Sök Sök på hela TimraHus.se

Köpa virke till timmerstuga

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Köpa virke till timmerstuga

Inläggav jacobR » 2011-06-15 10:25

Hej!

Jag försöker samanställa en intressant plan för att få gå mitt andra år på en Friluftsliv kurs i sjövik.
Jag hade gått och tänkt ett tag på att det vore kul att försöka resa en liten timmerstuga som projekt, och efter att ha sett en liten dokumentär "alone in the wilderness" blev jag närmast övertygat över att det är något jag vill tillägna en termin av mitt nästa skolår.
En detalj som måste poängteras är att jag har inga erfarenheter av timring, bara en stor inre drivkraft och planeringskompetens. Däremot kan jag använda alla verktyg jag tänkt adoperera.
Hur som helst, frågan jag tänkte ställa er är: Hur kan man få tag på timmerstockar när man inte har tiden att hugga ner träd själv, vad ska man tänka på och hur mycket skulle det kosta, ungefärligt. Jag hade tänkte mig en väldigt liten stuga, 2,5m*3,5m och 2m höjd vid väggarna.

Just nu kan det hela verka mycket naivt, och det är det också, men någonstans måste man ju börja.
En sista sak: eftersom min ekonomi inte låter mig ta timringskurser, tror ni det finns möjlighet att följa med några timrare och observera hur dom jobbar, kanske få prova på, utan att vara anställd (dvs gratis för både mig och dom)? Jag tänkte ringa omkring lite, men om ni hade något att komme med vore det högt uppskattat.

Tack för tålamodet
jacobR
Nying
Nying

Re: Köpa virke till timmerstuga

Inläggav TW » 2011-06-18 11:50

Om du skall timra nästa vinter borde virket vara hugget i förra vintras och ligga på tork nu. Rått fruset virke är tungarbetat.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav TimmerKalle » 2011-06-23 08:28

Indian Wood i Ekshärad säljer torrt och blockat virke färdigt för timring.
Kolla på http://www.indianwodd.se
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Inläggav TimmerKalle » 2011-06-23 08:29

www.indianwood.se är den korrekta adressen. Skrev i hastigheten fel.
Hugg & Slag
från
TimmerKalle
TimmerKalle
Kämpar
Kämpar

Återgå till Nybörjare på timring