Sök Sök på hela TimraHus.se

Nybörjarkurs

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Nybörjarkurs

Inläggav Norrlandsmonstret » 2008-06-03 00:48

Kan inte ni rävar här på forumet ha en internetkurs i detalj hur man timmrar med tex en dubbelskårig knut i bilat timmer? Det jag undrar över är tex hur man bestämmer djupet på knutarna och hur det går att reparera om man hamnar ur fas.
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Inläggav TimmerKalle » 2008-06-03 15:15

Norrlandsmonstret skriver:
Kan inte ni rävar här på forumet ha en internetkurs i detalj hur man timmrar med tex en dubbelskårig knut i bilat timmer? Det jag undrar över är tex hur man bestämmer djupet på knutarna och hur det går att reparera om man hamnar ur fas.

Anmäl dig till en timmerkurs i sommar!
Det är nog svårt för att inte säga omöjligt att ha en internetbaserad kurs i en så praktisk verksamhet som timring är. Man kan ej lära sig timra teoretiskt. Det finns flera utmärkta kurser som ges över hela landet under våren/sommaren. Jag rekommenderar en sådan kurs där just de frågeställningar du för fram praktiskt åskådligörs på ett konkret sätt. Dessutom ges tillfälle till diskussioner och mängder av Aha-upplevelser genom tips från erfarna lärare.
Jag tror inte man kan överbetona betydelsen av 'det praktiska lärandet genom egen träning'.
När du har timrat 3 stommar så börjar du få kläm på hur det ska gå till.
Lycka till!
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav Norrlandsmonstret » 2008-06-05 23:00

Så är det nog.
Jag trodde det räckte med 3 stockar :lol:
Jag får väl gå en kurs i timring då men ordergången för ett varv kan ni väl bjussa på...
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Inläggav Norrlandsmonstret » 2008-06-18 08:44

Frågan var visst för dum ändå... :D
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Bra med frågor

Inläggav Tjalle » 2008-08-10 16:00

Ingen fråga är dum här på forumet :) , när det är diskuterbar så ger det oss en möjlighet att se vad man kan komma fram till,vi som tycker om att skriva och "luska"här inne på forumet.

Men det går inte att lära sig att timra teoretiskt som det sades här ovan,och att det fodras ett par hus kanske, för att känna den känslan att ej göra om en massa misstag som tar på energin :)

Vi kan väl börja med lite allmänt om timmer och timring,verktyg och lite bilder därom som ger mer än ord,så får vi välan se vad vi hamnar framöver om vi hjälps åt så gott det går,så häng på ni som vill :D

http://web.njv.slu.se/buh/pages/allmant-timmer.htm
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Norrlandsmonstret » 2008-08-15 23:09

Fint!! Det är en bra länk det där,jag har kommit igång lite smått,fick hjälp av en granne som sa han inte kunde men visst kunde han:) farfars gamla dragjärn fungerar utmärkt,det är mera jobb än jag trodde men mycket roligare också!:) Har gjort långdrag på 2st 6m stockar,hur tätt ska det bli? Får in ett knivblad på några ställen,har sågat med sticksåg med stockarna på plats å täljt ur där det visar att det tar i,hur mycket kan stockarna sjunka ihop och hur mycket mellanrum ska jag lämna i själva knuten som sjunkmån? Det är nog lätt att ta för mycket.Är det nån fara om man lämnar för mycket sjunkmån inne i själva knuten? Vad jag tycker är konstigt är att när man fäller ner stocken man ska göra långdrag på och d.v.s hugger bort hälften av uppsticket på korsande stockar å sen lika mycket i stocken som ska fällas ner ligger den perfekt i alla knutar å är redo för dragning! Oavsett hur högt uppsticket var på det olika stockarna... som trolleri men det är väl det som är grejen gissar jag...Mycket frågor var det igen:)
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Inläggav Norrlandsmonstret » 2008-08-15 23:29

Nu kanske jag svarar på min egen fråga men när jag har stocken redo får dragning dvs jag har fällt ner den så att stockarna ligger med kanterna mot varandra å jag vill tex sänka den med kanske 3cm å ställer in dragmåttet på det.Kan jag då såga ut i knutarna lika mycket som jag har dragmåttet inställt på,i detta fall 3 cm å vara på god väg till en riktig arbetsgång eller hur går ni till väga,jag gör en korsknut i bilat timmer... :)
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Inläggav MH » 2008-08-19 08:56

Runt 1 cm i knutarna brukar jag räkna med.
MH
Nying
Nying

Inläggav roer » 2008-10-07 12:26

Skulle 1 cm inte räcka kan men göra ett instick med motorsågen så att stockarna inte går på varandra.
roer
Ivrig
Ivrig

Bra med bilder

Inläggav Tjalle » 2008-12-12 22:17

Här lite bra bilder från knuttimringskurs i Svenljunga 2005,med ett urval som jag tycker, ganska så tydliga bilder av olika arbetsmoment som ger mer än ord Hälsn/Tjalle :D

http://www.vgregion.se/upload/Naturbruk ... a_2005.pdf
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Norrlandsmonstret » 2009-06-06 00:44

Hur timmrar ni in stockarna så väggen blir rak. Vill slippa bygga flykter o dylikt. Har gjort 5 varv nu. Tar med vattenpass och stödjer mot bottenstocken på insidan av väggen vid varje knut. Men hur gör ni?
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Lodning

Inläggav Tjalle » 2009-06-10 20:47

Hej!
Jag gör likadant som du,loda med ett vattenpass i hörnerna,både på uteväggen,och innerväggen.Det är kanske det enklaste sättet, och att slippa ha lodstolpa som ofta är i vägen.Det finns säkert flera bra sätt, som vore kul att resonera om här :?

Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Norrlandsmonstret » 2009-06-14 18:51

Har du något fast mått att gå efter då också som du sätter mellan väggarna eller gör du bara väggen i lod. Jag brukar fundera rätt mycket och till slut vet jag varken ut eller in.. Jag har inget fast mått. Men det blir rakt:)
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Inläggav Norrlandsmonstret » 2009-07-02 22:27

Nu kom jag på ett fint sätt... Satte en 10cm tjock kloss på vattenpasset (tejpade fast)och utgick från syllstocken.. Drog ett sträck och mätte från det 10cm tillbaka.. Då blir borde det ju bli rätt.. hade vandrat lite hit och dit innan.. dvs. om en stock hamnar lite mycket in så blir det ju bula och svårt mäta med vattenpasset.. :)
Norrlandsmonstret
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring