Sök Sök på hela TimraHus.se

Skarvar

Finns det, eller har det verkligen funnits så många som över 250 olika knuttyper? Här diskuteras alla de olika knuttyperna och alla timringsstilarna som finns (och inte finns?).

Moderatorer: Tjalle, TW, Pelle

Skarvar

Inläggav roer » 2008-11-29 20:53

Hur skarvar ni stockar? Detta ämne vill jag ventilera lite.
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-12-01 08:24

Jag har aldrig skarvat en stock, bara läst om den i diverse böcker :roll:
Så jag är gärna med och tar del av diskussionen :lol:

Det kommer säkerligen någon gång då man är tvungen att skarva.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Skarv

Inläggav Tjalle » 2008-12-04 18:55

En skarv skall man naturligtvis helst inte göra när man timra nya väggar,
då får man kosta på sej hela längder så gott det går.En skarv kan ju oftast bli mer utsatt efter något år, som man kan se på äldre timmerväggar :(

Det finns många olika sorters skarvmöjlighet,beroende hur i väggen det behövs att skarva,vid röta eller en syll som kan vara jobbigt vid trånga arbetsförhållande och tidsödande.Jag leta bilder av skarvning av stockar :oops: , finns en tråd med bara två innlägg,under timringsteknik.Men det går bra skriva på på båda ställerna :)
Här finns lite om dettaHälsn/Tjalle :D

http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard ... ?in_idnr=9
Tjalle
Administrator
Administrator

Inläggav Henke » 2008-12-04 21:57

Man tackar för länken.

kom att tänka på, om man ska bygga en större stomme, så borde det väl inte vara några problem att skarva i en mellanvägg? Jag menar hur ska man annars bete sig om det blir för långt?
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Inläggav roer » 2008-12-04 22:30

Henke skrev:Man tackar för länken.

kom att tänka på, om man ska bygga en större stomme, så borde det väl inte vara några problem att skarva i en mellanvägg? Jag menar hur ska man annars bete sig om det blir för långt?
/Henke

Frågan är hur gör ni skarven i mellanväggen. Jag har aldrig sett bilder på detta. Visst skall man undvika skarvar och använda dörrar och fönster men när man kommer upp i tio meter långa hus behövs skarvar i mellanväggar för att utnyttja virket optimalt
roer
Ivrig
Ivrig

Inläggav Henke » 2008-12-04 22:51

Hejsan.
Skarven du söker beskrivs i boken från stock till stuga, det finns en bild på hur det ser ut, men inte beskrivet i text hur knuten skall utföras.

Jag själv skulle också mera utförligt behöva en lite nätt beskrivning :wink:
Om du ramlar över någon så posta den gärna här.
Ps om jag har tid i helgen så kan jag scanna in dom sidorna som berör detta.
/Henke
Dalarna
Henke
Kung
Kung

Blixtskarv

Inläggav Tjalle » 2008-12-08 19:26

En bland många namn på skarv,är blixtskarv, som man kan lista ut varför den kallas så, den håller säkert ihop bra, då man kan se den på vissa hus,som är lagade.Om den används till mellanväggar har jag ej koll på,men det går säkert det med :) vi kolla vidare :roll:Häln/Tjalle

http://www.lofstadbygg.se/images/Blixskarv.JPG
Tjalle
Administrator
Administrator

Enkel skarv

Inläggav Tjalle » 2009-02-21 20:24

Här en bild på en enkel skarv, som jag ej tycker är så väldigt genomtänkt av den som tillverkat den,men visst,den kanske är på en baksida,och är lämplig kanske just för denna lagning och omständigheterna just då :?

Ville bara visa en möjlighet på skarv jag har på bild,som kan hålla många år, då den är rödfärgad,och som då säkert kan stå emot lite längre.Hälsning/ Tjalle :)
Bild
Tjalle
Administrator
Administrator

Återgå till Knut- och byggnadsstilar - Hälsingeknut Laxknut Dalaknut m.fl.