Sök Sök på hela TimraHus.se

Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Säsong 2015

Inläggav langdraget » 2015-08-09 18:45

Visst skrev jag att vi skulle vara 50% klara 2013. Naturligtvis redovisade jag inte felmarginalen.
Årets säsong är igång! 2015 i timringens tecken, och 7:e varvet ska snart påbörjas!! (kanske till och med ett tak).

Mitt eget bidrag är skralt, men lilla pappa har i sin aktningsvärda ålder erhållit 50% pension. Gissa vart de 50% investeras, om inte i timmerbanken!

Då kör vi!
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Konkurrentanalys och bonderomantik

Inläggav langdraget » 2015-08-09 18:57

Så här långt har lilla pappa kommit, med ställning och allt! Det ser utmärkt ut (på håll i alla fall!).
3.JPG

Lite romantik är aldrig fel, särskilt livet på landet! Senaste investeringen i konsten att lyfta stockar syns här också.
1.JPG

Nice beaver! Vi tog en liten promenad och hälsade på grannen, herr Bäver. Närmsta konkurrent, och han verkar vinna bygg-race:t !
2.JPG
Senast redigerad av langdraget 2015-08-09 19:04, redigerad totalt 1 gång.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

De senaste innovationerna anno 2015

Inläggav langdraget » 2015-08-09 19:03

Vi får aldrig nog av uppfinningar som förenklar livet.

Lilla pappa hittade en ny borr, som var helt makalös. Förlängd kran + trådlös fjärrkontrol, mycket smidigt!!
4.JPG
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Re: Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Inläggav TW » 2015-08-11 10:07

Det ser ju bra ut det här!

Vad är det för borr ni har skaffat? Jag har aldrig sett någon sån där modell.
TW
Administrator
Administrator

8:onde varvets timmermän

Inläggav langdraget » 2015-09-30 20:50

Till TW som svar: borren är av japanskt märke. Fastnar aldrig, och självsänkande. Går att borra rakt igenom 2 stockar med, för den late. Ska kolla vad det är för märke exakt.
20150930_1.JPG
Knutrad och balansakt av lilla pappa

Vi är nu uppe på högre höjder. Lilla pappa tar ut sin folkpension för att dryga ut byggveckorna och jag pendlar så ofta jag kan. Takten är något högre detta år än föregående år. Vi har lärt geni-ga vägar och sen-iga vägar de hårda vägarna, så att säga! Nackdelen är att jag inte har så många fadäser och överraskningar att skriva om.
20150930_2.JPG
Hög höjds-bestyr

Förutom att bli vassare med yxorna (ordvits!), så har vi börjat brygga öl enligt konstens alla regler. Diverse namnförslag som Timbeer och Axe-ale har stötts och blötts, tills vidare dricker vi bara upp det, eftersom det är ruskigt gott även utan speciella namn.
20150930_3.JPG
Verksamhets-utveckling av timringen

Hösten nalkas, och vi hoppas få på ett tak detta år. Optimistiskt.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Ett landmärke reser vi

Inläggav langdraget » 2015-10-01 20:31

För den borr-sugne: http://www.timmerbilan.se/timmerverktyg/timmerborrar/
Här finns en bra japansk borr som aldrig fastnar. Vår maskin är rätt tuff också, det hjälper såklart.

Slutligen börjar vi se slutet, där sista stocken kan bli den nästa. Ännu en bit kvar.
Vi har nått en försvarlig höjd, och måste ta till vår knep-och-knåp-ådra ännu en gång för att nå upp.
20151001_1.JPG
Extra-lång A-lyft

Med dagens fysiska aktivitet värdig en deltagare i Mr Olympia, så är vi alltid glada att sätta oss vid dukat bord, faktiskt varje dag.
Heder och ära åt lilla mamma!
20151001_2.JPG
Alltid en smaklig spis när man bäst behöver
20151001_2.JPG (32.21 KiB) Visad 1377 gånger
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Oktober 2015

Inläggav langdraget » 2015-10-03 20:16

Hösten nalkas. Dimma och blåst. Ankorna inspekterar vår stomme på väg mot Afrika-semestern.

Fördelen med lättmetall är just att det är lätt. Nackdelen är att nu att vår japanska borr även kan vispa grädde, sedan jag fastnade i ett dymmelhål. Vid hög hastighet påminner den nu om en rodeo-tävling, och vid tillfälle ska vi försöka räta ut den igen, så vi slipper se ut som torktumlare när vi borrar dymmel.

Lilla pappa är flink vid sågen, och efter en timme kommer en 7-meters fräst stock ut ur dimman. Kudos, lilla pappa!
20151003_2.JPG
Lilla pappa och en 7-meters

Jag står under tiden vid bygget och kämpar med innerväggarna. Lyfter, hugger, passar, lyfter igen. Av hänsyn till tätheten i knuten tar jag för lite, flera gånger. Det ser ju lätt ut på youtube...
20151003_3.JPG
En studie av innerväggarnas tillblivelse

När höjden ökar, så stiger vi upp... på pallar. Några oljade IKEA-pinnar blir en räddning för ljumskarna när vi ska över det 7-e varvets stockhöjd. Varje stock bygger 30cm, så plötsligt är man fångad på fel sida och måste klättra till sin räddning.
20151003_1.JPG
Pall på parad

Luften är skön denna höst. Lycklig den som egen täppa har, och kan njuta av sågspån, linolja och välslipade yxor.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Oväntad effektivitet innan vintern

Inläggav langdraget » 2015-10-14 19:51

Lilla pappa har påbjudit att alla timmermän i riket ska dubbla arbetstakten, och timra ner 2 stockar per dag! Nåja, den del av riket som vårt lilla bygge ligger i!

Och: vi HAR dubblat takten! Av olika magiska anledningar behöver nu stocken inte vändas mer än 1 gång innan knuten är helt tät, och vi kan plötsligt använda motorsågen som isblocks-skulptörer!

Troligen betyder det att vi äntligen gått från amatörer till hobbytimrare. Det tog alltså ca 80 stockar. Men lika glad är jag för det när varje stock sitter på första försöket.

20151014_2.JPG
Maximal stockstorlek, tungt men stort

20151014_1.JPG
Använd rejäla spännband!

20151014_3.JPG
Öltillverkningen fortlöper med gott(!) resultat
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Timring i minusgrader

Inläggav langdraget » 2015-11-21 23:10

Då sommaren kommit och gått, kvarstår höstens snålblåst och vinterns isiga vind. Men lilla pappa strävar vidare, och jag följer på avstånd från mitt skrivbord. Med stora kraftansträngningar har han klarat av de sista stockarna, nu kvarstår takstolarna, läkten och teglet. Dessa kommer från en lokal leverantör nästa vecka, tillsammans med en beprövad snickare och en rejäl lyft för att få upp både gubbar och takstolar på rätt nivå!

20151121_stommen.GIF
Stommen färdig

Huset har nu blivit så högt, att de sista stockarna lyfts med mycken möda. Tidigare generationer timmermän verkar ha jobbat genom att lyfta ner översta stockraden på marken, och fortsatt timra därifrån, för att sedan slutligen monterat helheten. Vi bygger på plats, vilket ställer krav på lyftkraft.

20151121_lyftastockar.JPG
Riddare med lans, eller sista stocken som ska upp?
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav TW » 2015-11-23 17:11

Bravo!
Det ser riktigt bra ut det där.

Det blir väl beståning laget runt då kroppåsen är på plats?
Enligt gammal tradition spikade timmermännen upp en färsk granruska på kroppåsändan om de hade fått rikligt med både mat och öl då kroppåsen hade kommit på plats. Var beståningen snålt tilltagen spikade de upp en torrgran;-)

Förr då de timrade gavelrösten här i trakten lade de plankor tvärs över huset på väggbanden på utsidan och insidan så de hade att stå på. Sedan timrade de vidare upp till första paret kaldåsar (sidoåsar) som ju kom ungefär på bekväm arbetshöjd. Då timrade de in kaldåsarna och knutade in en röstklabb ovanpå dem och så lade de plankor tvärs över huset från kaldås till kaldås både på utsidan och insidan av röstet så hade de igen att stå på medan de timrade vidare.... Beroende på husbredden blev det 1-4 par kaldåsar innan man kom till kroppåsen.
För att hålla taklutningen och få kaldåsarna på rätt plats använde de en A-formad röstmall hopspikad av tre bräder.
Den här metoden lärde jag mig så sent som i fjol av en gubbe som hade lärt sig den på 30-talet då han arbetade som hjälpkarl åt ett gäng äldre timmermän som byggde på gammalt vis.
Han arbetar deltid ännu i sonens träförädlingsföretag. 92 år gammal. Vi ungdomar får lyfta på hatten.
TW
Administrator
Administrator

Vårtecken när timmermännen bygger bo

Inläggav langdraget » 2016-05-10 21:06

Lilla pappa (med god hjälp och ledning av lilla mamma) har röjt upp vattenbrynet under vintern. Bara bävrarna har protesterat, men alla får samsas på gården!

Tak, papp och läkt har spikats klart under vårvintern, lilla pappa gjorde kortsidorna. En strid ström av släktingar och vänner har påbörjat takläggningen, i 15 grader majsol. Grunden är dammsugen med spånsug, och fundament för spis ska muras upp.

Vi nådde till slut en hastighet på ca 2 stockar om dagen. Jag är spänd på tätheten i stugan, och själva känslan av massiva träväggar. Och sen tänker jag på vad nästa projekt kan vara... Jaja, den tiden, den sågen.
Bilagor
IMG_1626.JPG
Öppna landskap (havsutsikt!!)
tak1.JPG
Tak och grund
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Inläggav patriknills » 2016-11-18 12:17

Vilket arbete! Jag är imponerad. :o
patriknills
Nying
Nying

2016 års utveckling

Inläggav langdraget » 2017-02-14 16:34

Under 2016 händer det ! Som krönikör har jag varit relegerad till avbytarbåset detta år för att istället ta hand familjens nya granskott. Däremot har lilla pappa varit extraordinärt flitig! Med diverse handräckning från murare, snickare, rörmockare och grävare, har han överträffat förväntningar och förtjänat en trä-medalj i hårt arbete.

1 exteriör.JPG
Bygget utifrån delvis för fönster och andra moderniteter

Med hjälp av en välslipad yxa och vacker specialbeställd dörr från ett snickeri, har stugan fått en trevlig dörr, som lilla mamma noggrant valt ut. Vips fick byggnaden ett "ansikte". Väldigt intressant hur en dörr påverkar husets uttryck.
3 interiör framdörr.JPG
Dörröppning och dörr

En liten närbild på en gåt kan vi bjuda på här också. Ett av timringens mest genomtänkta och idiomatiska detalj, som låter dörrens infästning vara obehindrad av väggens rörelser upp och ner.
4 framdörr gåt dörrkarm.JPG
Dörröppning och gåt
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Stugans interiör tar form under sommaren/våren 2016

Inläggav langdraget » 2017-02-14 16:52

Gubbarna på gården tog fram både motorsåg och stämjärn för att placera dörrar och fönster! Jag kan se lilla pappa drar igång sågen och ropar "är det här du ska fönstret nu då??" till lilla mamma...

Med benäget bistånd av kollegan Tommy så klarade de skivan galant. Stugan kommer få mkt ljus och bra utsikt, det är garanterat.
2 interiör fönster.JPG
Raka snitt för fönstren anbefalles!

Badrummet är beläget rakt fram i hallen. Innerväggarna står på 2-tums plankorna som utgör golvet, och är fästade i timmerväggarna med speciella fästen som tillåter att ytorna kan röra sig oberoende av varandra.
5 badrum.JPG
Badrummet under uppbyggnad

Lilla pappa skruvade raskt upp innertaket efter att ha hyvlat en del plank. Med spännband och 2-meters spänn-knektar fick han upp ett trevligt, linjerat innertak som både han och lilla mamma sedermera målat vitt (och brett).
8 innertak på gång.JPG
Innertak under uppförande
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Ett kort inlägg om marken och diverse hål som måste grävas

Inläggav langdraget » 2017-02-14 17:07

Istället för att begrava projektet, har lilla pappa lagt åtskilliga timmar på markarbete. Med hjälp av grävmaskin så har han fått gräva upp en hel del kanaler mellan pannrummet och stugan. Och samma kanal har fått grävas upp i omgångar för att få ner alla kablar, vattenledningar och värmerör. Vid ett tillfälle grävde de av vattenledningen så de fick en vallgrav! Mycket lätt hänt.

En stor fördel med krypgrunden är just tillgängligheten och hanteringen av vvs och elen.
6 inspektionslucka och rörläggning.JPG
Här ligger en hund-ra rör begravna

Eftersom både grunden, kanaler och ett pannrum skulle grävas ut, så är tillgång till grävmaskin helt nödvändig i min mening. Det som ser ut som omöjligt mycket jordmassa grävs undan på en förmiddag även med en liten maskin.
7 markarbete.JPG
Markarbetet var smidigt med grävmaskin

Med några extra stöd uppmurade från marken så sviktar inte golvet i stugan. Att kunna krypa under huset underlättar inspektion, installation och reparation. Allt är väl dränerat och inplastat, och några tunnor öl/whisky får definitivt plats för långtidslagring. Vatten och el kommer upp i en bunt ledningar, så inkoppling är enkel.
10 krypgrund interiör.JPG
Krypgrundens interiör (öl-förvaring också...)
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

FöregåendeNästa

Återgå till Nybörjare på timring