av langdraget » 2013-07-11 21:38
Klassisk projektledning tvingar dig att välja mellan tid, kvalitet och pris. Ska man dra långdrag med motorsågen, beräkna meter-åtgången exakt och minimera spill, eller skräda med elhyvel? Vårt mål för huset är idag satt till att få till stånd 3 varv, innan september. Det innebär att tids-aspekten får väga över, tror vi.
Skarvning av långa väggar har lilla pappa och jag diskuterat över kvällsmaten. Första varvet tror vi är bäst att skarva med någon form av laxning, som inte ska ligga under mellanväggsknutarna, för att få maximalt stabilt syllvarv. Vi har diskuterat många olika alternativ för påföljande varv, men stockarnas olika höjd skapar alltid problem i en lång vägg. Lösningen blir att lilla pappa och jag sågar till stockarna så att de blir lika höga. Då kan vi välja vilken lösning vi vill, men vi tror estetiken i "dolda" skarvar i mellanväggsknutarna är bäst.
Idag lärde vi oss (igen) vikten av att underhugga, dvs skåla ur ytorna i knuten för att undvika att stocken fastnar "i luften". Stocken vägrade gå ner på bägge kanterna i långdraget, och vi provade att ändra ytorna ganska mycket och även att frisera bort det långdrag som nådde ner men förgäves. Efter rejäla underhugg så sjunk stocken ner, end of story. Lilla pappa har en roterande fräs som vi ska använda när vi kan, då får vi en bra skålform i ytorna, tror vi.
Skrädning och långdrag gicks igenom idag, intressant men inte aktuellt för oss just nu.
Dagens betraktelse är att ju mer "modernt" själva timringsarbetet blir, med verktyg och metoder, så måste det finns en sista utpost av medeltida historiska vingslag kvar som en kontrapunkt till motorsågar och laservattenpass: timmerklubban, eller ful-klubban som vi populärt kallar den. Troligen måste denna kvarleva från en svunnen tid finnas som en påminnelse om funktion över form. Tänk dig en träklubba som täljts av ett troll: det är en ful-klubba. Denna överdimensionerade hammare svingar man över huvudet och sänker stocken ner i knuten med, en syn som påminner om en tecknad film.
Ju mer vi har lärt oss, desto mer känner jag för att sätta ihop en egen timringskurs efter att husen är timrade och klara. Saker från Youtube, mer kursmaterial och mer allmänt om huskonstruktion (isolering, tak, etc. etc.) skulle jag ta med, men i övrigt skulle jag sno upplägget på kursen =)
Imorgon sista dagen, men gud vad vi har lärt oss mycket! Vi kan ju faktiskt grunderna nu! Och vad vi är trötta! Bra spenderad semester!
- Bilagor
-

- DG i full färd med en knut. Vilken blick!
Senast redigerad av
langdraget 2013-07-28 08:45, redigerad totalt 1 gång.