Sök Sök på hela TimraHus.se

Hur gör ni gåtspåret?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hur gör ni gåtspåret?

Inläggav Markus Holst » 2011-03-19 15:44

Har nu kommit upp i sådan höjd på mitt bygge att det är dags att göra plats för fönstren. Då måste jag ju också börja tänka på gåtspår.

Hur gör ni dem?

Timret är 5" tjockt och jag har gott om 2" plank liggande, varför jag tänkte ha 2" breda gåtar.

Hur djupt sågar ni för gåten? Gör ni ett M-format urtag, eller hur gör ni? Det blir ju inte helt enkelt att få botten i spåret slät.

Hur djup/tjock skall gåten vara?
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Re: Hur gör ni gåtspåret?

Inläggav TW » 2011-03-21 19:39

Det gamla sättet var att borra ett 1 1/2 tums hål en bit in och hugga bort det som var ytterom hålet. Då fick man ett spår. Att bottnen inte blev riktigt slät verkade de flesta inte bry sig om. Somliga var noga och högg bottnen slät med ett stadigt huggjärn.
1 3/4 eller 2 tums tjocklek gånger 3 tums djup brukar vara normalt för gåten. Ibland är gåten bara en planka och ibland är den T-formad och huggen ur en halv stock.

Jag brukar såga ett M-format urtag med motorsågen och sedan försöka jämna till bottnen någorlunda med motorsågen. Efterom jag inte är så skicklig med motorsågen så brukar jag bli tvungen att finjustera sidorna på spåret med yxa eller ett stort huggjärn.

Då kommer vi till den stora frågan:
Skall man ställa dit gåten och sträva fast den efter att första stocken med gåtspår är på plats eller skall man timra upp och sätta in gåten först då man kommer till överkant på öppningen?

Vad säger ni andra?
TW
Administrator
Administrator

Inläggav kenth » 2011-03-22 09:54

Jag kör också med motorsågen, två skär lodrätt och så brett som jag vill ha gåtspåret därefter två drag med motorsågen diagonalt över gårspåret, brukar räcka med det djup som blir. Det spelar ju ingen roll hur det ser ut inne i gåtspåret då gåten sitter där så syns det ju inget, huvudsaken är att gåten kan röra sig.

mvh/kenth
kenth
Ivrig
Ivrig

Inläggav Markus Holst » 2011-03-22 10:09

Funderade inatt på hur det bir om man sätter gåtn "på tvären", alltså 3" bred och 2" djup. Då blir det ju enklare att fixa till botten på spåret.

Hur mycket glabb skall det vara? Skall man slå in gåten eller skall den kunna löpa i spåret?

I alla böcker man läser anstränger de sig väldigt med at göra hål för gåten i stocken under fnstret, och likadant i nstocken ovanför. Gör ni så? Jag tycker detta verkar lite onödigt.
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Inläggav TW » 2011-03-22 16:52

Gåten på tvären låter svagt. Det blir för litet virke kvar på sidorna.

Här i trakten är det vanligt att gåten i vanliga fönsterhål och dörrhål i boningshus var så lång som hålet var högt. Ibland högg de ut ett hål i överstocken för att få sjunkmån. Sjunkmån måste man ju ha. De man kilade fast karmarna i hålet så pressade karmkilarna fast gåtarna i spåren.

I bodar och uthus där man hängde dörrar och luckor på "spårar" inslagna direkt i den T-formade gåten högg man in ändarna på alla gåtar rejält i både överstocken och understocken. Det var väl mest för att gåten inte skulle falla ut antar jag.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring