Sök Sök på hela TimraHus.se

Projekt 2010: Timra en stuga

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Projekt 2010: Timra en stuga

Inläggav Markus Holst » 2010-05-01 09:46

Så har jag fått för mig att jag skall timra en stuga. Jag har läst och fudnerat vöäldigt mykcet på vilken knut jag skall använda, hur jag bästa ordnar långdraget, osv. Men den viktigaste saken är väl att jag adlrig har gjort något sådant förut. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade Timmerforum.

Nu står det ju inga årtal på inläggen här så jag vet inte om forumet är aktivt. Om det finns intresse tänkte jag blogga här om mitt bygge, och förhoppnignsvis få lite kloka råd av er som kan detta bättre än jag.

Länge har jag ju funderat vilken knut jag skall göra. Enkelkattknuten/dalaknuten föll tidigt eftersom den förvisso är vacker men framför allt verkar komplicerad att göra. Därför får det bli någon variant av norrlandsknut/dubbelhaksknut.
Senast redigerad av Markus Holst 2010-10-10 09:54, redigerad totalt 1 gång.
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav Henke » 2010-05-01 20:27

Hejsan Marcus!

Mycket roligt att se dig här, välkomnar dig starkt :o
Jag ser gärna att du bloggar om ditt projekt...

Jag har varit dålig på att vara här på forumet senaste tiden, men blir det lite fart här så blir jag glad.

klart du ska börja timra din stuga, har du några frågor är det bara att fråga på :wink:

Kör så att det ryker.
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav Jaxxs » 2010-05-02 18:36

Gå in under din profil och byt till Y-m-d G:i i Datumformat fältet så får du med årtal på inläggen
Intresserad av timmring och bor i Gästrikland ?
Hör gärna av dig
Jaxxs
Kämpar
Kämpar

Re: Projekt 2010: Timra en stuga

Inläggav roer » 2010-05-04 18:05

Du bör nog gå en timringskurs innan du börjar.
Kommer du till Småland en helg så skall jag gratis vsa dig grunderna
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Markus Holst » 2010-05-04 21:30

Tack, roer! Det låte rintressant men någon kurs blir det inte. Jag försöker lära mig på mitt vanliga sätt: genom att studera liknande objekt, prova och misslyckas. Att komma till dig en dag är dock tänkbart. Var i Småland?

Jag har läst en del om knuttimring och är nu mest intresserad av att hitta mer skrivet om norrlandsknuten. Enkelkattknuten, som verkar vara det mest förekommande på kurser och liknande, verkar onödigt komplicerad för min lilla stuga.
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav roer » 2010-05-06 19:46

Markus Holst skrev:Tack, roer! Det låte rintressant men någon kurs blir det inte. Jag försöker lära mig på mitt vanliga sätt: genom att studera liknande objekt, prova och misslyckas. Att komma till dig en dag är dock tänkbart. Var i Småland?

Jag har läst en del om knuttimring och är nu mest intresserad av att hitta mer skrivet om norrlandsknuten. Enkelkattknuten, som verkar vara det mest förekommande på kurser och liknande, verkar onödigt komplicerad för min lilla stuga.

Utanför Vimmerby
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Markus Holst » 2011-02-05 17:53

Så här långt har jag komit nu:
Bild
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav TW » 2011-02-18 16:39

Det där ser ju bra ut! Fortsätt så!

Du har väl tänkt på att lämna litet glapp mellan utknutarna (knutskallarna)i höjdled. Då det blåser och regnar så sugs vatten in i utknutarna och de sväller mera än resten av väggtimret. Om långdraget går ända ut till stockändan och är tätt så kommer ju de uppsvällda utknutarna att bära en stor del av husets vikt och då spricker de sönder och faller bort.

Det där lärde jag mig genom att klanta till det.

De gamla timmermännen här i trakten gjorde inget långdrag i utknutarna utan högg av dem plant ovanpå och under och lämnade en liten springa i höjdled som svällmån.

Har ni som är mera kunniga och erfarna någon åsikt om det här?
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Markus Holst » 2011-02-18 17:09

Tack för tipsen! Jag lät långdraget gå ut i knuten efter att ha kikat på gamla hus här i nejden. De hade det så. Första varvet föröskte jag lite andra lösnignar, som bara blev fyla. Dock skall jag se till att det är lite glapp där.

Hur mycket är lite?

Kanske kan jag passa på att fråga hur mycket glapp man kan tillåta i långdraget, alltså mellan stockarna. Om det är sådär 2mm glapp någonstans, låter jag det vara.
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav TW » 2011-02-19 01:22

Jag brukar titta om knivbladet ryms mellan stockarna i långdraget. Om morakniven inte går in är det perfekt.....och fast den ryms in på någon enstaka punkt här och var så gör det ingenting.......fast det är bara min åsikt. Jag har ju aldrig timrat någonting nytt. Bara reparerat.
En ny timmerstomme tätnar ju ytterligare då den sättnar så i princip borde det väl vara mindre kinkigt med passningen i långdraget då man timrar nytt som du gör än då man reparerar.

Glappet mellan knutskallarna har jag svårt att säga....... kanske 4-5mm extra?

Jag har för litet erfarenhet för att riktigt kunna ge några absoluta svar.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Markus Holst » 2011-02-19 10:36

Tack ändå för dina svar. Mitt bygge ligger gott och väl inom "marginalen".

En annan sak jag funderat på är hur mycket luft det skall vara inne i knuten, för isoleringen. Jag har ibland uppempt två centimeter, men kan inte se att detta skulla ha någon negativ betydelse. Inte skall väl väggen bäras inne i knuten?
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav TW » 2011-02-19 18:32

Någonting mellan 0,5 och 1 cm luft brukar jag försöka få till inne i korsknutar då jag byter stockar. Det verkar vara ett ganska normalt mått i de gamla hus som jag har arbetat med.

Då du drager (märker) långdraget är det ju enkelt att märka upp samma mått inne i knuthaket som i draget. Du bara märker upp i alla fyra hörn av själva knuthaket med dragjärnet på samma inställning som i långdraget. Sedan då du har lyft av stocken är det enkelt att dra ett streck med blyertspennan där bottnen på knuthaket skall komma. Dra strecket så att haket blir litet djupare än dragjärnsmärkena. Då du sågar till blyertsstrecket så får du det luftrum du skall ha i knuten.
Då man timrar med låsknut eller laxknut (utan utknutar) så märker man av hela knuten med dragjärnet på samma inställning som i långdraget. En sådan knut måste ju vara tät i höjdled för att de lutande planen skall låsa ihop den ordentligt.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Markus Holst » 2011-02-19 19:05

Jag förstår hur du menar. Jag sågar ju till knuten innan jag drar långdraget. Borde kanske ändra på det.
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav TW » 2011-02-20 10:10

Så gjorde jag också i början och hade precis samma problem med knutdjupet som du har. Ända tills en över 80 årig gubbe sade att jag gjorde fel och visade hur hans far hade lärt honom att göra.

Föresten så kan du såga till ett knuthak redan från början om du sågar det litet för grunt och sedan drager du stocken och fördjupar knuthaket enligt märkena.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav kenth » 2011-02-24 12:51

Markus Holst skrev:Jag förstår hur du menar. Jag sågar ju till knuten innan jag drar långdraget. Borde kanske ändra på det.

Så gör jag också, först knuten sen långdraget. Jag lägger på 2 cm när jag gör knuten, gör utrymmet större för att kunna sjunka ner de två cm när jag gjort långdraget sen kan man behöva justera lite då den sista inpassningen görs.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Nästa

Återgå till Nybörjare på timring