Sök Sök på hela TimraHus.se

Timra utan långdrag?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Timra utan långdrag?

Inläggav Eckin » 2017-07-30 11:57

Hej,

Nu i forumet, har en hel del funderingar kring timring.

Jag undrar om någon har funderat på att timra utan långdrag. Jag kan köpa timmer direkt av en skogsägare, och en bysågare kan blocka åt mig. De längder och dimensioner som behövs för ett bostadshus kan bli svåra att få tag i, 8" i topp och 15 meter efter blockning blir en utmaning minst sagt. Med klenare dimensioner är det nog möjligt, men då måste jag isolera såklart. Jag tänkte isolera utvändigt för att kunna utnyttja stockarna värmelagringskapacitet, ev lerclina utsidan för förbättra isoleringsförmågan i stockverket.

Men då undrar jag om det verkligen är nödvändigt med långdrag? Kan jag inte lägga de sågade sidorna mot varandra och dymla som vanlig?

En dubbelhaksknut utan vinddrag eller några andra finesser borde räcka för att hålla ihop stockverket, eftersom det ska väderskyddas med panel utfrån i alla fall? Eller rentav vanliga laxknutar, enklare att lägga panel över.

Är det något jag förbisett här? Tacksam för input.
Eckin
Nying
Nying

Re: Timra utan långdrag?

Inläggav TW » 2017-08-20 21:26

Jag skulle inte timra utan drag. Amerikanerna bygger på det viset men de brukar ha problem med stabiliteten i sina stockväggar i synnerhet på litet större hus. Draget fungerar som en spont och håller styrning på väggen med litet hjälp av dymligarna.

Varför behöver du så där långt och grovt timmer?
Ett timrat hus måste ju ha mellanväggar för att styva upp ytterväggarna. Man brukar räkna med högst 7 meter långa fristående väggpartier mellan tvärgående väggar. Det är därför som storstugan i en stor gammal bondgård ofta är kring 6,5x6,5 meter.
På en 15 meter lång yttervägg blir det altså minst två tvärgående mellanväggar. Då är det enkelt att skarva timret i mellanväggsknutarna eller med tappskarv mitt i väggen. Nedersta och översta stocken brukar man traditionellt skarva med en haklask med en dymling rakt igenom.

Personligen är jag litet skeptisk till laxknutar på grantimmer. Jag har sett att de vill släppa på äldre hus då grantimret har vridit sig. Farfar timrade med laxknut på grantimmer men han slog alltid en sextumsspik mitt i knuten och så dymlade han tätt.
En vanlig rak dubbelhaksknut duger säkert om du skall tilläggsisolera utåt. Vill du ha det ännu bättre gör du en rak dubbelhaksknut med varmtand.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring