Sök Sök på hela TimraHus.se

Åsar

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Inläggav Henke » 2008-11-20 19:23

Okej, det låter bra att det verkar lätt att laxa i stockar, blir smygande med sågen när det ska göras 8)

Bilden såg riktigt bra ut, jag gillade färgerna, åsarna lätt röda mot den vita panelen.
Får man fråga vad det är för typ av stuga på bilden, det ser riktigt robust ut med stockarna som är inlaxade.
Vad är det för mått från golv till bjälkarna?
Det skulle vara riktigt kul om du vill lägga upp in/utvändiga bilder på stugan i forumsdelen bilder på timmerhus och timmerbyggen, skulle uppskattas mycket:lol:
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav kenth » 2008-11-20 19:37

Huset är ungefär 10 x 5 meter och det är en banvaktarstuga som jag har plockat ner och rest upp igen på min tomt.

Stockarna har en färg som heter Engelskt röd, stockarna du frågar efter är ca 2,40 cm upp, sparade dessa i sin naturfärg endast lackade för att bli lite lättare att hålla rent, timmret i övrigt är 5,5 tums timmer som jag har sprutmålat på insidan för att få det lite ljusar inne, likadant har jag gjort med innertaket som är en slags vildmarkspanel väldigt grovsågat med barken kvar på sidorna på vissa plank, sprutmålat och penslat. Penslat för att efter sprutningen så hade färgen bara lagt sig på fibrerna på plankorna och för att få in fäärgen till själva plankan så blev det till å pensla men med ett långt skaft så gick det bra från golvet att nå upp.

kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-11-20 21:59

Man tackar för måtten och förklaringen på färgen.
Alltid roligt att ta vara på något som har lite historia bakom sig.

Hade du även målat timret på insidan? Jag tyckte det såg ut som det bara hade grånat en del? Vildmarkspanelen, den gillade jag skarpt :wink:

Du gjorde nog rätt i att spara stockarna du lackat, annars hade man nog fått känslan att det är väldigt högt till tak. Som det är nu så är det mera hemtrevligt.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav TimmerKalle » 2008-11-24 08:37

Henke skrev:Du det där med åsarnas tjocklek det har jag inte tänkt på, det visar sig att det är en hel del att tänka på! När man tittar på din stuga så kanske det varit tjusigare med lite flackare takvinkel.

Du får gärna tala om måtten på din stuga. Jag hade också tänkt mig 2tum 8:a till rafter. Jag är medveten om att man ska försöka undvika att kapa i röstmodern.

Blir nog till att göra en ritning så att man får plats med allt du nämde.
hoppas du inte gjorde dig illa när du ramlade ner från taket.
/Henke

Svar till Henke ang mått:
Byggyta ≈ 18 kvm (3,5 x 5,20)
invändigt ≈ 12 kvm (2,9 x 4,1) Svalen ≈ 2,5 kvm
Höjden till överkant väggband ≈ 2,35 m (9 stockar)
Förberedd för isolerat golv med 2" x 8" reglar (vilket stjäl en stockhöjd invändigt).
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav Henke » 2008-11-24 17:27

Timmerkalle man tackar för måtten.

Vi har tänkt att isolera i golvet, precis som du sa ca: 20cm, det gör att från färdigt golv så har vi 2m till överkant väggband. Vi tänkte inte göra stugan högre än så för att undvika att bygget ska se så högt ut. jag tror att det ser trevligare ut om det inte är så högt :wink: Samt även isolering i taket.

Det ska väl inte vara alltför många människor som står raklånga utmed långsidorna dagarna i ända :o

Våra mått för övrigt är: invändigt 3,50 x 4,30=15 kvadrat.
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Åsar

Inläggav Henke » 2008-11-25 21:58

Hejsan.

Jag och min bror timrade i helgen och vi beslutade att prova timra upp gavelröstet färdigt, och sen därefter bestämma takvinkel samt räkna ut vart åsarna ska vara :lol: .. Vi tror det är lättaste sättet nu när man inte bestämt takvinkeln, med tanke på vad Timmerkalle sa tidigare :lol:. Bifogar en bild.
/Henke

Bild
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav TimmerKalle » 2008-11-26 17:24

Henke

En bild säger som sagt mer än 1000 ord. Det ser av bilden att döma ut som att ni redan är på den höjd då det är dags att fälla in ryggåsen i röstet. Det sesr ut att bli minst 2 stockar till i röstet för att få höjd för 2x8" rafterna ovanför ryggåsen. Tricket blir att få ledåsarna exakt i linje mellan ryggåsen och väggbandet. Ni kan bli tvungna att placera ledåsarna förskjutna i förhållande till centrum mellan ryggås och väggband.

Det ser bra ut och ni får en fin liten "gäststuga". Ser fram emot fler bilder.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Åsar

Inläggav Henke » 2008-11-27 21:03

Ja jag tror också att två stycken stockar till ska räcka. Klart en bild säger mer än tusen ord :lol: och jag lovar att lägga upp flera bilder när vi kommit längre.

Jag har tyvärr jour på mitt ordinarie jobb nu i helgen :cry:

Du har nog rätt i att det blir lite funderande att få sidoåsarna i liv med väggbandet och kroppåsen, men vi bägge två är väldigt noga så det borde gå fint. Det är bara frågan hur lång tid det kommer att gå åt 8) ..

Riktigt bussigt av dig att dela med dig av din erfarenhet, det gör mycket för mig och min bror, vi tackar.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Re:

Inläggav kenth » 2011-01-09 16:37

Ja tiden den går och det här är ju en gammal tråd som jag satt och läste så varför inte väcka liv i den. Fick ju en fråga som jag kan svara på och det är att timmret sprutmålade jag också på insidan alltså inte bara innertaket, vit lasyr så att timmerstrukturen kommer fram trots färgen, men huvudorsaken till att jag målade var att det inte skulle bli så mörkt inne.
Skickar med ett par bilder, den ena innifrån huset som är klart sedan några år tillbaks, samt båda husen som just nu finns på plats, håller på med ett tredje hus men det ligger just nu i ide då det är för mycket snö. Huset till höger om bostadshuset är min smedja.

mvh/kenth

Henke skrev:Man tackar för måtten och förklaringen på färgen.
Alltid roligt att ta vara på något som har lite historia bakom sig.

Hade du även målat timret på insidan? Jag tyckte det såg ut som det bara hade grånat en del? Vildmarkspanelen, den gillade jag skarpt :wink:

Du gjorde nog rätt i att spara stockarna du lackat, annars hade man nog fått känslan att det är väldigt högt till tak. Som det är nu så är det mera hemtrevligt.
/Henke
Bilagor
!cid_8E6D3400-1BDA-45A0-BCAC-C7EEBC64C145.jpg
Sommarhuset och min smedja.
!cid_8E6D3400-1BDA-45A0-BCAC-C7EEBC64C145.jpg (81.51 KiB) Visad 2029 gånger
!cid_7D032100-B2DB-46F5-83CE-9888FA481C81.jpg
Ölen i förgrunden och kaminen igång. Till höger toalett och till vänster köket och upptill under åsstockarna sovloftet.
!cid_7D032100-B2DB-46F5-83CE-9888FA481C81.jpg (43.38 KiB) Visad 2029 gånger
kenth
Ivrig
Ivrig

Re: Åsar

Inläggav Henke » 2011-01-11 19:35

Hejsan Kenth.
Bättre sent än aldrig man tackar för informationen om färgen och hur det gått till.
Måste säga att stugan såg mycket tilltalande ut, måste kännas bra om du gjort det mesta själv :D måste bara fråga om stugan är oisolerad?

Kul att höra att du är på gång med nästa projekt det är synd att det tar stopp pga snön, det ser lika ut för mig och min bror.
Nu håller vi på att timra upp ett härbre vi har bara gavelröstet kvar nu.

Jag får önska dig en god fortsättning och hoppas det blir lite fart på forumet
mvh Henke.
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Re: Åsar

Inläggav kenth » 2011-01-11 22:34

Ja den är oisolerad så det går åt mycke ved då vi är ut på vintern annars har jag elen på så det håller några grader varmt men det tar ett dygn att få varmt överallt men det är det värt. Lite dyrt blir det under vintern ändå fast låg temperatur mellan 700-1000 kr/månad när det har varit så här kallt, men det är det värt att kunna åka ut även på vintern några gånger.

Ja det vore kul om det blev lite fart på forumet, vi får väl hoppa in och väcka några gamla trådar lite då och då.

God fortsättning själv och alla ni andra också som läser det här.

mvh7kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Föregående

Återgå till Nybörjare på timring