Sök Sök på hela TimraHus.se

HJÄLP!! Halsning timmerpanel!,

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

HJÄLP!! Halsning timmerpanel!,

Inläggav Tonyjohansson » 2014-05-11 20:30

He hej!

Behöver akut hjälp!

Ska timra ett förråd med "timmerpanel"

Storlek 45x170 med spont och not.

Har kikat på linus system från logosol, men passar inte mitt virke.

Har handöverfräs med 45 graders frässtål.

Hur ska jag enklast fräsa halsningen? Någon som har tipps??

Hakningen efter halsning är gjord, löser sig nog med fogsvans.

Behöver hjälp! Plan b just nu, känns som att knutar skippas och det blir stolpe/regel 95x95 i varje hörn invändigt,och vanliga täcklock i hörnen utvändigt.
Tonyjohansson
Nying
Nying

Re: HJÄLP!! Halsning timmerpanel!,

Inläggav TW » 2014-05-12 07:24

Du kan göra en knut med raka sidor utan halsningar. Om du sågar knuthaken 45 mm breda så behövs det inga halsningar. Så gör de i industrin när de knutar ihop monteringsfärdiga sommarstugor av sånt där klent "timmer". Som förråd duger det säkert.
TW
Administrator
Administrator

Inläggav Tonyjohansson » 2014-05-12 08:10

Ok, har funderat på det också. Känns ju som ett väldigt enkelt sätt. Skulle underlätta och gå fortare.

Men finns det nackdelar att skippa halsningen?
Kan stugan/förrådet bli ostadigt utan 45 graders halsning?
Tonyjohansson
Nying
Nying

Inläggav TW » 2014-05-12 14:19

Enligt vad jag har sett på gamla hus blir det alldeles tillräckligt stadigt och tätt fastän man timrar med raka knuthak om knuten är välgjord. Här i trakten har somliga timrat med raka knuthak och somliga med sexkantigt halsade stockar (dalaknut). Vad jag har sett verkar stabiliteten ha mer att göra med hur nogrann timmermannen har varit och hur bra virket har varit än med knuttypen.

Om du får problem med stabiliteten så beror det troligen mer på ditt klena "timmer" än på de raka knuthaken. Såna där planktimror brukar vara litet instabila. Delvis beror det på att plankorna böjs lätt på flatan så hela väggen kan börja bulna. Delvis beror det på att man inte kan borra in ordentliga dymlingar i väggarna. Du kan inte heller såga in ordentliga svärd (gåtar) i ändträet kring öppningarna så som man gör på en riktigt timra av 5 eller 6 tums virke. Där måste du hitta på någon vettig lösning. Ju mindre huset är destu mindre krafter blir det så på ett litet förråd på låt oss säga 3x3 meter skall det säkert gå att lösa det också.
TW
Administrator
Administrator

Återgå till Nybörjare på timring