Sök Sök på hela TimraHus.se

Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Inläggav langdraget » 2013-07-22 22:33

Timringsprojekt 2013-2014

Jag och lilla pappa ska timra vår första stuga. Äntligen! Efter 10 år av förberedelser, inköp av verktyg och timmer-torkning. Bättre snart än aldrig. Två stugor planerade, vi börjar med den minsta.

Byggplanen är 1-plans-hus , 70m2 invändigt och rullstolsvänligt. Grund med lekablock 60 cm högt, följt av 8 granit-klossar där stockarna vilar. Mellanrummet från lekablock till stock muras med natursten, jord läggs upp mot sidorna. Stugformen är sent 1800-tal, med 3 utrymmen (parstuga) och synliga mellanväggs-knutar på långsidorna. Timret håller 7 tums tjocklek, med varierande höjd på 11-14 tum. Knuttypen valdes till Hälsingeknut/Dalaknut/Enkelkatts-knut, för dess påstådda förmåga att tåla krympningar utan glipor, samt möjligheten att kombinera rått timmer med torkat timmer. Den är dock mycket knepig att lära sig, vilket vi gjorde under en vecko-kurs i Östersund. Dörrar och fönster köps enligt modernt snitt, men med relativt tidstypiskt utseende. Golv och tak isoleras med moderna material, men i stockvarven lindrev. Ett tegeltak ger tyngd för att trycka ihop stommen och underlättar för att bibehålla tätheten.

Materialet hämtas från närbelägen skog, och kapas/har kapats till dimensioner med eget kedje-sågverk. För långdrag och ovansida används en handdragen (kraftigt överdimensionerad) fräs, vilket underlättar inpassningen väsentligt. En traktor med gaffel för transport, och en elmotorsåg ger oss ett litet övertag för att göra knuten. Yxa och stämjärn (som vi skärper till rakblad med vattenslip) kommer dock att vara de huvudsakliga verktygen för att bearbeta knuten.

Lilla pappa är tjänstledig under sommaren, och jag tar ledigt fredagar för att förlänga helgerna då jag ska vara behjälplig. Under 2013 kan stugan bli ungefär 50% klar.
Bilagor
övningsknut.JPG
Övningsknut, proof-of-concept!
Senast redigerad av langdraget 2013-08-02 21:24, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Full fräs, med lilla pappa och jag

Inläggav langdraget » 2013-07-22 22:34

2013-07-21

Grunden är lagd! Lilla pappa har murat mästerligt, för en höjd av 60 centimeter. Granit-tärningarna lade vi på plats. Mina underarmar ser ut som efter ett katt-slagsmål, men det är vackert röd fältspat i stenarna! Vädret snittade på 21 grader, till långt in på kvällen. Dagens första kalldusch kom dock snart, när vi täckte av stocklagret. Skillnaden mellan 7 meter och 6 meter stocklängd, vad är det? Jo, cirka 100 centimeter… Därmed försvann underlaget till kortsidor och innerväggar; vi vill inte börja med att skarva. Men ingen panik, lilla pappa hade en stock i sågen av önskad dimension! Efter omsågning så hade vi vips 2 bitar; varav en banan och en linjal. Bananen kasserades.

Efter en del millimeter-precision och ingenjörskunskap startade vi fräsen, men vi stängde lika snabbt av den när vi kunde steka ägg på den. Något var bränt! En okulär besiktning av lilla pappa, och en del elektriskt kunnande (kombinerat med svordomar) återställde en avklippt fas-ledning. Vips blev maskinen urstark och inte ett dugg varm. Debaklet med montering etc tog totalt 2-3 timmar.

Vi behövde ingen underhållning under dagen, då systersonen skötte den delen. Frågvisheten vittnar om stor intelligens, och pojkens ordförråd har utökats med ”barkspade”, ”blocknyckel” och en del svordomar, antar jag. Otåligheten kommer han också ha nytta av, när han blir VD för något nystartat företag.

Bina surrade i lindarna när vi åkte hem till lilla mamma för kvällsmat.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Torrgran och tröga traktorer

Inläggav langdraget » 2013-07-22 22:39

2013-07-22

Lilla pappa hittade ytterligare en stock av önskad dimension, längst in i brädhögen. 2 stockar ligger nu på grunden. Systersonen ristade raskt in sitt namn i en av dem. Lilla pappa har gjort en jigg för inställning av skärstålen så vi inte behöver svära så mycket över fräsapparaten.

Lunchen bestod av macka och sockerkaka, när lilla mamma kom för att inspektera ”gropen” i egenskap av projektledare. Mitt tålamod tröt efter dividerande om innerväggsmåtten och min smärtande rygg, men till slut hade paret enats och vi flyttade på graniten (med stockar på) cirka 20 centimeter. Alla nöjda!

Dagen avslutades i skogen, med fällning av en torrgran, vilket blev en föreställning i 3 akter. Av oklar anledning, ville lilla pappa att jag skulle vinscha ner trädet, vilket vår unge systerson sammanfattade glasklart: ”men trädet föll ju åt det håll linan drog”. Traktorn fick en extra buckla över kylaren och bogserades hem med gaffeltraktorn. Systersonen älskar att åka traktor, tur det! Spektaklet fortsatte med gaffeltraktor och timmersax: när vi drog fram en av 7-meters bitarna var lyckan total, och svettdropparna smakade champagne i munnen! Men istället för att åka hem och fira, fastnade vi under runda 2, nu utan möjlighet att vinscha upp oss. Och där var arbetsdagen slut! Föreställningen presenterades i samarbete med mina vredesutbrott över tingens ordning.

Lite av dagens höjdpunkter: Fräsen funkar fint, och snart är första stockarna satta på plats. Arbetet borde flyta lättare från nu, och vädret kan inte bli bättre. Jag tänkte ägna några kvällar åt CAD-ritning, medan lilla pappa rätar ut traktorn. Fullmånen steg över Södertälje och mitt försenade SJ-tåg, och jag längtar visst mer till granskog än kontorstol. Så här borde alla få ha det någon gång i livet!
Bilagor
mosad traktor.JPG
Traktor versus torrgran, 0-1
Senast redigerad av langdraget 2013-08-04 21:18, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Tre-dagars bastu och konsten att hugga i sten

Inläggav langdraget » 2013-07-28 22:09

Långhelgen gick i bastuns tecken. Aldrig förr har så många stockbitar sett så få män svettats så mycket per meter lagda timmerväggar!

Varje självrespekterande timmerprojekt måste ha egna lösningar på vanligt förekommande problem, som ”var är sågen”, ”har du vinkelhaken”, ”skicka yxan”, ”hade du sågen, sa du”. Ett lägligt regn tvingade reträtt till snickarboa och så föddes en flyttbar konstruktion som hänger över stockarna, och minimerar verktygsletandet. Stärkta av framgången firade vi med att tälja en mycket hedervärd ful-klubba att slå ner knutarna med. Arbetsplatsen blir omedelbart mer medeltids-anpassad med en knotig knutknäckare!

Under 25-graders bastu och i sällskap med ett humlebo gjorde jag inbrott i lilla pappas stocklager. 2 kilo skruv lossat och ett vredesutbrott med traktorn senare... Påminnelse: Lägg upp stocklagren, några sluttande plåtar på, och några tunga misslyckade stockar ovanpå. Lätt att lägga, lätt att riva, skyddar blodtrycket, sparar 2 timmar!

Organisationen är nu fulländad (hm): stockarna från lagret till platt upplägg för mätning; vissa stockar tillbaka till sågen, vissa till fräsen och sen stommen. Alla stationer är nåbara från bägge håll med traktor: mycket praktiskt! Det är en sport att minimera antal lyft! CAD-ritningen har också tjänat sitt organisatoriska syfte: mellanväggarna är uppmätta, och vi löser resten av interiören ”as we go” (signerat chefsarkitekt lilla mamma).
Min kusin och hennes plåtslagande make kom förbi och blev troligen djupt imponerade av de 5 stockarna som ligger vackert upplagda på grundstenarna som ett överdimensionerat gatubrunns-galler. Lilla pappa började genast förhandla om några fällklara granar på deras tomt! (Men vi behöver verkligen några fler långa bitar, så det är inte bara maniskt…)

Vi har alltså lyckats placera 5 stockar och 2 överhak! Knutarnas underlägg är varsin sten så första haket är vansklig: ett oplanerat hugg och ställningen är: granit 1, stämjärn 0. Inför nästa projekt: säkra sponsorskap från traktens lokala järnaffär. Nu ska första långsidans stock ner! Spänningen är olidlig. Största problemet nu är mellanväggarna: stockarna som möts i skarven är naturligt olika höga. Plan D är att ta stockarna tillbaka till sågen och göra dem lika höga. Veckans arbete blir att klura över alternativ. Om någon läser detta, har gjort enkelkattsknutar/dalaknutar och har försökt konststycket att skarva i mellanvägg så är inlägg mycket välkomna.

Sädesfälten omkring arbetsplatsen skiftar i gult och grönt, och det känns att naturen växer; livet har sina fina stunder, icke att förglömma senare.
Bilagor
fulklubba.JPG
Fulklubba och verktygslåda
Senast redigerad av langdraget 2013-08-02 21:23, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Solsegel och snyltgäster

Inläggav langdraget » 2013-08-02 20:54

2013-08-02 Solsegel och snyltgäster

Värmerekord! Jag inväntar kamelernas naturliga invandring i socknen, om detta fortsätter. Lilla pappa har kämpat hela dagen med ett solsegel, dvs vajer och presenning; dagens innovation!

Från rapporter publicerade av riksantikvarien och Jamtli så har vi äntligen förstått hur vi ska konstruera stommen, så vi fick snällt flytta om våra kortside-stockar idag. Stockarna som möts i skarv-knuten har olika höjd, men vi timrar ”som vanligt” på var sin sida om skarv-knuten. Vid högre varv kommer vi lägga 6-meters stockar över gavelknut och närmaste mellanväggsknut som låsning. I de amerikanska böckerna gör man en knut i vinkel och bygger vidare med spetsiga gavlar; alla andra vinklar än 180-grader (typ 45-60-grader) tillåter ju timring ”som vanligt”. Vidare ska varje rum i huset betraktas som separat bygge. Problemet blir att de tre fyrkanternas bygghöjder måste jämkas, så man inte står med en omöjligt stockhöjd vid påbörjan på sista fyrkanten. De flesta hobby-byggare gör nog oftast 1 rum, så detta diskuteras inte så ofta.

Om en vattenslipsten kunde rodna skulle vår vara rosenfärgad nu, som vi prisat stenen de senaste veckorna. Vi kan inte tänka oss slöa verktyg, någonsin. Mycket viktigt för lyckat resultat, och detta diskuteras inte alls så mycket vare sig i litteratur eller på nätet.

Som bäst vi halsade en bit så lyckades jag halshugga en insekt, som byggt bo i stocken! Eftersom vi bägge sov oss igenom entomolog-kurserna så får vi kolla på nätet… Det är en del små hål i stocken, så vi måste impregnera grundligt.

Imorgon ska det bli värmerekord och jag tycker mig se sädesfälten mogna i realtid.
Bilagor
snyltgäst.JPG
Snyltgäst
solskydd.JPG
Dagens innovation: solsegel
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Re: Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Inläggav Hans Härdne » 2013-08-04 21:02

Du skriver fantastiskt underhållande! Fortsätt så!
HH
Hans Härdne
Nying
Nying

Husbock och halva knutar

Inläggav langdraget » 2013-08-04 21:39

2013-08-04

Tack, Hans! Uppmuntran behövs alltid!

Vädret idag borde ramats in av palmer och beduiner, och jag mellanöstern-inspirerades till en linneduk under kepsen som skydd mot bondbränna deluxe. På lunchen karriärs-byte-surfade vi på Sjöviks folkis KY-utbildning; entreprenörskap och maskinell rationell timring (med en touch av tradition) under 2 år. Nja, egenföretagar-nerven går nog inte så djupt hos mig.

Små vita larver och 4 mm breda gångar är troligen husbock; stocken pensionerades direkt. Lilla pappa utvecklade snabbt allergi mot gratisätarna, och har gått på jakt med en borrmaskin och terpentinflaska och ett märkligt leende. Risken är trots allt låg: Husbocksangrepp kan gå över, våra stockar verkar friska för övrigt och så finns alltid Anticimex. Eller lilla pappa med nyladdad borrmaskin och årskort till terpentinfabriken!

Dagens framsteg är en halv mellanväggsskarv där fulklubban måst få sällskap av en hemmagjord hävstång, vilken gav heder åt förfäderna och min gamla fysiklärare... Mellanväggsskarven är nu pedagogiskt synlig, men lilla pappa är trots mitt hedersord fortsatt tveksam.

Bilyxan är gjuten i handen för halsningen, sågsnitt och knutyxa rensar haket geschwint och finpassningen blir formalia; fulklubban förseglar knutens öde. Allt arbete omkring bleknar i jämförelse när vi driver ner stocken i botten; först då har bygget kommit framåt! En äldre slussvaktare i Dalsland påpekade en gång för mig att människan och bävern delar gener, eftersom vi är byggare. Och ta mig tusan; det ÄR kul! Om bäver-analogin ska dras till sin spets, så motsvarar jag vattnets flytkraft; 100 kilo stock är inte hanterbart på 1 person (läs: lilla pappa).

Åskan gick lös igår och solseglet fick vingar; plan B är ett vanligt solparasoll. Idag har en sval vind smekt min t-shirt-bränna och lekt i min beduin-sjal. Mina blåkläders fräcka fickor är fyllda med sågspån och jag lyfter min ystra yxa med en blå himmel som bakgrund. Någonstans finns en tunn linje mellan macho, naturskönt och nördigt.
Bilagor
20130804 kollektion.jpg
Mkt tät knut, skarvknut och översikt av bygget idag
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2013-08-07 19:45

Intressant projekt och otrolig berättarförmåga! Fortsätt!
TW
Administrator
Administrator

Inläggav jakobn » 2013-08-08 21:20

Hur hålls stockarna i skarvknuten kvar? På bilden får en oinvigd intrycket av att de kan glida isär. Förklara gärna om du har lust.
jakobn
Moderator
Moderator

Höstkänsla

Inläggav langdraget » 2013-08-08 21:56

2013-08-08

Tack, TW och JakobN! Vi vet själva inte hur långside-skarvarna kommer att hålla (även om jag bedyrar för lilla pappa att det finns en lösning...). Planen nu är små dymlingar i knuten, samt några längre bitar som kommer lägga sig över 2 knutar och låsa, samt golvsyllar som drar. Noggrann dokumentation kommer uppföras om detta. I händelse av kollaps har vi ju iaf kaffeved för 10 år framöver!

Efter att ha stått under ett parasoll och känt regnet nerför ryggen under förmiddagen, så uppbådade lilla pappa och jag våra yttersta kreativa superkrafter och skruvade ihop ett regnskydd. Trots stor framgång med stabil konstruktion, så gav 1,5 m presenning inte stort mer skydd än en använd piprensare. Lilla pappa uppskattar väta lika mycket som en genomsnittlig bondkatt, så när Biltema erbjöd ett dragspels-partytält så övergav vi parasoll-planen för gott (vid är nog på plan J vid detta laget). Nederbörd från snö till småspik kommer nu inte längre att vara ett samtalsämne vid köksbordet, förutom när vi vill gratulera varandra till en väl utförd investering!

1 stock på plats idag, även om 2 hade varit bättre. Hösten kommer över en dag i Sverige; det är luften, omissigenkänligen. Jag hoppas det regnar imorgon igen; jag och mina yxor har det mysigt i partytältet.
Bilagor
20130808 kollektion.jpg
Innovationer på temat "regn och sol"
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav jakobn » 2013-08-09 18:31

Jag betvivlar inte att ni kommer göra det hållbart. Bara intresserad av att lära mig något nytt. :D
jakobn
Moderator
Moderator

Domkraften; a friend indeed

Inläggav langdraget » 2013-08-09 20:01

2013-08-09

Man vet att man håller med timring, när man måste blåsa ur fickorna med tryckluft! Idag har vi sänkt ytterligare en stock, och har 1 uppmärkt och redo. Nästan på målet med 2 stockar om dagen, men man måste följa mat-och-sov-klockan!
Som för att understryka gårdagens väta så hade lilla pappas kniv rostat idag. Det kommer att låta som en dålig fiskehistoria, och vi kommer säkert få höra om det många 100 gånger om!

Våra ryggars vän är en liten röd domkraft. Idag har vi sänkt skarv-stocken, och haft stor nytta av extra lyftkraft rakt underifrån. Vi har också haft mycket god nytta av ett nylonsnöre för att säkerställa en rak stock och se till att haken inte sågas sneda.

För att underlätta fräsningen så utgjorde dagens innovation något som kan liknas vid en landningsbana för duvor. Målet är att förlänga stocken så fräsen inte måste hållas i luften för att vi ska kunna fräsa hela längder. Den tog en halvtimme. Våra stockar är dessutom ibland lite för breda, och idag fick vi ta tillbaka en till sågen. Lilla pappa bedyrar att det är kutym att ta till en halv tum i krympmån, men det fick vi såga bort idag.

Vädret är soligt idag. Känner mig lite som matadoren i tjuren Ferdinand som vill visa hur tapper han är med sitt partytält och sin yxa. Bring it on, vädergudar!! Men ack, jag tog istället tillfället i akt och exponerade min muminvita bringa i sensommarsolen. Timring är bra härligt!
Bilagor
20130809 bygget.JPG
Bygget i viloläge till imorgon
20130809 skarvknut.JPG
Skarvknuten, dagens prestation
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Naturskönt

Inläggav langdraget » 2013-08-11 09:14

Efter att ha gått och hoppats på regn, så fick vi äntligen dra hi-tec partytälten ur sina fodral. De är så fina att de nästan inte håller för något alls, men några snören hastigt spända klarade skivan denna gången!

Dagens naturupplevelse var några rådjur som kommit fram för att titta på 2 homo sapiens sapiens, och troligen knacka sig på pannan med klövarna. Lilla pappa insåg stundens absurditet, och började skratta när ösregn ackompanjerades av rejäl åska.

Dagens utmaning var skogens hårding. Redan på stockbordet såg man att det var något; vriden och stor. Vi tog tillbaka den till sågen för att få ner ytan, men sågen var för liten på höjden! Motorsågarna bet knappast alls, och fräsen storknade och rev av stora bitar här och var. Vad var detta? När vi skulle vända den tog den ett svandyk rakt ner på gräsmattan (men missade fötterna), som ett sista uppstudsigt långfinger mot konceptet intimring. Väl på plats i stommen var dock kampen avgjord på förhand (tack vare våra rakbladsvässade yxor), och vi har en bottenstock som inte går av för...ja, för någonting alls.

Lilla pappa begagnade tillfället att läsa upp sig lite i timringsboken, men tekniken att sänka en stock med ett givet mått verkar inte fungera på våra stockar. I boken är stocken nästan fyrkantig, medans våra är dubbelt så höga som breda; vinklar och avstånd blir för utdragna för att enkelt kunna använda.
Bilagor
20130810.jpg
Party under tältet, och högläsnings-stund
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Värsta varvet bakom oss

Inläggav langdraget » 2013-08-11 18:02

2013-08-11
1 varv klart (nästan!). Nu ser vi hur rummen kommer bli, och vi kan snart lägga ut golvsyllar som hjälp att gå på.

Lilla pappa kommer att få hjälp i veckan att fräsa stockar, så vi har bitar redo. Vi tror att det värsta arbetet med grund och första varv är gjort; fokus skiftar mot timringen när knutarna är formalia och arbetet förflyttas till stockupplägget genom strategiska val av stockar.

Höstkänsla är bara förnamnet; vi eldade i pannan idag.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

nyfabricerade stockjärn

Inläggav langdraget » 2013-08-13 12:32

Lilla pappa ligger inte på latsidan.
Bilagor
IMG_2365.jpg
Stockjärn deluxe
langdraget
Skogstroll
Skogstroll