Sök Sök på hela TimraHus.se

Hur gör man lättast hål i timmer...

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hur gör man lättast hål i timmer...

Inläggav RS » 2010-05-20 18:36

En lada i gammal stil är under uppbyggnad, stolpar, bjälKar osv i 6x6 tumsvirke. Hur gör man lättast 2x4 tumshål a 3-4 cm djupa, och 2x6 tums genomgående hål i timmer som beskrevs ovan?

Mvh
Svensson
RS
Nying
Nying

Inläggav TW » 2010-05-21 20:39

Jag har bara gjort några stycken såna där tapphål så jag är ingen allvetare på området.

Jag borrade hål vid hål med 1 1/2 tums navare och högg hålet fyrkantigt med stämjärn. På långa genomgående tapphål (2x8tums hål) använde jag svärdsspetsen på motorsågen till att grovforma med innan jag putsade med stämjärnet. Det är viktigt att märka ut gemomgående tapphål på båda sidorna av virket så att man kan arbeta med stämjärnet från båda sidorna. Kom ihåg att ta alla mått från samma kant på virket och kompensera för eventuell vridning i virket.

En amerikan vid namn Jim Rogers har publicerar anvisningar för sånt här någonstans på internet. Tekniken med tappad resvirkesstomme kallas "timberframing" på engelska.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav RS » 2010-05-23 20:30

Tekniken med att borra o sen hugga rent med stämjärn var antagligen den håltagningsteknik som använts på ladan som revs. Jag ska testa ovanstående teknik på en provbit o se vilket resultat det blir, skall även söka vidare angående tipset om "timberframing".

Den föregående ladan byggdes runt 1900, finns det ngn modernare metod att använda sig av idag 110 år senare, överhandsfräs, jiggar till motorsåg osv....

Tack TW, mer tips är välkommet!
RS
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring