Sök Sök på hela TimraHus.se

Utvändigt lerklin?

Är du nybörjare på timmerhus? Rädd för att ställa dumma frågor? Här hjälper vi till. Det finns ju inga dumma frågor.


Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Utvändigt lerklin?

Inläggav PARn » 2014-08-18 13:50

Hej,

vi håller på att flytta ett gammalt spannmålsmagasin för att göra permanentboende. Timret är i gott skick för sin ålder, men det blir ändå ganska många glipor där man kan se in till lindrevet som vi använder (t.ex. p.g.a. skador vid transporten).

Jag har läst på forumet att man kan använda tjärdrev utåt, men skulle det kunna fungera med lerklin också? Jag har hört om en som har murat en skorsten med typ lerklin, men jag har inte koll på hur proportionerna sand/lera/bindmedel skiljer sig mot inomhusbruk... Alla idéer tas tacksamt emot :)

/Pär
PARn
Nying
Nying
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-08-18 13:40


Re: Utvändigt lerklin?

Inläggav TW » 2014-08-18 20:24

Hmmmmm.....det passar ungefär lika bra som ett par glasögon på en älg....... som finnarna säger.......

Amerikanerna har ju pippi på att täta alla utvä'ndiga springor med murbruk av olika slag men där i landet räknar de ju kallt med att ett timmerhus håller i bara 40-50 år innan man blir tvungen att börja byta stockar. Murbruket leder in och stänger in regnvatten så att stockarna ruttnar i underkant om man inte har sådan tur att bruket spricker och faller bort efter en tid som det ofta gör.

Poluretanskum håller också kvar fukten i timret och dessutom är det inte väderbeständigt.

Lerklining är inte väderbeständig och har ingenting att göra på utsidan av en byggnad. Man kan mura förstaklassiga spisar och skorstenar med lerbruk (lera och sand och vatten) men ovanför taket använder man alltid ett väderbeständigt bruk, till exempel kalkbruk eller kalkcementbruk eller murcementbruk.

Jag tycker du skall satsa på tjärdrev! Förr slog man ju in drevet hårt i alla större springor med ett drevjärn och en träklubba. Då blir det hårt och tätt.
Gamla hus som var otäta brukade man "driva upp" som det hette. Här i trakten timrade man oftast av granvirke av ganska dålig kvalitet och grantimrorna blev ju ofta otäta med tiden då stockarna vred sig. Man drev alla springor i väggarna både inifrån och utifrån med sådan kraft att drevet lyfte hela huset. Vägghöjden på ett en och en halv vånings bostadshus kunde öka en tum eller två då man drev upp huset har jag hört berättas.

Vi får se om experterna har någon bättre lösning åt dig.....
TW
Administrator
Administrator
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-02-06 08:05
Ort: Österbotten Finland

Re: Utvändigt lerklin?

Inläggav PARn » 2014-08-26 08:30

Tack för ett perfekt svar! Jag kommer nog inte att gå vidare med lerbruket utan satsar på tjärdrev... Vi har köpt lindrevet för långdragen från Zikon och kommer nog att beställa därifrån igen om det inte är någon som tycker att Claessons trätjära är bättre?

Vi har också nya frågor... Hur stora sprickor kan man täta? Jag antar att längden inte spelar någon roll, men att höjden kan vara för stor. Våra största sprickor (där nedre delen av långdraget har lossnat) är ca 3 cm. Dessa bör kanske tätas med en trälist först?

Och hur små mellanrum bör man täta? Är det ok med 2mm in till långdraget, eller är det nolltolerans som gäller? Vi kommer att isolera invändigt 19 cm med ekofiber och räknar inte med att timret kommer att isolera så mycket. Men man vill ju inte få in fukt eller möss i stommen...

/Pär
PARn
Nying
Nying
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-08-18 13:40

Re: Utvändigt lerklin?

Inläggav TW » 2014-08-29 17:25

Om yttre kanten på långdraget är avbruten så att det glipar 3 cm skulle jag nog göra någon typ av halvsulning i nedre kant av stocken. Det vill säga lappa stocken genom att fälla in trävirke och spika fast. Om man gör det ordentligt och precist blir det relativt osynligt och gör man de vågräta snitten med lutning utåt så rinner regnvatten inte in.

Någon största tillåtna spriga kan jag inte säga..... sånt där brukar komma av sig själv då man börjar arbeta. När man inte kan packa in drev med en spackelspade då är det tätt.

19 cm tilläggsisolering invändigt ....... det skulle jag inte våga göra. Risken är såvitt jag förstår väldigt stor att ni får kondens på insidan av timmerväggen. Litet kondens är inte hela världen för ekofibern och timret tillåter fuktvandring och torkar upp småningom men med den där isoleringstjockleken finns en risk att det blir mer kondens än ekofibern och timret kan ta hand om. Det vill säga mögel.
Jag skulle föreslå en konsulatation med en byggnadsingenjör som förstår sig på fuktfysik och diffussionsöppna konstruktioner. Jag har ingenjörsutbildning och har gått den långa kursen i fuktfysik men jag blev timmerman och snickare istället...... och jag känner mig litet otillräcklig eftersom jag saknar arbetserfarenhet som ingenjör...... men rent spontant skulle jag vara försiktig med tilläggsisoleringar på över 7,5 eller 10 cm i tjocklek invändigt på en timmerstomme.
TW
Administrator
Administrator
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-02-06 08:05
Ort: Österbotten Finland



Återgå till Nybörjare på timring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron