Sök Sök på hela TimraHus.se

Tjära på olja - har jag gjort fel

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Tjära på olja - har jag gjort fel

Inläggav bjarne » 2010-11-18 11:31

Hej

Efter att i flera år oljat en timmerstuga i Trysil övergick vi i somras till tjära. Oljan har varit av tveksam kvalité, tjäran vi bytt till är Classons dalbrända - jag tror den anses vara bland de bättre.

Beslutet att tjära togs för att kunna öka intervallet till 3-5 år istället för att behöva lägga en helg varje år. Jag vet att man brukar säga att man ska fortsätta som tidigare, men med tanke på att ex v roslagsmahogny är en blandning av tjära, olja och terpentin så såg jag inga stora risker. Det omedelbara resultatet var tillfredsställande men när jag nu åkte till stugan i november såg den lite trött ut. Tidigare var den glänsande svartbränd av solen, med vad jag uppfattade som ett "oljeskal". Nu såg den matt ut, utan skyddande skal. Utseendemässigt alltså tveksamt. Stockarna var inte vattenavvisande, åtmintone inte på ytan.

Till saken hör att baksidan av stugan, som inte är utsatt flör sol, vind och vatten på samma sätt som de tre övriga sidorna, har ett täckande tjärskikt kvar. Stockarna är här inte alls spruckna, som på framsidan. Dessutom kallnade tjäran direkt vid anstrykning, till skillnad från övriga sidor där den på ett helt annat sätt sjönk in i träet.

Kan någon hjälpa mig att fundera kring vad som har hänt och fortsatt handläggning skulle jag vara tacksam. Ska jag gå tillbaka till olja? Köra på med tjära? Byta till en blandning?

mvh bjarne
bjarne
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring