Sök Sök på hela TimraHus.se

Sätta in fönster i gammal timring

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Sätta in fönster i gammal timring

Inläggav StigNorrland » 2014-01-30 11:39

Hej!

Nu har väl inte det här direkt med timring att göra, även om jag till sommaren planerar att påbörja ett bygge av en timrad bastu..

Det är så att vi bor i ett gammalt timrat hus (panel utanpå och masonit på insidan, så timret syns inte). Vi planerar att sätta in ett fönster i tvättstugan, och jag har några frågor kring detta.

1. När jag tagit upp ett hål, ska jag då på såga upp ett spår för en gåt på vardera sidan? (för att timringen ska hållas stabil)

2. Måste jag kanske stadga upp redan innan jag sågar, och hur gör jag det i så fall? På utsidan är det 50 mm gullfiber och stående brädvägg utanpå. På insidan är det uppreglat och masonit på väggen.

3. Egentligen det svåraste.. Hur gör jag för att såga upp hålet? Nu har jag inte mätt, men jag tror väggen är 20-30 cm tjock. El-kedjesåg har jag, men vet inte om det riktigt är rätt maskin för detta. Dels känns det farligt med kast osv, och sedan kommer jag få slipa kedjan om och om igen, för varje spik man råkar träffa på..

Tigersåg har jag inte, men en sån tar sig väl ändå inte genom hela vägen.

Borra ett hål och därefter såga med en smal handsåg borde funka, men lär ju ta en vecka.

Är det något annat man bör tänka på?
StigNorrland
Nying
Nying

Re: Sätta in fönster i gammal timring

Inläggav TW » 2014-02-17 15:17

1: Ja absolut. Jag höll på hela hösten och reparerade väggar där någon träskalle hade förstorat fönstren utan att sätta in riktiga svärd/gåtar. Resultatet var att en del väggar bulnade och andra till och med kalvade. Till slut var det fönsterkarmarna som bar upp hela övervåningen. Det blev ett himla arbete att ordna upp och ganska dyrt för husägaren.

2: Det brukar gå att såga upp ett mindra hål utan destu mera stöd om man sätter in svärden/gåtarna inom ett dygn. Om väggen redan har en tendens att bulna eller om det är en lång vägg utan stödande mellanväggsknutar i närheten och du vill vara på säkra sidan kan du ju bulta fast en stående batting på var sida medan du arbetar och då du är färdig kan du ta bort dem. Till exempel 4x4 tums battingar fastbultade med några genomgående bultar eller rentav bara med däcksbultar/franska träskruvar.

Då det gäller nya öppningar i gamla timrade hus brukar jag ställa min standardfråga:
-Är du absolut säker på att du verkligen vill ha den där öppningen där för all framtid. Också efter nästa renovering och nästa?
Tänk på det. Jag är grundligt trött på att lappa ihop hål som människor obetänksamt har sågat upp för att få in den där breda glasdörren till vardagsrumet och de där nya fönstren och allt vad folk hittar på. Vid varje renovering blir hålen fler och fler och till slut är ingenting kvar av stommen. Ett hål som någon sågar upp på en timme kan ta två-tre veckor för mig att lappa ihop.
TW
Administrator
Administrator

Re: Sätta in fönster i gammal timring

Inläggav StigNorrland » 2014-02-28 13:34

Tack för svaret! Jag ska tänka igenom det en gång till innan jag sätter igång, så jag inte gör något dumt. :-)
StigNorrland
Nying
Nying

Återgå till Nybörjare på timring