Sök Sök på hela TimraHus.se

Tips på arbetsgång

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Tips på arbetsgång

Inläggav braneby » 2008-10-07 10:50

Tjena!
Håller på att riva ett hus där första våningen är timmerstomme. Denna stomme skall jag flytta och sätta upp vid mitt fritidshus. Jag vill ha lite tips på vilken arbetsgång jag skall ha, främst vid rivandet. I vilken ordning skall man göra saker och ting? Panelen på ut- och insidan är nu i det närmaste borta. Vilket är det lättaste sättet att få bort övervåningen (som bara är reglar och panel)? Jag tänkte ta en timmerkran och bryta ner det mesta efter att ha sågar av de fästpunkter som sitter ihop med stommen.
Funkar det???
Tacksam för förslag!
m.v.h,
Braneby
Who dares wins
braneby
Nying
Nying

Inläggav kenth » 2008-10-08 09:39

Hej
Den stomme som jag plockade ner hade också en överbyggnad av regelvirke och panel.
Jag tog rätt på allt, takstolar mm mm. Nummrerade dessa också men när det gäller panelen valde jag senare att timmra nytt så att gavelröstena också blev i timmer. Använde ingen maskinell hjälp utan jobbade med att plocka ner allt med vanliga handverktyg.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav braneby » 2008-10-08 20:01

Jag har tyvärr tidspress när det gäller nedmonteringen så jag får helt enkelt strunta i takstolarna m.m för att det skall gå undan. Skall istället hugga ner några tallar för att använda till takåsar. Stora frågan för mig är hur man får ner övervåningen utan att själv skada sig på ett eller annat sätt..... Fönster och spegeldörrar kommer jag naturligtvis att bevara!
Who dares wins
braneby
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring