Sök Sök på hela TimraHus.se

Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Re: Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Inläggav Markus Holst » 2013-08-20 17:04

Kul att se någon annans projekt! Dina knutar blir mycket mycket finare än mina. Jag hoppas min stuga håller mitt liv ut ändå.
Det är bara döda fiskar som följer strömmen
Markus Holst
Kämpar
Kämpar

Pestsmitta och långdrag

Inläggav langdraget » 2013-09-13 22:03

2013-09-13

Tack för uppskattningen, Markus! Din stuga håller minst 1 livstid, jag är säker.

”No doctor's advice, no medicine could overcome or alleviate this disease”. Så skrev Boccaccio om digerdöden, och med en viss medeltida överton har både lilla pappa och jag varit influensa-utslagna 4 veckor.

Lilla pappa förhindrades inte att förfina olika lyftanordningar; en elvinsch med as-tung stålrörsställning, sen en lättare 3-benad handvinsch. Mest medeltida princip vinner, hands down. Min idé med hävstångslyft vilar på ritningshyllan. Ensam är inte stark, inte mot 150 kilo stock.

Lilla pappa förbättrade långdrags-fräsen med 2 små hjul som håller fräsjärnen på konstant höjd. Dock så följer handöverfräsen stockens konturer. Surprise! Inget säger att långdragets kontur på en stock följer följa den frästa översidan på en annan stock, vilket liksom är poängen för att få tätt. Lilla mamma säger att hon ska ta en kurs i vävning och påbörja gobelänger, de kanske behövs för att hålla värmen. Nobelpriset hägrar.

Möjligheten att dra manuella långdrag finns, men också en fräs-tillsats till sågen. För god ruljangs nästa vår, bör vi preppa alla stockar på förhand (full fräs, så att säga).

Vädret har varit helt fantastiskt denna september.
Bilagor
lyft.jpg
Lyftanordningar för ensamma timmermän
långdragmaskin.jpg
Handfräs-förbättring
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2013-09-20 15:25

Om ni lyckas konstruera en fräs som gör en jämn rundning på både överstock och understock och därmed sparar en massa arbete med bandkniven så går det enkelt att göra draget manuellt. Bandknivsarbetet är ju halva arbetet med att passa ihop två stockar.

Jag brukar använda mitt urgamla dragjärn för att rita ut långdraget och så sågar jag i V-form med motorsågen och putsar efter med yxan där det behövs. Det går förvånansvärt snabbt.

Lycka till med fortsättningen!
TW
Administrator
Administrator

2:a varvets timmermän

Inläggav langdraget » 2013-09-21 12:59

2013-09-21

Tack TW, för insiktsfullt inlägg. Vi skrotar långdrags-fräs för enbart rundning och manuellt långdrag! Det var visst bättre förr....

Plötsligt är man där: 2a varvet. Precis som i kärlekslivet så blir man paff! Vad hände? Är allt slut nu? Nej, då!! Lyckan kunde inte vara större: vi kan äntligen gå vidare!

Vi har äntligen nått flyt-läge med vinschen; 2 A-formade stag som lutar inåt så de går ihop längst där uppe, och en bult på det! Försök med 2 stockar visar att vi lyfter lätt 200 kilo, utan problem, samtidigt som en person lätt kan lyfta schabraket. Tidigare lyftanordning gick av som en tändsticka, tack vare plankan längst upp som fungerade som hävstång. Vi skulle inte skolkat från grundskolans fysiklektioner, inser vi nu.

Långdrags-fiaskot lämnar vi bakom oss. Manuella långdrag är det som gäller, tills lilla pappa sparat ihop pengar till en fast fräs. Ytterligare en fadäs kallduschade oss när stocken plötsligt inte slöt tätt i knuten. Eftersom lilla pappa tagit bredd-måttet från understocken, som var mycket bredare, så glappade det betänkligt. Men goda råd är billiga, och vi spräckte stocken inifrån med kilar och drog i 4 kilar utifrån i glappet. Nu är det termos-tätt.

Lindrev och dymlingar, fulklubban viner, och plötsligt är man på "andra varvet". Nu gäller inga gamla regler, vi är erfarna veteraner, som vet vad vi vill ha. Stärkta av medgångarna bröt vi för en smörgås med ost och kaviar. Höstlöven har kommit men solen värmer fortfarande. Det är härligt att timra!
Bilagor
20130921 lyft 2varv.jpg
Vänster: Misslyckad lyftanordning, Höger: lyckad lyft, lilla pappa inspekterar första stocken på 2a varvet
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Långdraaaaaaaaget

Inläggav langdraget » 2013-09-25 20:08

Lilla pappa klagar över tiden det tar att yxa ett långdrag. Han verkar lyckas ganska väl dock, som kan synas på bilderna. Han har dessutom haft tid att innovera en trähängare till lyften!

Nästa vecka är sista byggveckan för i år. Mitt mål är att alla kortsidor på varv 2 ska vara klara.
Bilagor
långdraglyft.JPG
Handhugget drag, och en trähängare till lyften
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2013-10-25 16:09

Om ni låter de båda sågskären mötas i v-form i botten av draget blir det inte så mycket att hugga. Bara någon bit ibland där sågskären inte riktigt har nått fram till varandra. Jag brukar brytaloss hela den triangelformade ribban med kofoten då jag har sågat innan jag börjar hugga..... men jag är ingen riktig timmerman........ så ta inte mina synpunkter för bokstavligt.

Lycka till
TW
Administrator
Administrator

Timmermännens långdragna historia

Inläggav langdraget » 2013-12-30 11:08

2013-12-30

Tack TW, för arbetsbesparande och insiktsfulla råd! Våra förutsättningar har radikalt ändrats, och långdragen är förhoppningsvis ett f.d. problem. Förra årets blygsamma resultat sporrade lilla pappa till införskaffande av rälsburen timmerfräs: rygg och arbete besparas. Närmare utvikning kommer efter intrimningen.

Timmermanen har en lång och fin tradition; juletid leder tankarna till Jesus. Lilla pappa och jag misstror dock medlemskap i semi-adliga Timmermans-orden för insikter i timmermannens yrke! För övrigt: Arkeologiska fynd från Jesu tid är uteslutande stenrösen och murade verk: en och annan pall och bord av taniga slanor kan vår gode Jesus säkert hyvlat fram, men det var säkert lämpligare att skriva snickare (än timmerman) på ROT-blanketten som skulle till Herodes, för säkerhets skull. Byråkratin i dag är säkert inte mindre!

Våra plåtar och hängande presenningar över timmerstommen har klarat den värsta höst-blåsten och kanske att blåsten torkar kondensen. Lätt att göra, lätt att riva; min favoritkombination i detta timmerprojekt.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Säsong 2 kan börja!

Inläggav langdraget » 2014-05-24 20:20

2014-05-24

En lång vinter skapar knutlusta hos lilla pappa och jag - låt sågspån och långdrag yra: timringssäsong 2 kan börja!

Inplanerad husförsäljning och tillhörande flytt-stajling/städning/packning är spännande och slitsamt, men: försäljningen av nuvarande hem höjer insatsen för året. (ingen av päronen är nog särskilt sugen på att tälta i vinter, antar jag…)
20140524_161232_resized.jpg
Säsongen inleds med hällregn och ny lyft. Sommaren kan börja!

Vi inleder med pur-svenskt hällregn - EU oförskyllt trots valkampanjernas försäkran om motsatsen. Som tröst hava vi praktisk ny lyft! Ett exemplar av traktens svar på Redwood med 22 tum i diameter var premiärskottet; lilla pappa uppenbarligen trött på halvmesyrer… Hjälpsågning och några spett-tag senare avslutade dagen med ett halvsågat monster-träd för repris imorgon.
Bild1.jpg
Stora drömmar, stora stockar...

Timmerfräs och såg på samma släde kommer effektivisera enormt. Cirka 2 minuter att fräsa en vända, cirka 3 vändor per sida är 12 minuter för fräst stock. Asch, säg 15 om vi drar benen efter oss!! Vilken utveckling!

Finnes skönare ting än svensk sommar, och moderna timringsverktyg…
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Polkagrisar och paraply-drinkar; vi är på gång!

Inläggav langdraget » 2014-06-15 20:51

2014-06-14

"Det här är livet på en stock" utbrister lilla pappa, och är lyrisk över sommarens första sänkta 7-meters stock! Nörd-nivåerna når nya höjder, vi bastar och beklagar motorsågstillbehör som knappt duger att stubba skägget med... fåglarna sjunger för oss, lugnet sänker sig över sjön och ängarna, spånorna flyger och huvudsvålar rivs över vinklar, meter och millimeter. Det är skönt att vara nybörjare och aningslös inför vidden av sin egen okunnighet, hälsosamt ovetande om kommande gigantiska arbetsmängder!

Snytbaggar, barkborrar, myggor lockar sädesärlor att festa i sågspånet. I syfte att dra in mer kapital till bygget, kan vi öppna beach i drivorna. En solstol och paraply-drink blir perfekt tyskturist-lockbete. Om vi nu bara kan skärma av de 95 decibel som kommer från sågen på andra sidan planket...

Grundläggande timmerbehandling sammanfattas efter många års trial-and-error i en kärn(-ved)full mening: såga timret samma vecka som du ämnar hugga in det. Torkat timmer skruvar sig, och för-sågade stockar blir snurriga polkagris-stångar, vilket inte går att såga rätt och asymmetrin sabbar tätheten i långdrag och knut. Alternativt är stocken en banan, men detta kan alltid sågas rakt utan mankemang.

Våra handfrästa stockar lutar och är ojämnt högt rundade, så våra spikraka räls-frästa passar si-så-där mot liggande varv. Vi stödjer upp med linull där det behövs, så lilla mamma kommer nog inte behöva väva gobelänger som isolering!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

2014 års hitkavalkad!

Inläggav langdraget » 2014-06-15 21:10

2014-06-15

Med arbetsorganisation och smart-lat inställning (lyfta för hand är förbjudet och att svettas är fult) har lilla pappa monterat el-vinsch, lagt golvplankor i stommen och införskaffat bräckjärn modell Rambo. För övrigt har vi en hit-kavalkad på radio Timmermannen denna sommar: vi har 7-meters-bitar, vi har A-lyften (som vi prisar ungefär varannan timme), vi har rejäla stock-järn och andra verktyg, färdigfrästa stockar och vi har knut-erfarenhet. En process-utveckling som heter duga! 10 stockar * 5 varv / 2 dagar = 25 dagar för 50% klar stomme. Satsa era pengar här!
bräckjärn.JPG
IKEA Bräckjärn "Småtting", och "Rambo"
bräckjärn.JPG (36.15 KiB) Visad 1536 gånger

I takt med att försäljning av mina föräldrars hus löper på, noterar jag en ökad intensitet i övertalningsförsöken att få mig att ta semester och komma och timra ett par veckor. Jag avvaktar tills mutorna börjar strömma in, men i själva verket är jag inte svårövertalad. När det är så förbaskat roligt!
Senast redigerad av langdraget 2014-06-21 21:13, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

En midsommar i timringens tecken

Inläggav langdraget » 2014-06-21 12:12

2014-06-20

Lilla pappa tog ”semester” från timringen och lagade torpets avlopp och varmvatten. UNHCR rekryterar snart; vatten, sanitet och husbygge av lokalt tillgängliga material - optimal kunskapskombo för flyktingläger!

El-vinsch och hemma-svetsade lyftarmar hissar stockarna på långsidorna detta varv. Den för snålt tilltagna lyfthöjden avskrivs i samma anda som när NASA kraschade pga förvirring om tum och centimeter; men vi kan åtminstonde åtgärda vår rymdfarkost i efterhand!
vinsch.JPG

Jag kastade ett getöga på mina verktyg, och insåg att vi i god folklivsskildringsanda saknar en klassisk lista på nödvändiga verktyg... Motorsågen är såklart användbar, men tidsåtgång och knut-estetik gör att jag föredrar yxan. Varje gång jag fingrar på stämjärnet eller fyller på sågkedjeolja hörs en röst: ”en flink och uppövad timmerman behöver intet annat än en yxa för att göra ett timmerhus”. Schizofreni eller höga krav: tiden får avgöra.
verktyg.JPG

För övrigt, så behövde jag inte motorsåg idag för att ge en hörnstock ett svårt fall av yx-röta! Lilla pappa analyserade situationen i detalj tre gånger, vilket kändes ungefär som att få massage på ett blåmärke. Således (återigen…) : halsningen behöver INTE överdrivas alls, snarare underdrivas för bästa passform – särskilt om stockarna inte alltid är 7 tum breda. Men vi ger icke tappt, och nyttjar våra sylvassa täljknivar till några kilar imorgon. En tät knut är en heders-sak och kan icke överges utan tillbörlig kamp.
yxor.JPG
yxor.JPG (34.12 KiB) Visad 1537 gånger

Denna midsommar blev nästan knätoffsigt svensk; sill, färskpotatis och nubbe samt knuttimring: skicka folkdräkten!
Senast redigerad av langdraget 2014-06-21 21:25, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Ett riktigt lyft!

Inläggav langdraget » 2014-06-21 21:16

2014-06-21

Med vinkelslip, svet(t)s och tålamod monterade lilla pappa sista delen i Frankenstein-lyften. Likt Tarzan svingar vi oss mellan stockarna (eller tvärtom: svingar stockarna mellan oss) utan naprapat-besök efter arbetsdagen för att dra ut kotorna! En stilla undran kring historiens glömda timmermän och deras yrkessituation infinner sig: förvisso _var_ de kortare förr…
lyft.JPG
Hakuna matata!

Idag levererades 25 ton småsten på tomten, och jag fick en känsla av panik. Med en sådan hög sten vet man vad man har, men tanken på otaliga vändor med skottkärra ger kallsvett! Lyckligtvis är lilla pappa tjenis med traktens grävmaskinist, och snart har vi fullgod marknivå runt stommen istället för vallgraven vi vadar omkring i nu.

Gårdagens stock blev sedermera sänkt i läge, men vi förbannar våra tidigare frästa stockar som följer kurvor som oddsen för Costa Rica i fotbolls-VM. Lilla pappa är övertygad om att tryck och tid kommer jämna ut stockarna, men jag är inte lika övertygad. Till försvar hänförs att det är max 1 meter som glipar, och tätning går alltid att få till med god vilja.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Dymmel-onsdag hela veckan

Inläggav langdraget » 2014-06-24 14:19

2014-06-23

Tälja dymlar tar evinnerlig tid! 3 dymlar på 40 minuter är slöseri med tid, även om de blir fina. Jag täljer med snickaryxan vid en pall med ett provhål så jag vet när jag ska sluta. Vi rationaliserar snart eftersom 3 x 10 x 10 = 300 dymlar ska täljas.
dymlingar.JPG
Dymmel-fest och tumstocksinnovation

För att låsa innerväggarna som skarvas i just knuten sätter vi mini-dymlar rakt igenom, se pilen på fotot. Inringat på skissen (se nedan) är mellanväggarnas knutar. Tips mottages tacksamt på hållbarheten i den typen av skarvar. För nedersta varven kommer dock golvsyllarna att dra ihop konstruktionen, men jag är inte nöjd med den typen av belastning.
planskiss.JPG

Dagens knutinnovation är minivattenpass, T-hållare för tumstock och just en avbruten tumstock; utmärkt för att mäta höjder, håll passet rakt och skjut ner tumstocken med samma hand, läs av måttet. Här finns utrymme för patent som kan finanisera en hel bastu-byggnad, säkert!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2014-06-25 02:40

Jag har slutat tälja dymlingar annat än i nödfall. Jag brukar göra en och en helv eller två meter långa dymlingsämnen som jag gör åttakantiga med 36-37 mm kantmått för 38 mm hål. Eftersom diametern mätt över hörnen är större än kantmåttet på ribban kommer en sådan dymling att gå lämpligt trångt i hålet. Den åttakantiga formen kan man få till med en bordscirkelsåg som det går att luta klingan på. Jag fräser dem åttakantiga på bordsfräsen men alla timmermän har ju inte en sådan maskin hemma i verkstaden.
Det går ganska snabbt att göra ett parti åttakantiga dymlingsämnen på det viser och sedan får man ju bara såga dem till rätt längd.

Stockar som skarvas i mellanväggsknutarna brukar man dymla fast i stocken under. Den gamla regeln var ju att skarva högst varannan stock i en knut så därför går ju alltid stocken i varvet under under oskarvad genom knuten. Nedersta varvet skarvade man med haklask mitt på väggen för att få en stadig ram som inte drogs i sär.
Jag har aldrig timrat någonting sådär stor man jag har studerat konstruktionen då jag har reparerat gamla timror.

Lycka till!
TW
Administrator
Administrator

Dymlings-fabriken i Mordor

Inläggav langdraget » 2014-07-01 20:43

2014-07-01

Tack för påpassligt inlägg, TW! Precis en sådan 8-kantig stav fick vi också i åtanke: med jigg i stockpallen hade lilla pappas handöverfräs förfärdigat ett gäng dymlings-stavar i fabrikstakt. Vi kapar och slår ner direkt; jag diggar rationalisering.
dymling.JPG
Dymlingar massproducerade

Vi har kasserat en hel stock (sic!) då maskinfrästa långdraget o-matchar våra handfrästa stockar, trots god vilja och handpåläggning. Ny stock, fräsning och manuellt långdrag, med god hjälp av systersonen, löste sitsen. En vecka på ”landet” med morfar, åka traktor och ”yxa”: tolvåringar har bra minne och är mästare på att ställa många och intrikata frågor, vilket är en bra kvalitetssäkring på allt man trodde man hade koll på!
manuellt_langdrag.JPG
Manuellt långdrag med systersonen

Lilla pappa tröttnade på alltför simpla stämjärn och förfärdigade ett eget järn av en hyvel och lite rör. Jag håller mig till yxan, vilket dög för mina föregångare, välkända bibliska sådana inräknade.
järn.JPG
Hemmasmide

Vädret har förvandlat midsommaridyllen till en kladdigare variant av Mordor, men som goda timmermän skyller vi icke på vädret.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

FöregåendeNästa

Återgå till Nybörjare på timring