Sök Sök på hela TimraHus.se

Projekt: Timrad stuga 2013/2014

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Pannrummet, ett STORT sidoprojekt för värmens skull

Inläggav langdraget » 2017-02-14 17:45

Jag inser också att hela året gått åt till att installera ledningar, bygga pannrum med skorsten, öppna för fönster och dörrar i stommen, lägga takpannorna, lägga golvet, skruva innertaket, och samordna ett par extra gubbar som följer hantverks-logik och inte kan planera mer än 1 vecka framåt (om ens det). Måla och skruva tar en del tid också. Samtidigt har planen om en vedspis skrotats då vi inte fick in en bra lösning på skorsten. Kanske blir en senare lösning om behovet uppstår igen.

Själva timrandet blir mindre och mindre del av det totala arbetet för huset. Min gissning är att timringen är kanske 20-30% av den totala tidsåtgången. Och kanske 5-10% är arbete på själva knutarna och inpassningen (det som är absolut roligast), 10-15% är fräsning av stockarna inklusive fällning. Att bygga ett boningshus med moderna krav tar verkligen tid om man gör mycket själv. Jag tror 2017 hade gått åt om inte lilla pappa lejt hjälp, och en stor del i denna raketfart är ju också att lilla pappa gått ner till 50% arbetstid inför pensioneringen.

Som om inte stugan var nog, tog ju lilla pappa tag i värmen och grävde ut en gammal jordkällare för att göra plats för ett pannrum. Med 3 personer så murade de upp stommen på några dagar. Leka-block har använts flitigt under hela bygget, inser jag nu. Lilla pappa började med en kantform och en gjuten platta. Skorstenen var ett debakel i sig, som började med problem vid leverans av rökrören . Efter ställningsbyggande och diverse trixande lyckades han resa rören och svetsa ben och anslutningsrör till pannan genom väggen. Att skorstenspipan måste vara högre än omkringliggande byggnader är onekligen komplicerande.

Med en rums-temperatur på 45 grader i pannrummet när lilla pappa eldar på i pannan, så kan man absolut brygga både öl och jäsa baguetter i pannrummet. Dessutom spara in lite semesterpengar då man inte behöver gå så långt för att komma till Thailands-värmen.
9 pannrum exteriör.JPG
Pannrummet exteriör

Genom väggen kommer nedgrävda kanaler med varmvattensrör och cirkulationsrör, in i 2 rejäla tankar. Enligt uppgift så håller det temperaturen konstant i huset under minst 12 timmar efter eldningen. I jämförelse med den gamla köksspisen från 50-talet som brann ut på 60 minuter och gav värme lika flyktig som ett trianga-kök.
12 pannrum tankar.JPG
Tankar i pannrummet

Att ha ett närbeläget tillfälligt utrymme för verkstad, material och annat har varit mkt användbart för att snabbt kunna kapa och hämta material för väggar, tak och golv. Vi har haft mkt nytta av metall-vinklarna (ursprungligen för båtuppställningstält) som använts till att bygga regnskydd och nu semi-permanent verkstad. Ett par rejäla ikea-pallar har också använts mkt flitigt, så de enklaste hjälpmedel har varit de flitigast använda!
11 tillfällig verkstad.JPG
Tillfällig permanent verkstad för diverse

Med 2016 till ända, så kan jag säga att vi kommit mycket långt på 4 år ! Den ursprungliga planen på 2 år inser jag nu var lite optimistisk. Men själva stugan tog ca 4 år att få klart med tak och allt, då har vi varit noviser komplett. Om man bortser från ledningsdragning och annat, så skulle den teoretiskt kunnat bli klar på 1 år om vi jobbat heltid med detta, och haft erfarenheten vi har nu.

Under 2017 blir "allt" klart, och även om jag inte haft så mycket inspel på sista tiden, är jag stolt över arbetet och lilla pappa.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Fem slutsatser under 2017

Inläggav langdraget » 2017-10-22 20:41

Återigen är tidsoptimismen total; stugan är inflyttad men en hel del inne-detaljer återstår.

Här är 5 noteringar till oss själva för nästa bygge (inga nyheter men onödigt att glömma bort)

1) Märgspräck varje stock där långdraget går. Enklast med spetsen på en motorsåg. Undvik sprickor på längden.
2) Fönsterplanering (och timrade innerväggar) innan timringen börjar. Med planerade stocklängder blir det mindre spill, speciellt på större byggen.
3) Från rundstock, gör allt direkt utan mellanlagring. Lägg inte på tork, utan såga och fräs direkt passform, till de dimensioner du behöver just nu, timra in direkt. Låt stocken torka färdigt på plats under spänn.
4) Sätt tak över bygget. Det är nödvändigt att kunna jobba när du vill, och inte när naturen tillåter. Biltema säljer båt-tälts-metallbeslag som man trär 2tum4-reglar i och reser ungefär som partytält. Plåt eller presenning ovanpå.
5) Dra spår för gåtar vid fönster och dörrar, och sätt en provisorisk gåt direkt. Annars blir väggen kutryggig oavsett följare och spännband.
langdraget
Skogstroll
Skogstroll

Föregående

Återgå till Nybörjare på timring