Sök Sök på hela TimraHus.se

Hur bilar man plank / båle ?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hur bilar man plank / båle ?

Inläggav jakobn » 2012-03-06 13:00

Håller på och bila ekplank som eventuellt ska användas till reparation av vårt boningshus.
Har börjat på tredje plankan nu och misstänker att det finns bättre sätt att göra det på.
Dimensionerna på virket är 125 - 150cm långa och 15-50cm breda. Jag bilar bara helt plant på ena sidan (blivande framsida) medan baksidan endast är grovt tillyxad.
Största problemet hittills är att få till bra bockar som plankan står stadigt på. Nu använder jag knähöga bockar som jag sågat ett rektangulärt jack i på den bärande regeln, där kan jag sänka ner plankan och sedan slå ner en bräda för att fylla tomrummet och stabilisera plankan.
Problemet är att det är svårt att få det stabilt och ännu svårare att ställa plankan så att jag kan bila helt lodrät. Dessutom är bockarna i vägen eftersom jacket måste sitta en bit in på bocken.

Alla tips rörande detta ämne tas tacksamt emot, men framförallt är jag ute efter en lämplig konstruktion på bockar.
jakobn
Moderator
Moderator

Re: Hur bilar man plank / båle ?

Inläggav TW » 2012-03-06 19:46

Hej
Den där frågan kan jag tyvärr inte svara på men kanske syns det någonstans hur de gjorde då de bilade bålar till det här bygget:
http://www.vastergotlandsmuseum.se/kult ... x?id=68495

Då jag bilar grantimmer för timring har jag stocken liggande på två stockar på marken och håller fast den med hållhakar. Jag står gränsle över stocken och skräder (grovbilar). Sedan slätbilar jag timret på plats i väggen.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2012-03-07 15:39

Det gav en god hjälp på vägen. Såg att de använder både stockar, kryssbockar och det som jag tror du kallar hållhakar. Är nog först och främst hållhakar jag behöver.

Vilken/vilka typer av bila använder du vid de olika momenten.
Själv har jag en bila med rakt skaft och ägg som är slipad på båda sidor. Fungerar bra än så länge till det lilla jag gjort, men ska snart fälla ett par ekar som ska ge mig 2 st 5m 6x6tum bjälkar och då får man kanske tänka om ?
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav TW » 2012-03-07 19:00

bilning7a.JPG

Länk att titta på:
viewtopic.php?f=2&t=338
Här ser du tillvägagångssättet och hållhakarna eller "klaasan" som de kallas på vår dialekt.

Bilan är slipad från båda sidorna och har ganska rakt och ganska långt skaft. Tillverkad av Billnäs Bruk någon gång före kriget.
För att slätbila färdig vägg har jag en mindre bila av samma modell och med aningen bakåtsvängt skaft som är betydligt kortare. Den är handsmidd någon gång för länge sedan. Somlga timmermän hade ett par med högersvängt och vänstersvängt skaft.

I dina trakter vet jag att man bland annat använde bilor som var slipade från bara en sida men jag vet inte vad de användes till.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2012-03-08 07:50

Var hos en bekant nyligen som har en samling bilor, om jag minns rätt hade han 8 st och av dessa var 6 st med skaft svängt åt höger och egg som bara var slipad på ena sidan. I dessa trakter finns det vad jag vet inga byggnader av liggtimmer, så det kanske är något som har att göra med skiftesverkstekniken.
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav jakobn » 2012-03-09 13:23

Hej igen. Tack för info och bilder!

Undrar om du kan ge en kort beskrivning på hur du mäter ut den blivande kanten innan du börjar bila.
Lite saker som är bra att tänka på när man gör strecket på gaveln, drar snöret etc. Tänkte att jag förhoppningsvis skulle slippa göra för mycket nybörjartabbar eftersom ekstockarna är ena riktiga as att släpa ur skogen och lasta.
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav jakobn » 2012-03-12 12:46

Nu kan jag svara på mitt inlägg själv efter lite testande och funderande.
Det enklaste verkar helt enkelt vara att hänga snöret med tyngder över ändarna på stocken. Då blir det både rakt och i lod från båda sidor.

Fundera på att fälla någon gran när jag ändå är i skogen och bila lite bjälkar´för framtida behov. Finns bara gran och lövträd i min hemtrakt så därför har jag bara dessa träslag att jobba med.
Hur är det att bila nyfälld gran jämfört med en som legat ett år?
Finns det något knep för att minska sprickbildingen?
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav TW » 2012-03-29 07:53

Jag brukar märka upp ändorna lodrätt med vattenpass och slå in två tretumsspikar och spänna färglinan mellan dem. Sedan vänder jag stocken ett halvt varv och slår in två spikar och märker den kanten med färglinan.......och drar ut spikarna innan jag börjar bila.
Gubbarna som verkligen kunde bila klarade sig med en linje längs översidan och så bilade de rätt ned på ögonmått men det är enklare att få allting rätt men en linje både över och under om man inte är så skicklig.
Ett annat gammalt knep var att nästa fast en ribba eller bräda ovanpå stocken och bila rätt ned från den. Jag har aldrig provat det men en gubbe kom ihåg att han hade sett sin far göra så på 1920-talet.

Lycka till!
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2012-04-29 00:02

Vänder du på stockarna efter du har bilat efter övre linjen för att bila efter den undre ? Eller du har bara den undre linjen för att hålla koll under arbetets gång ?

Efter att jag markerat med snörslå och huggit hacken så måste jag ju vända stocken ett kvarts varv innan det är dags att bila........lägger alldeles för mycket tid på att få linjen linjen på stockändarna helt lodrätt. Finns det något bra yrkesknep för att få till det snabbt och enkelt?
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav TW » 2012-04-29 09:07

Jag vänder först stocken med kroken upp så att all krökning blir i höjdled i väggen och inte i sidled.

Sedan ritar jag två streck på var ända av stocken lodrätt med vattenpasset. Avståndet mellan de parallella lodräta strecken blir tjockleken på färdig stock. Sedan snörslår jag översidan på stocken och vänder den ett halvt varv och snörslår på undersidan. Sedan vänder jag stocken igen så den står och lutar 45 grader och så hugger jag hacken. Det blir bekvämare för min söndervärkta rygg att hugga hacken i den arbetsställningen. Sedan vänder jag igen stocken så att den står med kroken upp som den stod då jag började och så strecken på ändorna blir ungefär lodräta.
Sedan bilar jag allt på en gång utan att vända stocken fler gånger.

Strecken på undersidan använder jag bara för att titta på ibland så att jag håller en jämn tjocklek i underkant. Ett snabbt ögonkast en gång på metern eller så. De gamla timmermännen som var skickligare behövde inga streck på undersidan. De klarade att få det rakt och jämntjockt genom att hugga rakt ned på ögonmått från strecken på överkanten.

Det är ju inte så millimetersoga då man bilar timmer. Man halsar ju timret tunnare i knutarna och sedan då timran är uppförd slätbilar man väggarna till samma tjocklek som i halsningarna. Om stockarna är litet tjockare i underkant än i överkant försvinner ju det då man slätbilar.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring