Sök Sök på hela TimraHus.se

Räta upp gavelspetsar och lägga nytt tak

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Räta upp gavelspetsar och lägga nytt tak

Inläggav _Johan_ » 2013-01-01 14:42

Hej!

Vi har en gammal timmerstuga på vår tomt och funderar på om vi ska försöka få denna i tillräckligt bra skick för att användas som boende under sommarhalvåret.

Där den står nu har den stått ca 20 år, tror jag. Timret verkar schysst vad jag kan bedöma, en av knutarna är kanske onödigt luftig, plåttaket har en del springor och gavelspetsarna lutar (åt samma håll, den ena inåt den andra utåt). Det vi skulle vilja göra är att lägga nytt tak (papp - plåt) och eventuellt räta upp gavelspetsarna, frågan är hur man kan gå tillväga...

1) Gavelspetsarna:
Har en tanke på att använda spännband med 10 t brottstyrka, tillverka en ram med ett utseende av ett A, sätta denna mot gavelspetsen som lutar utåt och med spännbanden pressa ramen mot gaveln och på så sätt skjuta gavel plus åsar. Åsarna tror jag sitter med dymlingar. Tanken är båda gavlarna rätas upp samtidigt då åsarna flyttar sig. När det väl rätt rakt tänkte jag koppla åsarna med en snedstyva för att förhindra senare glidning av åsar och gavel.

Tror ni det kan fungera, eller finns det någon lösning som är mer vanlig? Vill gärna undvika att plocka ned allt timmer i gavelspetsarna men om det är enda lösningen så är vi beredda att göra det.

Alternativt låter vi det vara snett och lägger bara på en snedstyva för att förhindra att det rör sig ytterligare....?

Lägger upp bild på gavelspetsen.
(Trodde jag, verkar inte gå så bra att lägga upp bilder men jag skulle tror att timret vid nockåsen är ca 30 - 40 cm längre ut resp. in än remstycket. Stugan är ca 5m hög till nock, remstycket ligger på ca 2.5m)

2) Taket:
Den stora funderingen här är hur jag ska få detta rakt då nockåsen har ett visst häng på mitten. Har inga siffror på hur mycket det sviktar men det är en del. Tror timret är ca 100 år så det är ju inte särskilt konstigt att det sviktar, trä är ju elastiskt. Ska jag "fylla ut" mittendelen som sviktar eller ska jag satsa på att ta bort en del av takstolarna (rafterna) så att alla rafterna ligger på samma höjd?

Uppskattar era åsikter!

/ Johan
_Johan_
Nying
Nying

Re: Räta upp gavelspetsar och lägga nytt tak

Inläggav Pelle » 2013-02-03 17:02

Hej Johan!

Prova gärna igen att ladda upp bilden får vi se :shock:
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Inläggav _Johan_ » 2013-02-12 09:53

_Vind_.JPG
Nytt försök med bilder.
Bilagor
_Gavel_.JPG
_Johan_
Nying
Nying

Inläggav Pelle » 2013-02-12 10:47

Tror på idén att prova med starka spännband. Ser inga snesträvor och kanske är det därför allt vridit sig och börjat luta? Eventuellt får du sätta kraftiga rep och spännband på utsidan på ena sidan, och sedan genom takstolarna på insidan på andra sidan för att dra i båda samtidigt. En ram eller en stående timmerplanka som är förbunden i flera liggande timmer samtidigt är nog idé. Förankra sedan i träd, traktor eller kanske en dragkrok och prova att dra försiktigt. Prova sedan att "låsa" innertaket med korsande snesträvor.

Har själv aldrig gjort detta, men kanske någon med just denna erfarenheten vet mer?
Användarvisningsbild
Pelle
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring