Sök Sök på hela TimraHus.se

Kostnad

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Kostnad

Inläggav Svenne » 2011-08-07 00:06

Hej alla

Måste bara berätta hur glad jag blev att hitta det här forumet. Och speciellt glad över att det finns ett ställa där man kan ställa "dumma" nybörjarfrågor :P

Jag har planer på att timra upp en stuga på ca 30-40 kvm som ska användas som fiske/jaktstuga. Vad kan slutkostnaden bli med allt inräknat? Jag förstår att det är svårt att svara på men jag godtar väldigt grova och runda svar. Jag antar att det går att hitta någon privat skogsägare som kan avverka och sälja. Jag har bekanta som har tillgång till sågverk.

Jag tänkte först och främst försöka hitta en timringskurs att gå så klart men med de torktider som är så kan det väl vara lika bra att sätta igång med att ordna stockarna först.

/Fattig student med dyra projekt
Svenne
Nying
Nying

Re: Kostnad

Inläggav elkwood » 2011-08-15 13:40

Hej.

Vill först berätta att jag inte är en expert utan har bara hunnit med att kapa stockarna och barkat dom.

Men det jag vet är att jag följer en guide i jaktjournalen från 1993 där de timrar en jaktkoja på 16m^2.

Kostnad:
Vindfällor på rot 600:-
Virke till tak mm 2000:-
Diverse annat 2000:-
elkwood
Nying
Nying

Inläggav Svenne » 2011-09-09 22:52

ah, bra svar elkwood.

Det lät billigare än vad jag först tänkt mig.

en följdfråga, är det generellt sämre kvalitet på timret om man väljer vindfällor eller spelar det ingen roll?
Svenne
Nying
Nying

Inläggav TW » 2011-09-13 00:31

Det beror på.

Vindfällen som inte har legat för länge kan vara bra virke. Ett problem är att de ofta ligger spänn där de till exempel har fallit över någon sten. Då kroknar stocken och sedan kan den räta ut sig delvis igen då man blockar den. Man kan också hitta brott inne i någon stock och då blir det att kassera minst ett par meter.

Jag har tagit vara på mycket vindfällen och byggt ett och annat av dem men man måste räkna med mycket större spill än på vanligt virke.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring