Sök Sök på hela TimraHus.se

Åsar

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Åsar

Inläggav Henke » 2008-11-13 20:35

Hej
Jag håller på att timra en liten stuga på 15 kvadrat, har kommit så långt att jag ska börja med gavelröstet.

Nu undrar jag när det gäller åsarna (har tänkt mig 3 st) om det är lättast att timra röstet klart, och sen ta av stockarna och timra i åsarna.
Eller timra i åsarna efter hand? Hoppas ni förstår.

Alla förslag mottages varmt.
/Henke
Henke
Kung
Kung

Inläggav roer » 2008-11-14 20:13

Titta på nedanstående länk del 17 så ser du hur jag gjort
http://www.kulturarvsportalen.se/web-co ... ekt9b.html
roer
Ivrig
Ivrig

Åsar

Inläggav Henke » 2008-11-15 18:14

Man tackar för tipset, ser ut som att du timrade klart röstet och sen timrade i toppåsen.

Blir nog på det viset jag också kommer att göra, nämde jag att jag kommer att ha 3 st åsar. Det ser ut på din bild som att du endast har en toppås.
/Henke.
Henke
Kung
Kung

Åsar

Inläggav Tjalle » 2008-11-16 12:04

Hej

Har du möjlighet för att kunna lyfta upp åsarna efter hand, så är det kanske det smidigaste men det är ju inte alltid man har det.Det kan ju vara mycket pillerjobb runt åsarna,så många gånger är det kanske lättast
och ha dom uppallade med sej under tiden man jobbar :idea:

Det finns lite diskusioner om åsar under timringsteknik i tråden om tak,kanske inte så mycket,men det kanske kan blir mer om vi håller på ett tag hoppas jag, så vi hörs vidare om detta,lycka till så länge.

Mvh Tjalle :D
Tjalle
Administrator
Administrator

Åsar

Inläggav Henke » 2008-11-16 23:01

Hej Tjalle
jag vet inte om du uppfattade mig korrekt, det var nog jag som inte förklarade riktigt, ska försöka förklara igen. Jag undrade om man ska timra färdigt hela gavelröstet, och sen när det är färdigtimrat (kanske är lättare att se vart åsarna ska vara, har tänkt mig att ha åsarna synliga innefrån och lite isolering i taket)

Att man plockar av stockarna till man kommer ner där sidoåsarna ska vara och först då timrar i sidoåsarna och sen fortsätter lägga tillbaka gavelröstet som redan är färdigtimrat tills man kommer upp till toppåsen?

Om man gör på detta viset så behöver man bara lyfta upp åsarna på stugan en gång. hoppas du fortod hur jag menade, kan inte förklara bättre utan bilder 8)
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav TimmerKalle » 2008-11-17 15:27

Henke

Min erfarenhet är att det är lättast att timra in ryggåsen (och ev sidoåsar) direkt då man timrar upp röstet, inte minst då enbart dymlingarna håller röstets stockar på plats. Jag lyfte upp åsarna och fällde in dem i röstet med urtag i resp ås på plats (utan att lyfta ner dem igen). Sidåsarna stagar sedan röstet och ger en bra plattform för arbete med ryggåsen. Det blir en del lyft i och ur urtagen för att få rätt passning (en smidig domkraft underlättar då åsen kommer i beknip i urtaget). Stocken kan "manuellt" vältas 90 ° ner i urtaget med hjälp av ett spett i märgsprickan).
Det svåra är att mäta in åsarna i rätt höjd för att få till ett plant anligg för undertaket, samtidigt som åsarna är i våg. Mycket tänk och mätning blir det! Smärre putsning kan dock göras med en elhyvel utan att det syns inifrån.
Man vill ju ha en snygg synlig panel som innertak vilket ligger an ovanpå åsarna.
Det är först när alla åsar är på plats som du kan mäta ut hur högt rafterna (takbjälkar) verkligen bygger och därmed anpassa och såga/hugga röstets snedsidor till rätt höjd (så att de ligger i linje med rafternas överkant).
Glöm ej ventilationsspalten om taket skall isoleras.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Åsar

Inläggav TimmerKalle » 2008-11-17 21:00

Komplettering med några bilder.

BildBild

BildBild

BildBild

BildBild
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Åsar

Inläggav Henke » 2008-11-17 23:02

Timmerkalle det var bra och pedagogiskt förklarat av dig, jag tror jag kommer att göra som du säger.
Det verkar funka smidigt, kanon att du kompletterade med lite bilder, en bild säger mer än tusen ord :wink:

Det blir att jag ska börja med gavelrösten i helgen om vädret tillåter.
En annan sak jag funderar på är det där med takvinkeln (jag har tänkt mig 27graders taklutning). Det är hur man ska försöka tänka ut vart man ska lägga åsarna och fortfarande ha plats för isolering. Det var vid det här funderandet jag kom att tänka på att timra färdigt gavelrösten innan man fäller in åsarna?

Det måste vara lättare att se och mäta vart dom ska ligga om man gör det i den ordningen, eller har jag fel?
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav TimmerKalle » 2008-11-18 08:54

Henke

Takvinkeln på stugan på bilden blev c:a 27 ° och det tycker jag blev nästan för brant. Jag halkade ner från taket vid plåtläggningen :-).
Jag hade siktat på c:a 23 ° men inpassningen av ledåsarna mellan röstets stockar gjorde att det blev skarpare takvinkel. Ryggåsens placering styrs ju av linjen väggbandets-ledåsens översida.
Ledåsarna får ju inte kapa en hel stock i röstet. Särskilt inte stocken över dörren som håller ihop hela gaveln.

Jag föreslår att du beräknar takvinkeln och ledåsarnas placering på en skalenlig ritning och sedan låter stockarna du har bestämma. Klenare ledåsar är lättare att passa in i rätt höjd. Mina var väl grova vilket byggde extra. Även dimensionen på stockarna i röstet påverkar höjden då grövre stockar ger större höjdskillnad.
2x8" rafterna läggs på åsarna (och fälls in i) väggbanden och ger c:a 7 " utrymme för isolering (1" avgår för ventilationsspalten). Eventuellt kan du sala på med ytterligare reglar på rafterna för att få plats med mer isolering, men då bör röstets snedkant ligga i liv med påsalningen. Så gjorde jag på denna stuga vilket kan anas på bilden med plåttaket. Jag salade på med 2x2" för att få utrymme för mer isolering i taket.

Tips: Gör en genomskärningsritning för taket nerifrån och upp så ser du vilka mått som gäller för att få röstet rätt och vilka rafter du behöver.
innertakpanel/fuktspärrpapp/isolering/takskiva/1-2" ventilationsregel/råspont/takpapp/takbeläggning.

Lycka till!
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav Henke » 2008-11-18 18:07

Du det där med åsarnas tjocklek det har jag inte tänkt på, det visar sig att det är en hel del att tänka på! När man tittar på din stuga så kanske det varit tjusigare med lite flackare takvinkel.

Du får gärna tala om måtten på din stuga. Jag hade också tänkt mig 2tum 8:a till rafter. Jag är medveten om att man ska försöka undvika att kapa i röstmodern.

Blir nog till att göra en ritning så att man får plats med allt du nämde.
hoppas du inte gjorde dig illa när du ramlade ner från taket.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Åsar

Inläggav Tjalle » 2008-11-18 19:36

Hej Henke!

Här har jag på min egen jaktstuga sågat in åsarna efter hand som jag nämde tidigare,då jag pallat upp dessa som jag haft med mej upp från vägghöjd,för att slippa en massa tunga lyft :? .

Jag förstod vad du menade tidigare, fast jag kanske utryckte mej lite otydligt om man inte alltid har en bild att visa.Varför jag arbeta på detta viset är att jag bygger oftast ensam,tungt,men tyst och skönt i skogen.

BildBild
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Henke » 2008-11-18 19:50

Hejsan Tjalle.

Nu är jag överöst med bra förslag :lol: riktigt super att få massor med ide'er och förslag,(alla bilder jag sett är kanon) ska genast sätta fart med gavelrösten och åsarna i helgen som kommer.

Det är riktigt roligt att få igång en diskussion om ämnet :o
få se hur länge jag klarar mig innan jag kommer och frågar om något nytt...
Jag förstår att det blir tungt när man ska vara själv och hålla på. Själv har jag lyxen att ha min bror med och timra vi brinner lika mycket för det här med timring.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav kenth » 2008-11-20 17:40

Jag byggde mitt tak vid sidan om först som framgår av bilden, plockade ner det sedan för att lyfta upp det på plats.

kenth

BildBild

BildBild
kenth
Ivrig
Ivrig

Åsar

Inläggav Henke » 2008-11-20 17:56

Där ser man, den varianten kanske inte är så tokig att göra, smidigt att inte vara så högt upp och vingla.
Jag kommer nog att börja med att göra en genomskärningsritning som Timmerkalle sa. Sen utgår jag från den, då visar det sig kanske under resans gång hur vi ska gå till väga.

På ditt foto ser man att du har lagt i stockar i botten, min undran är om du laxat i dom eller använt balkskor? Jag har aldrig provat laxa i någon stock, det kommer väl så småningom :lol:
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav kenth » 2008-11-20 19:14

De är laxade men det är inte botten du ser utan dessa stockar ligger 11 stock upp så plankorna du ser ligger på loftet om du förstår vad jag menar. Men jag har även stock i botten som också är laxade på plats. Gansk lätt med motorsåg. Här ett foto från insidan då det är klart.

kenth
BildBild
kenth
Ivrig
Ivrig

Nästa

Återgå till Nybörjare på timring