Sök Sök på hela TimraHus.se

Ladan ska bli garage

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Ladan ska bli garage

Inläggav Sture17 » 2012-06-29 21:52

DSC_6866 (640x425).jpg
Bild på ladan
Hej jag har skaffat mig ett riktigt semester jobb. Jag ska montera ner en lada som jag ska göra om till garage. Det är första gången jag monterar ner en timerlada så jag dammsuger internet efter tips på hur man ska förbereda sig. Har ni någa tips eller länkar så tas de tacksamt emot.
Sture17
Nying
Nying

Re: Ladan ska bli garage

Inläggav TW » 2012-06-30 12:44

Några tips:

-Märk ut en teoretisk våglinje på andra varvet nedifrån eller på första varvet om det är fullkomligt friskt. Förr började man ofta timra på ojämn eller sluttande grund och för att få huset att stå rakt på en ny plan grund måste du ha en våglinje. Du kan mäta ut våglinjen genom att sätta den på samma lodräta avstånd från överkant på väggbandet i alla hörn för väggbandet har antagligen någorlunda plant då huset var nytt. Om huset står helt rakt där det står kan du helt enkelt väga av med vattenslang eller avvägningsinstrument kring hela huset. Det räcker om du märker ut väglinjen genom att slå in en femtumsspik i stocken här och var. Då du passar in nedersta stocken mot nya grunden är det bara att hugga bort så att alla femtumsspikarna kommer på samma höjdnivå.

-Fotografera stommen ur alla vinklar innan du börjar riva.

-Märk ordentligt. Varje stockbit skall ha märken som visar vilken vägg den hör till och vilket stockvarv. Till exempel F12 för vägg F och stockvarv 12. Också små skarvbitar och stumpar mellan fönster. Stockar som inte har en väderbiten utsida som visar vilken väg de skall vändas skall ha tilläggsbokstäver som visar det, till exempel F för fram och h för höger. Åsar och gåtar skall också märkas så man vet var de hör hemma och vilken väg de skall vändas. Det är annars lätt hänt att man vänder åsarna fel så att ändan som borde vara i högra gaveln hamnar i vänstra och ingenting passar. En gåt kan tull exempel heta 4H för öppning 4 och höger gåt sett utifrån. Om stommen skall ligga nedplockad mera än någon månad så lönar det sig att märka med instansade siffror i små bitar aluminiumplåt som du spikar fast på stockändorna. Sprittush bleks bort i solen och det är ett elände att pussla ihop en stomme utan märkningar där man måste prova sig fram stock för stock. Jag har varit med och gjort det.........en gång..... fy vilket krångel.

Förvara virket på ordentliga underslag så det inte ligger direkt på marken och ruttnar. Lycka till!
TW
Administrator
Administrator

Re: Ladan ska bli garage

Inläggav Sture17 » 2012-06-30 22:07

Ok ska fixa fram lite plåt och knacka in lite nummer. Var där och rev lite gips och isolering idag fick fram ett fönster och en dörr.
DSC_05822.jpg
Sture17
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring