Sök Sök på hela TimraHus.se

Bygga friggebod

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Bygga friggebod

Inläggav HasseHans » 2009-01-03 22:09

Hej!

Jag har just blivit medlem här - verkar vara ett trevligt forum!

Nu är det så att jag "ärvt" släktens fjällstuga i Jämtlandsfjällen, och vi har planer på att bygga en friggebod på tomten, och självklart skulle jag vilja bygga en timrad stuga, kanske ett härbre eller nåt som liknar alla små gulliga fjällstugor man ser här och var...

Min fråga är helt enkelt denna:

Hur mycket jobb är det för två hyfsat händiga person att bygga en timrad friggebod på 15 kvm?

Framförallt är det själva timringsdelen av det hela som jag är osäker på hur pass mycket tid det kan ta. Jag antar att svaret jag söker är nåt i stil med "det tar ca X dagar för två nybörjare att timra".

Mina erfarenheter av husbygge är att jag har medverkat vid flera husbyggen och känner till de flesta moment hyggligt (allt från att gräva hålen för plintarna till att lägga taket), men jag kan inte påstå att jag är någon erfaren husbyggare.

Självklart planerar jag - innan det här projektet blir av - att gå en timringskurs. Finns det någon här som kan rekommendera en kurs? Helst i Stockholmstrakten eller i Härjedalen om möjligt.

Tanken med stugan är främst att ha den som förråd och verkstad, men eftersom man inte vet hur behoven utvecklar sig över livslängden på ett timrat hus vill jag ändå göra den så att det går att sova i den (dvs isolera).

Hoppas man fråga inte är alltför flummigt formulerad...
HasseHans
Nying
Nying

Inläggav roer » 2009-01-04 20:47

Jag skulle tro det tar 300-400 man-timmar om det går bra.
Har du inte blocksågade stockar tar det längre tid
roer
Ivrig
Ivrig

Tack!

Inläggav HasseHans » 2009-01-04 21:43

Tack!

Låter som ett lite för häftigt projekt för mej just nu. Får nog bli nån slags byggsats-friggebod istället.
HasseHans
Nying
Nying

Friggebod

Inläggav Tjalle » 2009-01-05 10:09

Hej HasseHans,och välkommen till timmerforumet,hoppas du skall trivas här bland likasinnade :D

Det verka vara ett trevligt, och rolig planeringsjobb du har framför dig, med ett timmerbygge åt dej själv som målsättning.Det är klart att det är lite jobb med att få det färdigt,men man får se det som en viss utmaning när det är åt sej själv,som du säkert klarar av med din hjälp :)

Du kan ju naturligtvis bygga i omgångar,som man ofta gör när man jobbar åt sej själv,vinter,vår,sommar,och när man har tid.Jag förmodar att du skall bygga på din fritid,då det går lättare att dela upp jobben.

Hör gärna av dej om hur du har tänkt dej med planeringen av det hela, med timmer och så vidare, så kan vi väl diskuterar lite om detta om du vill.Det är alltid en viss känsla att bygga ett eget timmerhus, som man skall ha många år framöver.Så välkommen att skriva vidare på forumet :D Hälsn/Tjalle
Tjalle
Administrator
Administrator

Tack för uppmuntran

Inläggav HasseHans » 2009-01-05 21:21

Tack för uppmuntran Tjalle!

Jag tog en till funderare på det, och precis som du skriver kan det ju ta lite tid. Jag/vi har tänkt bygga på fritiden för att få lite variation från vardagen, och det är inte panikbråttom med projektet.

Jag har många ganska grundläggande frågor, och det flesta får jag nog besvarade av att gå nån kurs, så jag tänkte börja där.

En av de mest grundläggande sakerna är ju naturligtvis att skaffa själva timmret - hur brukar man göra där? Det finns en del tallar på tomten som vi behöver ta ner, men det finns inte i närheten av så många som skulle behövas för en hel bod... :-) Antar att det bästa är att höra sig för lokalt om man kan få köpa träd på rot?

Hur funkar det om man delar upp bygget över flera tillfällen? Antar att det är bra att täcka över boden med t.ex. en presenning? Kan man förvara timmer på tomten i väntan på att det faktiskt används? Isf vad är bästa sättet att förvara det på?

Mvh Hasse
HasseHans
Nying
Nying

Re: Tack!

Inläggav roer » 2009-01-05 22:47

Inte skall du ge upp så lätt.
Antalet stockar du behöver beror lite på hur högt du skall bygga och hur höga stockar du har. Normalt brukar det gå åt 10-12 stockar per sida om du gör vägghöjden 2 m. Sedan lite till gavelspetsar. Säg totalt 50 stock. Jag brukar blocksåg på en bondsåg. Då får du lite bräder också. Bilar du stockarna själv blir det mycket spill.
Ställ frågor så skall vi hjälpa dig.

Låter som ett lite för häftigt projekt för mej just nu. Får nog bli nån slags byggsats-friggebod istället.[/quote]
roer
Ivrig
Ivrig

Frågor

Inläggav HasseHans » 2009-01-05 23:54

Tack igen!

Det ska ju bli en friggebod och då får den vara max 3 meter från marken till taknocken, och max 15 kvm, så den blir kanske ca 3 x 5 meter (gyllene snittet) i väggarna - har inte funderat ut hur jag vill ha boden än.

Några frågor finns i mitt tidigare inlägg.

En fråga: vad menar du med "bondsågat"? Har hört termen förut men det vore intressant att få veta vad som egentligen menas med det... Kan det vara nåt i stil med en solosåg? Finns det såna att hyra? Eller får man leta rätt på nån i trakten som har?

Har börjat inse att en kul fördel med det här projektet är att jag kommer lära känna en massa lokalbefolkning...

Mvh Hasse
HasseHans
Nying
Nying

Re: Frågor

Inläggav roer » 2009-01-06 09:55

Med en Bondsåg menar jag ett mindre sågverk som skogsägare och bönder skaffar sig för husbehovssågning. Se Timringskurs i Småland på detta forum. Där ser du en bonsåg i de första delarna. Där kan du också följa ett bygga av en friggebod
Du kan säkert låna en Logoso om du vill såga själv. Med fräs på Logosol kan du också forma stockarna och timringen går fortare. Se även detta på Timringskurs i Småland. Där använde vi stockar 3,5 och 4.5 m. Tänk på att det är yttermåtten som får vara 15 m2 för en Friggebod utan bygglov. På landet kan i vissa fall andra regler gälla om du kallar det ekonomibyggnad.

Tack igen!
Det ska ju bli en friggebod och då får den vara max 3 meter från marken till taknocken, och max 15 kvm, så den blir kanske ca 3 x 5 meter (gyllene snittet) i väggarna - har inte funderat ut hur jag vill ha boden än.

Några frågor finns i mitt tidigare inlägg.

En fråga: vad menar du med "bondsågat"? Har hört termen förut men det vore intressant att få veta vad som egentligen menas med det... Kan det vara nåt i stil med en solosåg? Finns det såna att hyra? Eller får man leta rätt på nån i trakten som har?

Har börjat inse att en kul fördel med det här projektet är att jag kommer lära känna en massa lokalbefolkning...

Mvh Hasse[/quote]
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav kenth » 2009-01-06 10:30

Om man ska bygga till en friggebod där man bor och om det är utanför stadsplanerat område så får man bygga upp till 50 kvm utan bygglov. Förutsättningen är att man redan har byggnader på tomten och då ska ytan på dessa vara minst 100kvm (osäker om det är dubbla ytan mot vad man skall bygga) för att få bygga 50 kvm. Friggeboden får inte vara det första hus man skall bygga på tomten.

Rätta mig på siffran 100 kvm om den är fel, men det bästa är att höra med den kommun där man skall bygga.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Återgå till Nybörjare på timring