Sök Sök på hela TimraHus.se

friggebod till sonen

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

friggebod till sonen

Inläggav davsten » 2011-03-13 14:37

Hej skall bygga en bod till sonen i sommar och kommer antagligen behöva fråga ett och annat ibland.Det första som jag funderar över är om virket kan bli för torrt när det drar ut på byggtiden,jag skall använda mig av siljan knutar.Iboken står det att timmret är lagom torrt vid midsommar men jag kommer aldrig hinna få tak på bygget innan vintern o funderar om det blir väldigt svårjobbat med denna knut då.Har även försökt att hitta någon tummregel på hur lång en vägg kan vara utan att en knut måste växlas in.Jag skall i framtiden skaffa sommarstuga och tänkte timmra denna över lång sikt om sommarens bygge går som tänkt.Det jag tänkt mig är att timmra 2 separata kuber på ca7*7 meter och sedan ställa dessa bredvid varandra med 3 meters mellanrum o sedan bygga ihop med brädfodring som är sågad topp/rot.Min fråga är hur lång vägg kan man bygga som max.mvh david
davsten
Nying
Nying

Re: friggebod till sonen

Inläggav TW » 2011-03-13 21:12

Förr var storstugan i bondgårdarna ofta omkring 6,5 x 6,5 meter så den rumsstorleken går garanterat bra utan mellanväggar. Om du dymlar tätt så blir väggarna stabilare. De andra frågorna överlåter jag åt erfarnare folk.
TW
Administrator
Administrator

Re: friggebod till sonen

Inläggav davsten » 2011-03-14 13:07

tack för det svaret,då är iallafall mina sommarstugeplaner på rätt väg
davsten
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring