Sök Sök på hela TimraHus.se

Bygga vagnslider

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Bygga vagnslider

Inläggav Bonden » 2012-08-07 09:15

Hej jag är helt ny här på forat och går i tankarna på att timra en byggnad.
Byggde under förra året en villa på 150kvm lösvirke helt på egen hand och har nu börjat fundera på att bygga ett vagnslider på tomten. Då vi har tillgång till egen skog skulle vi gärna använda den så mycket det går, antingen via timring eller ta ner skog och åka till ett sågverk i närheten för att få virke.

Ska man bygga upp stommen i timmer och sedan klä med panel på "traditionellt" vis, eller ska man timra upp hela byggnaden? Synpunkter? :)

Storleken jag tänkt mig är att ha plats för 2-3 fordon samt en verkstadsdel i botten, och sedan ett halvplan ovanpå dessa med förråd. Realistiskt? Någon som har ritning eller bilder på något liknande?

Inser att det är otroligt mycket jobb för detta och särskilt om man är nybörjare på just timring.

//Bonden
Bonden
Nying
Nying

Re: Bygga vagnslider

Inläggav TW » 2012-08-07 18:25

Det där låter som ett väldigt stort timmerprojekt. Fruktansvärt mycket arbete.
Man får träna en hel del innan man börjar hinna med mer än 2 stockar om dagen då man arbetar ensam. Första tiden blir det väl bara en om dagen.

Hur vore det att timra verkstadsdelen helt upp till nocken och bygga till den kalla delen på resvirke? Det skulle vara mera realistiskt tror jag och arbetet skulle gå att dela upp i lämpliga etapper.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Bonden » 2012-08-08 05:43

Tack för svar, det var sådana tankar/ideer jag var ute efter. Det låter bra att timra upp verkstadsdelen som en separat del, menar du sedan att jag skulle bygga upp resten av stommen med timmerstockar och sedan klä med panel?

Finns det konstruktörer som ritar på sånt här nu för tiden? Känns inte som om man kan gå till vilken konstruktör som helst om man vill få det rätt dimensionerat.

Mycket och hårt arbete räds jag inte av, tvärtom, ju jävligare desto bättre :D
Bonden
Nying
Nying

Inläggav TW » 2012-08-08 18:24

Jag tänkte att man skulle bygga den kalla delen som en någorlunda normal regelstomme av till exempel 2x5 och klä med stående locklistpanel. Om du vill utnyttja vinden på resvirkesdelen går det att bygga takkonstruktionen på åsar på gammalt vis. Då har du inga takstolssträvor som kommer i vägen och får större nytta av din halvvåning ovanpå. Det förutsätter att avståndet mellan väggarna inte är för stort.

Det blir ju att hitta på någon metod att skarva ihop timmer och resvirke (regelstomme) så att timran kan sätta sig men det skall säkert gå på något vis.

Vad tänker du dig för storlek på hela bygget och på de olika rumen?

Tyvärr kan jag inte åta mig att konstruera det där för jag har inte riktigt läst in mig på den tillämpning av Eurocoden som gäller i Sverige. Skulle det vara i Finland skulle jag säkert kunna fundera ut det åt dig mot en lämplig ersättning. Det är ingen speciellt svår konstruktion om man har litet insikt i äldre takkonstruktioner och timmerbyggande men sådana konstruktörer är det tyvärr brist på. De flesta blir rädda så fort de ser annat virke än köpta hyvlade plankor.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Bonden » 2012-08-13 07:05

Tackar så mycket för bra ideer, jag gillar tanken att timra upp verkstadsdelen separat. Både för att kunna ha den delen uppvärmd och för att kunna bygga till vagnslidersdelen i ett senare skede. Lämpligtvis ställer man verkstadsdelen på en gjuten platta? (Kanske inte lika gammaldags som man borde göra det men med tanke på att det är en verkstad är det ju skönt med betonggolv)

Storleken varierar från dag till dag :D men det skulle vara idealiskt med en verkstad som är 7,5m*6m och sedan 3 fack för fordon brevid det, så någonstans 15*7,5m. Det skulle innebära att långsidan blir 5st fack á 3meter.

Har börjat läsa lite om ramverkstimring och tycker det verkar väldigt roligt och otroligt snyggt. Finns en firma i södermanland som sysslar med detta:
http://www.ramverk.com/omRamverk.html

Är ramverkstimring något som diskuteras på timrahus.se?
Bonden
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring