Sök Sök på hela TimraHus.se

Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Järn-koll och fin ful-klubba

Inläggav langdraget » 2014-07-04 21:56

2014-07-02

Pga handfräsning så passar inte våra maskinfrästa stockar, så detta varv måste vi fräsa stockar runda på bägge sidor och ta upp långdrag manuellt! Det blir tätt som påvens kondom, men det kostar på: lilla pappas hemmasmidda järn gav upp till slut; inga hyvelstål tål våra påfrestningar. Lika så slog vi sönder vår 2:a fulklubba. Varning för hårt arbetande timmermän! (vi har redan införskaffat en modernare ful-klubba från Jula, plastig men med garanti).
trasig.jpg
Järn före-detta

finklukbba.jpg
Ny fin ful-klubba (med garanti)

För att expediera långdragen effektivare detta varv, har jag blivit en hejare på motorsåg. Med all motorsågserfarenhet, skulle jag kunna vara action-stuntman i någon zombie-film eller statist i något avsnitt av ”X-treme lumber”.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Kärnved

Inläggav langdraget » 2014-07-04 22:02

2014-07-04

Så har jag hittat vad jag tror är prima kärnved som det står om i timrings-sagoböckerna. Avvikande färg och hårt som attans. Mycket intressant.
kärnved.jpg
Mytiskt kärn-ved (?)

Vi har öppnat ett stockupplägg idag och inventerat. Av cirka 12 sexmeters-stockar var 1 ganska illa åtgången. De flesta såg relativt raka ut vilket är glädjande. Fastskruvade läkt fick lilla pappa snällt skruva av, jag vägrade med förra sommarens skruvplåga i förvånansvärt färskt minne. Men korrugerad plåt och lite skruv har hållit stockarna i topptrim, vilket är det viktiga för oss.

En till stock på plats. Det tar tid med manuella långdrag. Jag har förslag på nytt nyckeltal för att driva arbetet, och det är ”bearbetning av stock på plats med yxa”. Allt som leder fram till detta är transportsträcka för själva husbyggandet (där just yxan är central).

Hembakta kakor och fikastund med lilla mamma och systersonen, på den kanske härligaste sommardagen hittills. Lilla pappa muttrar och räknar närmare (minst... jaja...) 80 millimeter regn på 3 dagar. Ler-inpackning, någon?
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

3:e varvets timmermän

Inläggav langdraget » 2014-07-07 20:13

2014-07-05

Byggets situation just nu: 3:e varvet påbörjat i timringens Grand Prix, och höjden på väggen gör det svårt att äntra stommen och räcka runt. Snart måste fönster planeras för, och husets form kommer bli tydligt. Spännande!!
situation.JPG
översiktsbild på bygget idag

Verktygslådan som lilla pappa innoverat är ett mycket välkommet tillskott. Tryckluft, sågar och el-motorsågar samt diverse vassa och trubbiga verktyg, förpackat på hjul: en riktig juli-klapp från timmertomten!
verktygslåda.JPG
Rullande verktygslåda är guld värd!

Vallgraven borta, fylld med 25 ton singel, på 1 timme. Tack till moderna schaktmaskiner och egna företagare i närområdet! Vi lade en dag på förbereda med spikad platonmatta runt grunden, samt gräva ur sten och . Nu när marken är i jämnhöjd reducerades lilla pappas försäkringspremie för höftledsoperationer väsentligt!
singelberg.JPG
Singel runt grunden äntligen på plats.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Sol ute, sol inne, men vi har fin-fina tält!

Inläggav langdraget » 2014-07-07 20:15

2014-07-06

Regnskydd kombinerat solskydd var ytterst välkommet, och efter att vi påbörjat ett gigantiskt tält som vi till slut inte klarade av att montera (tänk 8 x 4 meter, och mig svärande över omöjligheten att ens nå till nocken för montering…) Till slut enades vi om 2 mindre tält som kan bäras på plats på mindre än 5 minuter. Vit presenning för den estetiska touchen och mer ljus (släng dig i väggen, Ernst Kirchsteiger!).

regntält.JPG
Vitt och ljust, och regnsäkrat
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

29 grader och full fräs

Inläggav langdraget » 2014-07-07 20:30

2014-07-07

Idag 29 grader varmt, vi vattnar gräsmattan med så mycket svett att vi är tacksamma för den väldränderade grunden. Cykelkärrans däck small av värmen, yxor som legat i solen går inte att ta på och märk-kritorna smälter. Även alla skogens bromsar gjorde visit idag, och lilla pappa hugger och svär om vartannat. Tur han inte börjat hugga besinningslöst med snickaryxan mot krypen, ännu!

Ytterligare en tät stock sänkt! Vi börjar använda färdigfrästa stockar vilket reducerar arbetsmängden väsentligt. Många goda råd om långdrag involverar en motorsåg, men jag tror förutsättningen för detta är 5-tums timmer, där vi har 7-tum. Vi är också Freudianskt nogranna med tätheten, så vi lämnar inte utrymme att chansa.
tätaknutar.JPG
3:e varvet börjar bra

Veckans lärdom: hellre ta mer på halsningen än hakets kanter, för att bevara vinklarna i knutens geometri. Lilla pappa underhugger för kung och fosterland, men ofta behövs mer avverkning för slut-sänka en stock. Dagens lilla hemläxa är återigen att knutskallens snedsågade yta hindrar stockens sjunkning om den inte görs generös.

Borrade rakt ner i föregående varvs dymmel, djäkla skit. Robin Hood-ambitioner! attachment=0]dubbeldymmel.JPG[/attachment]
Bilagor
dubbeldymmel.JPG
Dubbel-dymmel, vilken otur!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

En vanlig dag vid bygget

Inläggav langdraget » 2014-07-08 20:44

shorts_idag.jpg
Ruskigt varmt idag

Humlebo.jpg
Goda grannar som surrar

pappa_granskar_minamått.jpg
Kvalitetssäkring a och o för amatörerna
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Några tekniska kom-i-håg

Inläggav langdraget » 2014-07-08 20:48

2014-07-08

För oss glada amatörer, som behöver minnas om vanliga snedsteg, har jag sammanställt några av våra snedsteg idag!

snedyta_drar.jpg
Var generös på väl valda ytor

knutskallen.jpg
Ta ner knutskallen, så den inte ligger emot understocken!

onödig_höjning.jpg
Raka linjer är bäst för stockarna, höj inte upp för mycket på stödet!
Senast redigerad av langdraget 2014-07-08 20:58, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Förenkla och förkorta

Inläggav langdraget » 2014-07-08 20:56

2014-07-08

Med kraft, flit och tur kan vi räta och länga och täta som stockarnas Penn och Teller, eller timringens Joe Labero. Ibland är vi för ivriga, ibland för lata. Men långa dagar och påhittighet brukar ändå räta upp byggar-resan mot slutmålet för lilla pappa och mig.

Elak_kvist.jpg
Motorsåg; fort och fel

glipor.jpg
Extra utrymme över i husknuten? Vi kilar stadigt, istället.

För att testa var trycket hamnar i knut och långdrag har lilla pappa grävt fram 2 stycken 2.5-tons spännband. Således simulerar vi några års tryck på 10 sekunder. Hittills väldigt instruktiva insikter från brutal kraft.
2tonsspännband.jpg
Går det inte med 500 kilo, försök 2.5 tons tryck!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Raka rör i dagens projekt

Inläggav langdraget » 2014-07-10 20:09

2014-07-10

För er som läst derivata i matematiken, så kan en del-sträcka vara rak men hela linjen kurvig, precis som vår såg-räls. I den sköna skuggan och med laservattenpass har vi förenklat rälsens höj/sänk-mekanism samt rätat alla kurvor. Resultatet blev omedelbart bra, men vår tilltänkta stock en besvikelse inte desto mindre; må tusan ta kurviga stockar. Imorgon tar vi ny stock.

litenstock.jpg
Ibland blir dimensionerna inte som man tror...

rakräls.jpg
Rak räls för sågen blev dagens projekt
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

En sommar gör ingen stock

Inläggav langdraget » 2014-07-13 18:02

2014-07-12
Vi har ridit ut värmen bra, lilla pappa och jag. Våra soltält fungerar utmärkt, om det blåser för mycket åker pressen av utan att förstöra tältpinnarna, lätta att flytta och ljusa. Vi ska nu lägga näst sista 7-meters som kräver manuellt långdrag.
7metersnärbild.jpg
Vi skarvar vidare, lätt när det är samma höjd på mötande stockar

Vi har rätat upp sågen, och får mkt bra resultat (när vi inte sågar bort oss fullständigt, och blev tvungna att göra golvplank av hela biten...)
barkafräsa.jpg
Stockbearbetning tar tid, men det blir bra!

Lunchtur på cykeln är bra motion, med fina omgivningar. Man kan ju iofs tycka att hela bygget är ett stort utomhusgym, men lite konditionsträning är alltid bra!
fincykeltur.jpg
Omgivningarna är vackra sommartid i trakten runt stugan
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Re: Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Inläggav Magpie » 2014-07-13 18:57

:lol: Hej Langdraget,
Tack för mycket underhållande läsning!!
Det var kul att besöka er igår, och se hur din o din pappas skickliga byggteknik.
Jag kommer att följa dina roliga blogginlägg... Må så gott!
Magpie
Nying
Nying

Ett glas timmerhus, tack

Inläggav langdraget » 2014-08-17 15:16

2014-08
Efter tre veckor med timring tog jag "semester" på jobbet och lät lilla pappa hållas. Precis som en god ölbryggd så förädlades stommen av goda händer och ett hus håller nu på att jäsa fram, framför ögonen.
Vissa stockar har trilskats, men med vinsch och rejäla dymlingar har vi rätat och tryckt ihop det mesta.

adrag.jpg
Vår kära A-lyft... igen... och lite sneda vinklar som vi drar raka

Sågningen går geschvinnt, och trots spikar och annat har vi god precision, mkt tack vare vassa kedjor som lilla pappa slipar fram. Det märks tydligt att torkningarna skapar spänningar i stockarna, så återigen: barka av hela stockar och lägg upp, såga först vid användningen. Timringen går framåt i takt med vägghöjden, Tarzan-hopp avrådes så en liten stege blev snickrad därför.

vassakedjor.jpg
Kedjor är icke "kjedeligt" för en sågmästare

Ett hedersomnämnande till vår vinsch, igen. Transport långa sträckor avrådes, men lyft från upplägg till stommen och lyfthjälp vid timring är den ovärdelig för. 7-tum är tungt. För tungt.

favoritvinsch.jpg
Att lyfta är en sport, men vi tävlar inte längre!

Vädret har fortsatt snittat på 22 grader varmt och soligt. Skönt och svettigt, även för oss kontorsnissar som saknar AC på jobbet.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Rekord-dag! 4a stockar!

Inläggav langdraget » 2014-08-17 15:26

2014-08-17
Trots regn och sen söndagsmorgon, har det slagits rekord i timring: 4:a stockar sänkta på en helg. Rätteligen imponerade har vi förtjänat en söndagsstek.

Med blöt bak och glatt humör konstaterar lilla pappa att vi snart är halvvägs. Stilla dig, mitt hjärta, så inte mitt bröst exploderar! Och man kan även med god fantasi faktiskt se huset ta form. Lilla mamma går ibland förbi och möblerar rummen.

Det finns hopp även för hobby-timmrare!

bygget20140817.jpg
Bygget med pressar på, en dimmig augusti-kväll.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav knuten » 2014-08-21 22:34

:D Hej

Imponerad på erat timrande och uppfinnande.
Läste hela byggprocessen i ett streck.
Har en fundering om grunden ?
Mellan lekasten och singel vad använde ni där? Gjutna plattor eller gjut ni en form under lekastenen?

Mvh Knuten
knuten
Nying
Nying

Inläggav langdraget » 2014-10-29 22:24

Helloj Knuten,

Under lekasten går en gjuten ram cirka 10 cm tjock, och 3 lekastenar bred ungefär. Tror att det ligger singel under den. Sorry för sent svar, hösten kom kvickt denna gång!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

FöregåendeNästa

Återgå till Nybörjare på timring