Sök Sök på hela TimraHus.se

Göra timmerväggen tjockare?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Göra timmerväggen tjockare?

Inläggav inkelinus » 2019-04-11 15:38

Hej! Helt novis här och i timmerhusvärlden för den delen.

För att göra en lång historia kort. Köpt mig ett renoveringsobjekt för nästan ett år sen. Huset är i timmer, med plank på utsidan och lerklining inomhus på alla väggar förutom en) . Den skulle jag vilja behålla så, men den är inte tjock, ca 8-9 cm djup. Fick två brilijanta ideér.

1. isolera utifrån/alt innifrån, men hur? Med vad? Överallt läser jag så mycket olika tips och många verkar helt talat inte veta vad de pratar om.

2. Kanske jag kan göra väggen tjockare med... några träplank av något slag? Slå skiten ur dem (för att få dem att se äldre ut) spika fast och täta springor med tjärdrev? Är det något som skulle funka?

Tar tacksamt emot tips, råd och tankar :D

/Zandra
inkelinus
Nying
Nying

Re: Göra timmerväggen tjockare?

Inläggav Mathias » 2019-04-15 04:52

Då är jag lite ofin och svarar med en motfråga; varför vill du göra väggen tjockare? :D

Jag _vet_ inget om sånt här, men jag tänker att om du vill behålla lerkliningen som den är, så är det väl i princip uteslutet att isolera inifrån. Kvarstår då utifrån, som sannolikt innebär att "förstöra" (eller åtminstone dölja) ett par fina kulturlager.
Svårt val.

Men nog ska du ge fan i att banka på plankor, det kommer inte se gammalt eller hantverksmässigt ut, bara som att du slagit på plankor, och det är inte snyggt. :P
Mathias
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring