Sök Sök på hela TimraHus.se

Timring 101

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Timring 101

Inläggav langdraget » 2013-07-06 22:40

Efter lång startsträcka över flera år, så har min lilla pappa IG tillräckligt med sågat timmer och preparerat en bit mark för ett försök till timring. Under denna tiden har IG hunnit med 2 kurser i timring, och nästa vecka är det dags för en kurs till! Men denna gång följer jag (DG) med, som dokumenterare och ivrig student.

Timringsprojektet är omfattande; 2 stycken en-planshus cirka 70m2 och 120m2. Tidigare tomt har alla nödvändiga ledningar, och skog som räcker till en hel del stockar. Ett sågverk, traktor med lyft, 4 yxor från Gränsfors och 2 timringssugna räcker troligen för en hel del knutar och långdrag. Aktuell kurs går av stapeln i Östersund, och som PR-ansvarig i projektet blir det en del dokumentation.

Denna tråd kommer att dokumentera kursen och mina/våra erfarenheter, vilket jag tror kan vara intressant för alla som är i vår situation: nybörjare med stora planer. Se fortsättningen på projektet under tråden: "Projekt: Timra stuga 2013/2014".
Senast redigerad av langdraget 2013-07-28 08:24, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Känslan av förvirring

Inläggav langdraget » 2013-07-08 22:15

Första kursdagen i Östersund var mycket matnyttig. Kursledarna uppmanade oss att minnas känslan av förvirring så att vi senare skulle känna oss duktiga, när vi väl förstod processen.

Knuttypen kallades för enkelkattsknut, eller Siljansknut eller mångahanda namn. Kurslitteratur och bespisning, samt trevligt gäng med friluftsintressen. Lilla pappa och jag stannade kvar 1,5 h efter kursen och vände 10 gånger för att rätta till vår knut som vi ville skulle passa. Jag hade ingen lust att äta eller fika, men vart tvungen.

Jag filmade ca 60 minuter, ljudet strulade och jag skakade kameran för mycket; håll stilla! IG och jag går igenom alla moment nu på kvällen vilket är mycket bra för att förstå vad vi gjorde för fel i måttsättningen och vad det blev för konsekvenser. Lilla pappa har suttit minst en halvtimme och vridit på kurslitteraturen och filmerna; snart sitter måttsättningen i ryggmärgen, verkar det som.

En minnesregel vid passning av knuten: alla snedkapade ytor kan/ska avverkas. Men: ingen precision med yxan gjorde att kanter blev ojämna; bättre med vasst stämjärn som sitter i hållare i bältet. En jämn halsad kant är superviktigt, ytan ska vara rak! Vi fuskade lite och jämnade till andra ytor för bra passform. Små urtag gav stora resultat. Inga motorsågar används på kursen.

Kursledarna propsade på ett streck från motsatt innervägg, ca 20 cm in på innerväggen. Den skulle ge lod-linje, men jag förstår inte varför. Stocken med färdigt långdrag måste centreras över centrumlinjen på stocken, och sedan centreras på längden så den sticker ut lika mycket på bägge sidor. Troligen är lod-linjen till för att veta var nästa stock ska ha sin yttre kant i knuten, men det förutsätter att stockarna är ungefär lika breda allihop (vilket man kan kontrollera).

Kursledarna har väglett oss i skarvning av långa väggar; en skarv kan ligga i en timrad innerväggs-knut, men nästa skarv måste vara vid sidan av. Skarvningen som förordades var en variant av lax-skarv, ser ut som en pusselbit ovanifrån.

Alltihop är fantastiskt roligt! Timmerkurs: bästa semestern hittills!
Bilagor
IMG_0660.JPG
Kursens lokal och ett av övningsprojekten
Senast redigerad av langdraget 2013-07-28 08:34, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Underhak är överhak

Inläggav langdraget » 2013-07-10 21:08

Dag 3 på Östersunds timringskurs och vi börjar bli slitna, lilla pappa och jag. Gårdagens samkväm tog ut sin rätt och vi bunkrar på hotellet i kväll. Krökt rygg och golvnivå hela dagen har tagit hårt. Man är inte 30 längre...

Kursdagen har gått åt till att timra en fullständig knut i några korta stockbitar, att ta med hem för referens senare. Vi är mycket noggranna, men det har vi inget för: bättre att mäta korrekta vinklar men inte millimeters noggrannhet. Vi har också förstått underhuggets betydelse för att få en bra passning utan gångjärnseffekter i knuten; det tog faktiskt hela dagen.

Torumek slipmaskin är vår nyaste vän; jag kunde faktiskt raka armhåret med mitt stämjärn efter att vi jobbat oss igenom hela slipproceduren på 10 minuter. Och vad snabbt det gick att hantera knutpassningen med vassa järn! Halleluja! Jag har slagit till på en timmeryxa till 10% rabatt från kursarrangören, och vi ska köpa en billig dragpassare för att jobba i knuten av densamme. Så detta är en materialsport, skulle man kunna säga.

Vi har fått lite insikt i hur höjdnivåerna på knutarna och stockvalet påverkar väggarnas lutningar, och diagonalen ska växa i samma takt också. Höjdberäkningar per stockvarv är en separat färdighet, oberoende av hur duktig knutmejslare man är. Jag gör nog ett excel-ark...

Vi har diskuterat vad överhak och underhak egentligen betyder, och vår husdefinition lyder: överhak är på översidan av stocken, underhak är på... undersidan av stocken; positionen är relativ till stocken som haket sitter på. Vidare har vi fastställt att urtaget i knuten heter "katt" och att det som lämnas är "tröskel". Vidare har vi diskuterat vinklar och hur de påverkas av stockens dimensioner.

Fortfarande fantastiskt roligt, men vi är för långsamma! Imorgon har vi bilder med oss, och ska definitivt låta våra sylvassa verktyg jobba på. Det råder koncentrerad tystnad på byggarbetsplatsen. Vädret blåsigt och kallt, men likväl en väl-investerad semester!!
Bilagor
IMG_0650.JPG
Du säger överhak, jag säger underhak... Instruktion med koncentrerade deltagare!
Senast redigerad av langdraget 2013-07-28 08:37, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Tid, kvalitet eller pris?

Inläggav langdraget » 2013-07-11 21:38

Klassisk projektledning tvingar dig att välja mellan tid, kvalitet och pris. Ska man dra långdrag med motorsågen, beräkna meter-åtgången exakt och minimera spill, eller skräda med elhyvel? Vårt mål för huset är idag satt till att få till stånd 3 varv, innan september. Det innebär att tids-aspekten får väga över, tror vi.

Skarvning av långa väggar har lilla pappa och jag diskuterat över kvällsmaten. Första varvet tror vi är bäst att skarva med någon form av laxning, som inte ska ligga under mellanväggsknutarna, för att få maximalt stabilt syllvarv. Vi har diskuterat många olika alternativ för påföljande varv, men stockarnas olika höjd skapar alltid problem i en lång vägg. Lösningen blir att lilla pappa och jag sågar till stockarna så att de blir lika höga. Då kan vi välja vilken lösning vi vill, men vi tror estetiken i "dolda" skarvar i mellanväggsknutarna är bäst.

Idag lärde vi oss (igen) vikten av att underhugga, dvs skåla ur ytorna i knuten för att undvika att stocken fastnar "i luften". Stocken vägrade gå ner på bägge kanterna i långdraget, och vi provade att ändra ytorna ganska mycket och även att frisera bort det långdrag som nådde ner men förgäves. Efter rejäla underhugg så sjunk stocken ner, end of story. Lilla pappa har en roterande fräs som vi ska använda när vi kan, då får vi en bra skålform i ytorna, tror vi.

Skrädning och långdrag gicks igenom idag, intressant men inte aktuellt för oss just nu.

Dagens betraktelse är att ju mer "modernt" själva timringsarbetet blir, med verktyg och metoder, så måste det finns en sista utpost av medeltida historiska vingslag kvar som en kontrapunkt till motorsågar och laservattenpass: timmerklubban, eller ful-klubban som vi populärt kallar den. Troligen måste denna kvarleva från en svunnen tid finnas som en påminnelse om funktion över form. Tänk dig en träklubba som täljts av ett troll: det är en ful-klubba. Denna överdimensionerade hammare svingar man över huvudet och sänker stocken ner i knuten med, en syn som påminner om en tecknad film.

Ju mer vi har lärt oss, desto mer känner jag för att sätta ihop en egen timringskurs efter att husen är timrade och klara. Saker från Youtube, mer kursmaterial och mer allmänt om huskonstruktion (isolering, tak, etc. etc.) skulle jag ta med, men i övrigt skulle jag sno upplägget på kursen =)

Imorgon sista dagen, men gud vad vi har lärt oss mycket! Vi kan ju faktiskt grunderna nu! Och vad vi är trötta! Bra spenderad semester!
Bilagor
stolt timmerman.JPG
DG i full färd med en knut. Vilken blick!
Senast redigerad av langdraget 2013-07-28 08:45, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Brytpunkten

Inläggav langdraget » 2013-07-12 22:27

Efter en lång dag, där kursdeltagarna lade sig i gröngräset under fikat för att njuta av solen, har vi så skakat hand och bytt mejladresser med varandra. Ja, det finns sol i Östersund, och temperaturer över +9 grader. Kursledarna såg trötta och glada ut, och jag har blåsor i handflatan. Vi gjorde 6 hak idag, lilla pappa och jag. Rekord, och så tätt! Att bli så glad när något håller tätt gränsar till känslan av övervunnen inkontinens; det, eller kärleken till trä!

Sista medskicket från kursledarna handlade om beräkningen av sänkdjupet vid inpassning av stocken. Efter en lång diskussion med lilla pappa, som kretsade kring något vi kallar brytpunkten (kan också användas för att beskriva våra olika tålamod) kom vi fram till några enkla geometriska slutsatser som garanterar (nåja...) oss en effektiv hantering av urtaget ur knuten. Boken + en filmsnutt från kursen + lite skisser, men nu har vi det! Allt för att bli tidseffektiva.

Långa väggar är ett problem, som inte ens amerikaner kan lösa enkelt. Högskolekurslitteratur i timring på amerikanska visar inga revolutionerande lösningar, annat än att 180 graders vinkel inte är en "option". Gör en sexuddig stjärna om du vill, men inte en lång vägg. Antingen samma höjd på stockarna, eller skarva i mellanväggsknuten med fallande stockbredd, så att hela vägg-varvet blir av minskande höjd och stockhöjderna i skarvarna blir exakt lika höga. Vi får se.

Hurra, jag har äntligen ett intyg på att jag kan timra. Det ska jag lägga bredvid mina betyg i brittisk realia och diskret matematik. Men i den här sporten är inte pennan mäktigare än yxan, så nu hoppas jag på att få assistera lilla pappa i hans timrings-projekt.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Re: Timring 101

Inläggav TW » 2013-07-19 18:11

Gratulerar till att ha lärt dig någonting nytt!

Den där kursen skulle det ha varit intressant att vara med på för mig som är mest självlärd. Skulle säkert ha gett en del.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav langdraget » 2013-07-22 22:27

Tack TW! Man lär sig säkert alltid något av att prata med likasinnade, oavsett var man kommer ifrån! Man kanske skulle lära sig massor av att själv hålla i en kurs.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav jakobn » 2013-07-24 06:01

Jo det är ibland otroligt hur mycket man kan lära sig när man lär andra.

Hadre varit roligt med någon bild då och då, när projektet fortskrider.
Vilken dimension på timmer använder ni? Är det fur eller gran?
jakobn
Moderator
Moderator

Fortsättning i nya tråden: "Projekt: Timrad stuga 2013/2014"

Inläggav langdraget » 2013-07-28 08:22

Hej,
jag har valt att lägga upp en ny tråd "Projekt: Timrad stuga 2013/2014".
Där dokumenterar jag bygget.
Denna tråd får innehålla mina reflektioner från utbildningstillfället.
Bilder, självklart!
Och: virket är 7 tum tjock gran.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Återgå till Nybörjare på timring