Sök Sök på hela TimraHus.se

Hur reglar man upp badrum?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Hur reglar man upp badrum?

Inläggav daysconfused » 2013-07-23 23:38

Ska börja ett husprojekt till våren där vi ska flytta ett litet timrat hus samt bygga ut med vanlig regelstomme.
Jag får hjälp av min far, som redan har flyttat 3 timmerhus under sin livstid med timringen , men när jag nu sitter och planerar planlösningen får jag lite huvudbry. I den timrade delen har jag planerat för ett badrum.

Vad jag har förstått så ska man inte reglar upp och tilläggsisolera timmerstommar inifrån. Men, hur gör man i badrum? Jag behöver ju inte isolera, men jag lär ändå regla upp så att jag kan fästa våtrumsskivor och göra ett modernt badrum enligt byggreglerna.

Frågan är väl egentligen, hur fäster jag reglarna? Man kan väl inte fästa dem i själva stommen efter som timret rör på sig?
daysconfused
Nying
Nying

Re: Hur reglar man upp badrum?

Inläggav jakobn » 2013-07-24 06:13

Jag länkar till gammalt ämne, hoppas det ger svar tillräckligt.

Vid ett liknande bygge var min tanke att spika den stående regeln nertill och fästa den upptill med hålband av metall. Innertaket skulle jag fästa endast i takbjälkarna och hålla takreglarna innanför väggarna. Till sist traditionell kvartslist som endast fästs i taket för att dölja eventuella springor där vägg möter tak efterhand som timret sätter sig.

viewtopic.php?f=19&t=63
jakobn
Moderator
Moderator

Inläggav daysconfused » 2013-07-24 08:31

Ja, det där kändes logiskt och bra förklarat. Tack så mycket!
daysconfused
Nying
Nying

Inläggav kick3n » 2013-07-25 06:09

jag är också lite nyfiken..
Hur ska man bete sig i badrum mot ytterväggarna ?
jag menar , man sätter ju plast och så på väggarna idag.. i badrum, men hur gör man i ett gammalt timmer hus ?
vi är också i valet av att köpa ett från 1917 och göra badrummet större mot två ytterväggar..
kick3n
Nying
Nying

Inläggav jakobn » 2013-07-25 08:44

Hur tänker du dig att väggen ser ut? Bara timmer + reglar + badrummets ytskikt? Isolering mellan reglarna och i så fall vilken typ?
jakobn
Moderator
Moderator

Återgå till Nybörjare på timring