sök Sök på hela TimraHus.se

Hur vända rot-topp?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hur vända rot-topp?

Inläggav FeltUlov » 2016-06-12 12:53

Ska timra en stuga med frästa 6-tums-block. Nu när jag ska till att börja funderar jag på hur stockarna ska vändas. Ska man knuta ihop topp mot topp eller topp mot rot. Synpunkter? :?
FeltUlov
Nying
Nying

Re: Hur vända rot-topp?

Inläggav TW » 2016-06-15 07:40

Jag har nytimrat ytterst litet bara reparerat och renoverat och flyttat gamla timror men i samband med stockbyten och flyttningar har jag konstaterat att båda systemen har använts i alla tider och båda systemen fungerar.

Själv skulle jag nog helt knuta topp mot rot för det ger en jämnare stigning på timran så man ser bättre vad man håller på med.
TW
Administrator
Administrator

Re: Hur vända rot-topp?

Inläggav langdraget » 2017-02-14 15:58

En evig fråga : topp-rot eller dubbel-topp ! =)

Vid nytimring, som lilla pappa och jag roat oss med ett tag, så fokuserade vi på uppsticket i knuten i första hand, då vi hade 6 knutar att väga av kontinuerligt. Vi märkte att man kan få 20 cm uppstick i ena änden och 5 cm i andra, om man är oförsiktig, så vi ansträngde oss verkligen.

Det enklaste sättet tror jag är att vända topp-rot iaf i början, så uppsticket hålls någorlunda i våg, som TW noterar. För oss vart det vilda västern efter 5 varv eller så, och varje stockvarv är sin egen utmaning.

Antar att en modernisering av fräsningen skulle ge kvadratiska block, så stigningen i knutarna blir mer determinstisk.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Nybörjare på timring