Sök Sök på hela TimraHus.se

Jaktstuga rundtimmer

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Jaktstuga rundtimmer

Inläggav smeden22 » 2012-04-23 13:51

Håller på att planera bygget av en jaktstuga i rundtimmer tanken är att den ska timras på plats i skogen o utav det virket som finns där det blir fura i dom nedersta varven sen gran eftersom den växer på "tomten".
Nu till mina Frågor:
Någon nackdel att använda gran?
Någon nackel att dreva o dymla på en gång?
smeden22
Nying
Nying

Re: Jaktstuga rundtimmer

Inläggav TW » 2012-04-23 15:38

Här i trakten är de flesta timmerhusen av gran. De håller bra endå. Grantimmer brukar kräva litet fler dymlingar för att inte vrida sig och så kan det löna sig att inte blanda medsolsvridna och motsolsvridna stockar men annars går grantimmer bra. Åtminstone de första 300 åren.

Frågan om att dreva och dymla direkt skickar jag vidare till er andra på forumet. Vad säger ni?
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Tobias » 2012-04-24 18:48

Som TW skriver går det bra med gran. Att blanda gran och fura var ganska vanligt i vissa delar av Sverige. Man tog de träd som fanns helt enkelt. Gran är vanligt som åsar då den är lättare än furan.

Nackdelen med granen är att om du har en solvriden stock kan den vrida sig rejält. Det har hänt att den vridit sig ur knuten (även rätvriden). Du kan se på sprickbildningen om du fått tag i en vriden stock. Gran får också större märgsprickor än furan. En fördel med granen är att den inte är lika känslig under produktionstiden mot angrepp som furan. Se däremot till att barka innan granbarkborren svärmar i början av sommaren. (förstör inte kvalitén, men ger fula små gångar i stocken ett par cm in)

Dymlingar kan motverka vridning till viss del, men de kan också göra att stocken vrider upp sig, fastnar på dymlingen och du får glipor. (Personligen lite emot dymlingar ;)... Monterade upp en grantimmerloge från jämtland på 11x11m och 6m i nock med endast 1 dymling i mitten, från mitten 1800-talet. Höll sig än :) ))

Motverka vridningen genom att såga snitt ovanifrån en ca 10cm ned och någon meter långt med jämna mellanrum längs stocken. Du styr då också sprickbildningen med både långdraget och sågsnittet.

Gällande drevning och dymling vid uppsättning tycker jag du ska köra på. Se bara till att dymlat rätt innan du drevar så du inte måste borra igenom drevmaterialet. Kommer slita på navaren. Detsamma gäller öppningar. Trist att behöva fila kedjan i onödan.
När du ändå timrar den på platsen den ska stå slipper du jobbet att plocka ned och montera upp efter du timrat klart.
Tobias
Nying
Nying

Inläggav smeden22 » 2012-04-25 14:34

Funderar vidare på grunden eftersom det är lite offpist så blir det natursten eller så började jag fundera på att helt sonika gräva ner rejäla klabbar ca:40-50 cm i diam av 200 årig furu ev klä med näver eftersom jag är lat :) så kändes detta alternativ lättsamt gjorde nå liknande för 20 år sedan på ett större utedass jag byggde tilläggas att marken är väldränerad morän/sand.

Även lite fundering kring stockarnas dimensioner är det svårt att få ihop det med en variation av toppmåttet mellan35-45 cm på dom största till ca:16-20 cm på dom minsta tanken var väl att köra 2-3 varv i början av grövre stock.
smeden22
Nying
Nying

Inläggav TW » 2012-04-25 17:33

Det är slöseri att ställa ett timmerhus på träklabbar som ruttnar bort på 40 år medan huset kan stå i hundratals år. Jag skulle göra en stenbädd av mindre stenar under knutstenarna. Så gjorde de förr och på en torr grusbacke brukar det hålla.

Jag tror att det där blir omöjligt. Jag vet inte hur man skulle bära sig åt för att timra ihop stockar med såna där väldiga grovleksvariationer. Såga de klenare till bräder och plankor till taket och de grövsta till golvplankor och timra väggarna av de som är någorlunda jämngrova. Så gjorde folk förr.

Du vet väl att du kan använda mossa mellan stockarna istället för att frakta dit konstgjorda material. Håller länge och fungerar bra.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav smeden22 » 2012-04-25 21:58

Okej får fundera på det där med stenar finns i bäcken 10 m från stugan tänkte att det kunde bli ganska snyggt med klabbar inklädda med näver samt enkelt att justera in höjden med Motorsågen.
Sen om dom ruttnar efter 40År så får väl barnen o barnbarnen fixa :D :D
Angående mossa kan man ta den direkt från marken eller ska den torka först.?

Hur stor variation tycker du man kan ha på stockarnas toppdiameter för att det ska gå att få ihop det någorlunda bra?
Stenbädd man måste väl ha typ flata stenar o göra dom ganska stora så det inte rasar eller? tänkte ha 6 st stödpunkter
smeden22
Nying
Nying

Inläggav Tobias » 2012-04-26 19:12

Jag tycker du ska satsa på grundstenar istället för kubbarna.
Det behöver inte vara bamsingar, däremot är de bra om dem ligger an bra mot varandra. Trycket är ju tänkt att gå uppifrån och rakt ned, inte snett.
Du vill ju bygga upp en 30-40cm från marken iaf.

Mossa kan du plocka direkt från marken, men den ska inte vara torr och den ska inte vara blöt, utan helt enkelt lagom fuktig. Kan vara bra att höra med markägaren om tillåtelse. Brukar inte vara några problem att få.
Viktigt att du rensar bort jord, kvistar, kottar och annat rat. (Du behöver inte vara pedantisk) Dra mossan mot t.ex. ett hönsnät så försvinner det mesta av jorden.

Gällande topp-rot diameter så kan man tänka sig att du iaf vill ha ett uppstick på 10cm när du lagt i en topp i en rot. Är toppen 25 cm försök ha rot mellan 30-35cm. Så en 5-10cm gröve rot än topp skulle jag säga.
Tobias
Nying
Nying

Inläggav TW » 2012-04-27 15:28

Under knutstenarna på gamla hus brukar de ha grävt en grop en meter djupt eller däromkring. Gropen är fylld med mindre stenar packade med grus omkring. I översta varvet som ligger litet under markytan lade man litet större stenar (pallsteinar) och på dem lade man knutstenarna. På det viset kan man ju ställa till så att knutstenarna kommer på ungeför rätt höjd då man vältrar dit dem ovanpå pallstenarna. Om man behöver få upp en knutsten litet bänder man upp den med järnspett och lägger sprilar mellan knuttstenen och pallstenarna. Sprilar är tunna flisor som man slår loss med måkare av en större sten. Genom att pallstenarna stöder knutstenen och hindrar den från att rulla behöver den inte vara så vidare flat för att hållas på rätt.
Om man är rädd att timran skall glida av knutstenarna kan man borra ett grunt hål i stenen och sätta dit en lös järndubb som passar i ett hål i nedersta stocken.
Förr var det inte så noga om knutstenarna var i plan då man började timra. Höjden brukar kunna kasta ett par tre tum. Man högg ur stockarna undertill så att de passade på knutstenarna och så ställde man i timringen så att det växte mera i den sidan som var för låg.

Så där har jag sett det gjort under många gamla timrade uthus på relativt torr väldränerad mark. Säkert mot tjälskjutning är det förståss inte men ganska bra verkar det fungera.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav smeden22 » 2012-04-28 06:32

Okej tac för dom utförliga svaren det blir nog att bända upp lite stenar från bäcken där finns mycket flatsten.
Ska man väga av grunden så den ligger i vattring på stenarna eller på ovansida första stock?
smeden22
Nying
Nying

Inläggav Tobias » 2012-04-28 15:52

Jag brukar väga in grundstenarna eller pallningen så att det är i våg innan jag börjar timra.
Ovansida timret spelar mindre roll då det rätar upp sig i och med top-rot metoden. Om det skenar iväg åt nå håll är det bara att korrigera med nästkommande stockar så att man i väggbandet i stort sett ligger på samma nivå i alla hörn.
Tobias
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring