Sök Sök på hela TimraHus.se

Rita nytt, vilka konstruktionslösningar är billiga/dyra?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Rita nytt, vilka konstruktionslösningar är billiga/dyra?

Inläggav Vidar » 2018-01-20 19:38

Skissar på ett timmerhus (100-130kvm). Hur ska man rita/tänka för att hålla kostnaderna nere?
Så få knuthörn som möjligt?
Två våningar för å minimera grund och tak?
Ska väggarna hålla sig inom en viss längd?
Undvika olika tak som möts osv?

Gillar norska hyttestuket med olika tak, typ ihopbyggda småhus. Men blir det betydligt dyrare per kvm
kanske man får överväga en rektangulär 1,5 våningshus med en takås.
Vidar
Nying
Nying

Re: Rita nytt, vilka konstruktionslösningar är billiga/dyra?

Inläggav TW » 2018-02-09 20:41

Högst 6 meter fri vägg mellan knutarna. Normalstora fönster och dörrar som inte är placerade för nära ytterknutar. inga onödiga vinklar och utskott som kräver onödiga knutar och så litet död yta som möjligt i planlösningen. Ett enkelt åstak utan vinklar och girar.

Ett ekonomioptimerat timmerhus i den där storleksklassen kan bli till exempel en moderniserad version av ett Per-Albintorp eller en korsbyggning i en och en halv våning där farstun har gjorts proportionsvis större än i de gamla husen för att ge utrymme för ett vettigt badrum.
En annan ide skulle vara en mera långsmal länga i stil med en envånings parstuga där storstugan fungerar som kombinerat kök och vardagsrum medan farstukammaren är badrum och framstugan är uppdelad i två sovrum.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Vidar » 2018-02-15 18:16

Tack för svarTW!

Fundera på att bygga ut min låga miniparstuga på 40 kvm där jag har entré, bad, tvättrum med ett nytt hus som sammankopplas med gamla (L-form) med en kort gång (gissar att det blir billigare än att timra ihop med det gamla vars grund är stenar under hörn och 6 tums timmer mot nya som jag tänkte 8 tum?)
Det nya huset tänker jag mig en 1.5 plan rektangel av 6 x 11 m stocklängd och enkelt åstak. Nederplan blir ett enda rum kök-vardagsrum och två sovrum på överplan där mellanväggen inte är i timmer. Totalt 4 knuthörn. Kan inte timra det själv utan blir till å anlita proffs.
Hur nära knutarna kan man sätta fönster å dörrar?
Vidar
Nying
Nying

Inläggav Vidar » 2018-02-15 18:18

Högst 6 m mellanknutarna? Är det dyrare att ha en 11 m stock än å skarva två kortare stockar?
Vidar
Nying
Nying

Inläggav TW » 2018-02-18 15:22

Jag ser inga problem med att timra ihop gammalt och nytt bara du gör det ordentligt och anpassar planlösningen så hoptimringen blir bra.

Jag tycker att du skall sätta in en tvärgående timrad mellanvägg i nybygget. Det är en gammal tumregel att när det blir längre än 6 eller 6,5 meter mellan knutarna så blir det svårt att hindra väggen från att bulna eftersom den inte får något stöd. Dessutom blir det svårt att hitta tillräckligt grova stockar till takåsar när spännvidden blir längre än så.
Om du timrar in en mellanvägg och låter både den och gavelväggen sticka ut ett par meter i riktning mot ditt existerande hus så får du en vettig sammankoppling mellan husen helt enligt traditionen och ett användbart itet rum mellan huskropparna.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Vidar » 2018-03-18 11:37

Tackar för värdefulla råd TW!

Ja det stämmer ju bra att gamla boningshus inte verkar ha särskilt långt mellan knutarna, vackra proportioner.. Tanken med denna idé var en öppen planlösning på första våningen (6x11 m stocklängd), kan man låta mellanväggen börja från övervåningens golv (1,5plan) och gå upp till nock?
Vidar
Nying
Nying

Inläggav TW » 2018-03-19 22:16

Nej det går inte. Med 11 meter mellan knutarna behöver du åtminstone ha flera följare eller kanske rentav timmerkistor som styvar upp väggarna.

Följare är inte riktigt lämpliga i boningshus eftersom de grova genomgående bultarna blir köldbryggor. Det är alltid rimfrost eller is på inre ändan av bultarna vintertid i gamla kyrkor eller ungdomslokaler som är uppstyvade med följare. Det måste vara genomgående grova bultar i avlånga hål om följarna skall fungera för sitt ändamål.

Timmerkistor förekommer i en del gamla kyrkor. Extremt arbetsdrygt att bygga och helt ekonomiskt ogenomförbart.

Öppen planlösning går inte ihop med timmerväggar.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring